arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۶ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۰

داور دربی هنوز انتخاب نشده است/ 60 درصد کارشناسان داوری به روز نیستند

نایب رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه داور دیدار تیم های استقلال و پرسپولیس هنوز انتخاب نشده است، گفت: با بررسی قضاوت داوران در هفته ششم و در نظر گرفتن ملاحظات لازم یک یا دو روز قبل از بازی نام داور دربی را معرفی خواهیم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نایب رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه داور دیدار تیم های استقلال و پرسپولیس هنوز انتخاب نشده است، گفت: با بررسی قضاوت داوران در هفته ششم و در نظر گرفتن ملاحظات لازم یک یا دو روز قبل از بازی نام داور دربی را معرفی خواهیم کرد.

حسین عسگری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص انتخاب داور برای دربی هفتادویکم تهران گفت: هنوز هفته ششم لیگ برتر به اتمام نرسیده است که بخواهیم داور دربی را انتخاب کنیم. باید دیدارهای این هفته برگزار شود و بررسی کنیم قضاوت کدام داور بهتر و کم اشتباه‌تر بوده و کدام داور شرایط بهتری برای قضاوت دارد و بعد بهترین گزینه را برای داوری دربی انتخاب کنیم.

وی در ادامه افزود: نمی توانیم داور دیداری با اهمیت چون دربی را یک هفته مانده به این بازی انتخاب کنیم، چرا که امکان دارد برای آن داور اتفاقی غیرقابل پیش بینی رقم بخورد یا اینکه حتی در قضاوت دیدارهای هفته قبل با مشکلی مواجه شود که قضاوت او در دربی را تحت تاثیر قرار دهد.

نایب رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال با رد این شایعه که محسن قهرمانی برای قضاوت دربی 71 تهران انتخاب شده است، گفت: چرا فکر می کنید قهرمانی داور دربی است؟ شاید اینکه قهرمانی در هفته ششم قضاوت نمی کند، باعث شده چنین شائبه‌ای به وجود آید. در این هفته علاوه بر قهرمانی، علیرضا فغانی و سعید بخشی‌زاده نیز داوری نخواهند کرد. آیا آنها نیز دربی را قضاوت می کنند؟!

عسگری افزود: محسن قهرمانی به همراه سعید بخشی‌‍زاده و دو کمک داور برای قضاوت دیدار دوستانه آرژانتین - نیجریه به بنگلادش سفر کرده بودند و این امکان که در هفته ششم قضاوت کنند، وجود نداشت. به همین خاطر نام قهرمانی، بخشی‌زاده و البته علیرضا فغانی که برای داوری دیدار لبنان - امارات به بیروت سفر کرده بود را در فهرست داوران هفته ششم قرار ندادیم و عدم حضور آنها در جمع داوران این هفته هیچ ارتباطی با قضاوت در دربی نداشت.

وی در خصوص زمان معرفی داور دربی تهران گفت: با بررسی قضاوت داوران در هفته ششم و در نظر گرفتن ملاحظات لازم یک یا دو روز قبل از بازی نام داور دربی را معرفی خواهیم کرد.

نایب رئیس کمیته داوران از احتمال انتخاب داوری برای قضاوت دربی خبر داد که پیش از این دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس را قضاوت نکرده است و افزود: قضاوت در دربی به داوران انگیزه و اعتماد بنفس می دهد و ما سعی می کنیم داوران باتجربه و خوب ما چنین تجربه را پیدا کنند، البته این بدان معنا نیست که به همه داوران فرصت سوت زدن در این بازی با بدهیم، بلکه تنها داوری می تواند بازی پرسپولیس - استقلال را قضاوت کند که شرایط قضاوت در این بازی را داشته باشد.

وی افزود: از بین 26 تا 27 داوری که در لیگ برتر می توانند قضاوت کنند تنها پنج یا شش داور هستند که شرایط لازم برای داوری دربی را دارند. البته ما تنها به این چند نفر تکیه نمی کنیم و به دیگر داوران نیز توجه لازم را داریم. ما به فکر روزی هستیم که این داوران خدای ناکرده مصدوم بوده یا مشکلی داشته باشند و به همه داوران فرصت قضاوت را می دهیم. نمی توانیم روزی که همین چند داور شاخص هم نبودند، بگوییم: "بازی‌ها تعطیل، ما داور نداریم"!

عسگری یادآور شد: در ابتدای فصل جاری آقایان مرادی و افشاریان از قضاوت در لیگ برتر کناره گیری کرده بودند، محسن ترکی چهار هفته نبود، تورج حق وردی مصدومیت داشت و علیرضا فغانی نیز دو هفته مرخصی گرفته بود، ما در این شرایط ناچار بودیم به داوران جوان فرصت قضاوت بدهیم، داورانی که از نیم فصل گذشته با برنامه ریزی کمیته داوران و بررسی عملکردشان در لیگ‌های پایین‌تر به لیگ برتر آمده بودند.

نایب رئیس کمیته داوران تاکید کرد، انتخاب داوران برای قضاوت در لیگ برتر به صورت هوایی و احساسی نبوده است و خاطر نشان کرد: من و همکارانم در کمیته داوران عملکرد داوران را نظارت و بررسی کردیم و زمانی که به ما ثابت شد می توانند در لیگ برتر قضاوت کنند، فرصت قضاوت را به آنها دادیم. آنها تا به امروز خوب جواب داده و کار کرده‌اند و تا زمانی که از خود بی خود نشوند در لیگ برتر داوری خواهند کرد.

"آیا شما از کارشناسان داوری ناراحت هستید و یا از همکاران خود در کمیته داوران دلخورید؟"، عسگری در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر گفت: من از انتقاد دوستان و همکارانم ناراحت که نمی شوم، هیچ، خوشحال هم می شوم. تاکید می کنم، انتقاد، نه نقد نادرست. قویا می گویم 50 تا 60 درصد از کارشناسان داوری که در برنامه‌های ورزشی و روزنامه‌ها کارشناسی می کنند مسلط به قوانین داوری و به روز نیستند.

وی در ادامه افزود: بعضی از آقایانی که می نشینند و کار داوران را نقد می کنند، به جرات می توانم بگویم طی 10 سال گذشته در هیچ کدام از کلاس‌های داوری حضور نداشته و قوانین جدید را به صورت تئوری آموزش ندیده‌اند. من که ناظر AFC و فیفا هستم، هر ساله در کنفدراسیون فوتبال آسیا حضور می یابم و تست می شوم. چطور می شود یک کارشناس بدون حضور در یک کلاس کار داوری که با قوانین جدید قضاوت می کند را به نقد می کشد؟!

عسگری با تاکید دوباره بر اینکه از شخص خاصی در کمیته داوران ناراحت نیست، خاطرنشان کرد: من از شخص خاصی ناراحت نیستم و از انتقادات درست و بدون غرض خوشحال می شوم اما از کسی که بی جهت انتقاد می کند، دلخور می شوم چرا که به عنوان رئیس کمیته داوران باید از داوران حمایت منطقی را داشته باشم و اجازه ندهم عملکرد آنها بی جهت زیر سئوال برود.

نایب رئیس کمیته داوران همچنین در خصوص اظهارات ابراهیم قاسمپور که در برنامه 90 گفته بود، برخی داوران در فصل نقل و انتقالات به او پیشنهاد جذب چند بازیکن خارجی را کرده بودند، گفت: از کمیته انضباطی خواسته‌ایم که این موضوع را با جدیت پیگیری کند. قرار است آقای قاسمپور روز یکشنبه به کمیته انضباطی آمده و مستندات خود را ارائه کند. اگر اینطور که آقای قاسمپور می گوید باشد داوران متخلف را از جامعه داوری طرد می کنیم.
نظرات بینندگان