arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۵۸۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۶

انتقاد شریعتمداری از وابستگی 90 درصدی تولید به منابع طبیعی

وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت:در حالی سهم تولید منبع محور ایران بالغ بر 90 درصد است که این آمار در کشورهای توسعه یافته تنها 33 درصد را به خود اختصاص داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت:در حالی سهم تولید منبع محور ایران بالغ بر 90 درصد است که این آمار در کشورهای توسعه یافته تنها 33 درصد را به خود اختصاص داده است.

محمد شریعتمداری گفت: سیزدهمین کنفرانس منابع انسانی با مضمون توجه به جانشین پروری برگزار شد. محور این کنفرانس یکی از مهمترین موضوعاتی است که امروزه کشور ما از نبود آن رنج می برد. موضوع دوم مورد بحث در کنفرانس امسال مربوط به ارتقای سطح حضور جوانان و زنان در عرصه مدیریتی کشور بود ،که این مسئله نیز یکی از مهمترین مفاهیمی است که ضرورت توجه به آن به شدت احساس می شود.

وی تاکید کرد: توجه به توسعه منابع انسانی به عنوان عنصر اساسی در ایجاد رشد پایدار و متوازن یکی از موضوعاتی است که باوجود سخنرانی های متعدد درباره آن همچنان در نظام اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران مقفول مانده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: احزاب، گروه های سیاسی، دولت ها و بنگاه ها نه تنها بر توسعه منابع انسانی و انباشت این سرمایه درکشور اهتمام نداشته اند بلکه در زمینه حفظ آن نیز عملکرد ضعیفی داشته اند.

شریعتمداری بیان کرد: حاصل نگاه فوق منجر شده تا تولید صنعتی کشور تا حد بسیاری زیادی متکی به منابع طبیعی موجود در کشور باشد به عبارتی هم اکنون تولید ما ،منبع محور است.

وی با بیان اینکه هیچ افتخاری برای تولید منبع محور وجود ندارد، افزود: امروزه سهم تولید منبع محور،در کشور ما بالغ بر 90 درصد است درحالیکه این میزان سهم در کشورهای توسعه یافته به 33 درصد می رسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بنابراین 67 درصد از ثروت آفرینی کشورهای توسعه یافته به دانش ،توسعه سرمایه انسانی و استفاده از نرم افزارها متکی است که منجر به ایجاد و افزایش ارزش افزوده در آن کشورها می شود.

شریعتمداری بیان کرد: هم اکنون به علت گسترش سطح دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی در کشورمان ؛با نیروی انسانی فرهیخته ای روبرو هستیم، این درحالی است که عمق بیکاری در کشور ما نیزبه همین میزان رو به افزایش است، این دو موضوع نشان از وجود یک حلقه مفقوده به نامِ بی توجهی به مهارت و زبده کردن نیروی انسانیِ دانش آموخته دارد.

وی ادامه داد: اگر نیروی انسانی ما ،دانش آموخته و صاحب مهارت و زبدگی باشد، علاوه بر رشته ای که در آن تحصیلات آکادمیک را گذرانده در سایر حوزه ها نیز قطع به یقین به عنوان یک کارآفرین ایفای نقش خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: امروزه در سطح کشور ،شاهد ظهور استارت آپ ها با حضور جوانان فرهیخته، زبده و دارای مهارت هستیم ، به طوریکه تاکنون بیش از 3 هزار و 500 شرکت دانش بنیان ،مورد تایید مراکز علمی مرتبط در این بخش قرار گرفته اند.

شریعتمداری در پایان گفت: تولید شرکت های مذکور مبتکی به مغز انسان های فرهیخته و دانشمندی است که دارای زبدگی و مهارت هستند، بنابراین معتقدم با وجود این میزان از جوانانِ با پتانسیل ، این مسیر باید با قوت بیشتری تعقیب شود.

نظرات بینندگان