arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۱۸ آبان ۱۳۹۶

داستان پرتره مشهور استیو جابز

تصاویر ثبت‌شده توسط آلبرت واتسون، عکاس مشهور اسکاتلندی، همیشه زبان‌زد خاص و عام بوده است و به‌جرئت می‌توان گفت که هیچ‌یک از این تصاویر، به‌اندازه‌ی پرتره‌ی سال ۲۰۰۶ استیو جابز پرسروصدا و دیدنی نبوده‌ است؛ پرتره‌ای که در سال‌های آخر عمر این چهره‌ی نامدار دنیای فناوری، به‌نوعی به امضای او تبدیل شده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تصاویر ثبت‌شده توسط آلبرت واتسون، عکاس مشهور اسکاتلندی، همیشه زبان‌زد خاص و عام بوده است و به‌جرئت می‌توان گفت که هیچ‌یک از این تصاویر، به‌اندازه‌ی پرتره‌ی سال ۲۰۰۶ استیو جابز پرسروصدا و دیدنی نبوده‌ است؛ پرتره‌ای که در سال‌های آخر عمر این چهره‌ی نامدار دنیای فناوری، به‌نوعی به امضای او تبدیل شده بود.

اما ظاهرا ثبت این تصویر آن‌چنان که فکر می‌کردیم کار ساده‌ای نبوده است. در ادامه داستان این پرتره‌ی زیبا را با هم می‌خوانیم.

زمان‌؛ عنصری با ارزش

آلبرت واتسون بیشتر به‌ خاطر پرتره‌هایی که از شخصیت‌‌های بزرگ و شناخته‌شده گرفته، به شهرت رسیده است؛ واتسون خودش را عکاسی ماجراجو می‌داند که همیشه به‌دنبال ثبت چنین تصاویری است.

استیو جابز فردی بود که به هیچ‌وجه دوست نداشت کسی از او عکس بگیرد. آلبرت با علم به این موضوع، در تلاش بود تا در زمان کمی که در اختیارش قرار گرفته بود، یک تصویر منحصربه‌فرد از وی ثبت کند. آلبرت در مصاحبه‌ی کوتاهش با سایت پروفوتو این‌گونه آن‌شرایط را بازگو می‌کند: «[برای ثبت این پرتره] فقط یک شانس داشتم؛ یا خرابش می‌کردم یا اثر نهایی به یک تصویر عالی تبدیل می‌شد.»

وی می‌گوید جابز به او یک ساعت زمان برای عکس‌برداری داد؛ اما آلبرت گفته که می‌تواند تصویر مورد نظرش را در نصف این زمان ثبت کند:

[پس از گفتن این حرف،] استیو جابز طوری به من نگاه کرد که انگار به او هدیه‌ی کریسمس داده بودم.

سادگی و بی‌آلایش‌ بودن

آلبرت می‌گوید در نهایت توانست در ۲۰ دقیقه، تصویری که می‌خواست ثبت کند. رویکرد اصلی او برای ثبت این تصویر، مثل همه‌ی کارهای دیگرش، این بود که آن را ساده نگه دارد. این عکاس حرفه‌ای در آن زمان، همه‌ی استعدادش را به کار گرفت تا تصویری شگرف خلق کند. پرتره‌ی ثبت‌شده از مدیرعامل فقید اپل، یک تصویر به‌شدت قدرتمند و خارق‌العاده است؛ چرا که به‌خوبی می‌تواند شخصیت استیو جابز را به تصویر بکشد.

آلبرت می‌گوید با فکر کردن در مورد یک تصویر پاسپورتی، توانست ایده‌ی قرار دادن این افکت روی تصویر را به‌ دست بیاورد. وی از پس‌زمینه‌ای سفید برای پشت سر جابز استفاده کرد و از او خواست که اندکی به دوربین نزدیک‌تر شود؛ سپس به او گفت:

تصور کن که هم‌اکنون در پشت میزی نشسته‌ای و در مقابلت پنج یا شش نفر قرار گرفته‌اند که با حرف‌هایت موافق نیستند؛ اما تو می‌دانی که حق با تو است.

جابز در آن‌ لحظه به لنز دوربین خیره‌ شد و آلبرت توانست با فشردن دکمه‌ی شاتر، تصویری از وی ثبت کند که دربردارنده‌ی توانمندی، هوش و عقاید مدیرعامل اپل بود.

وقتی که آلبرت واتسون خواست از آن‌جا برود، جابز نگاهی به تصویر خودش انداخت و از واتسون درخواست کرد که آن را به او بدهد. جابز در آن زمان گفت:

این پرتره احتمالا بهترین تصویری است که تاکنون از من گرفته شده است.

ادای احترام

چند سال پس از ثبت این پرتره‌ی زیبا، آلبرت واتسون از جان داولینگ که در آن زمان مدیرعامل اجرایی شرکت اپل بود، تماسی دریافت کرد. داولینگ از واتسون درخواست کرد که اگر هنوز آن تصویر را دارد، باید هرچه سریع‌تر به دست او برساند. آلبرت هم در آن زمان با در نظر گرفتن اورژانسی بودن اوضاع، سریعا آن تصویر را پیدا کرد و سپس برای داولینگ فرستاد. عصر همان روز، اطلاعیه‌ای مبنی بر درگذشت استیو جابز از سوی اپل منتشر شد.

در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۱۱ (۱۳ مهر ۱۳۹۰) شرکت اپل اطلاعیه‌ای روی وب‌سایت رسمی‌اش منتشر کرد و در آن از درگذشت جابز خبر داد؛ تصویر اصلی آن اطلاعیه، پرتره‌ی ثبت‌شده توسط آلبرت واتسون بود.

استیو جابز در زمان حیاتش با کارهایی که انجام داد، روی زندگی عده‌ی زیادی تأثیر گذاشت. باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده‌ی آمریکا، در وب‌سایت خودش و به‌منظور ادای احترام به استیو جابز نوشت:

استیو همیشه دوست داشت بگوید که هر روز از زندگی‌اش را طوری گذرانده که انگار آخرین روزش بوده است؛ او واقعا چنین کاری را انجام داد. استیو جابز زندگی ما را دست‌خوش تغییر کرد، تعریف جدیدی برای همه‌ی صنایع ارائه داد و یکی از بزرگ‌ترین‌ کارها را در تاریخ حیات بشریت انجام داد: وی دید هر یک از ما را نسبت به دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، تغییر داد.

پرتره‌ای که سال‌ها ماندگار شد

قدرت اصلی پرتره‌ی استیو جابز، مدت‌زمان طولانی بقای آن است. این پرتره، یک تصویر نمادین است که ضمن ساده‌ بودن، نشان‌دهنده‌ی یک دوران خاص از تاریخ بشر است و تغییر چشمگیر نحوه‌ی ارتباط ما با تکنولوژی را طی چند سال اخیر به تصویر می‌کشد.

پرتره‌ای که آلبرت واتسون از استیو جابز ثبت کرد به‌عنوان کاور اصلی زندگینامه‌ی وی انتخاب شد و تا یک ماه پس از درگذشت مدیرعامل اپل، روی وب‌سایت رسمی این شرکت قرار گرفت. بسیاری از افراد با دیدن این پرتره، کارهایی که استیو جابز، این کارآفرین بزرگ و رؤیاپرداز انجام داد به‌خاطر می‌آورند.

منبع: زومیت

نظرات بینندگان