arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۶

آمریکا: نمی‌دانیم حریری کجا است/ از دولت عربستان بپرسید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام این که کاردار سفارت این کشور با سعد الحریری نخست وزیر مستعفی لبنان دیدار داشته است، گفت: نمی دانیم حریری در کجای عربستان اقامت دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هدر نوئرت در نشست خبری روز پنج شنبه در پاسخ به این سوال که آیا حریری در محدودیت یا اقامت اجباری است یا خیر؟ این مطلب را مطرح کرد و افزود: باید از دولت عربستان سعودی بپرسید.

وی ادامه داد: ما هنوز با کاردارمان در مورد این دیدار صحبت نکرده ایم و این موضوع حساسی است که من نمی توانم در حال حاضر جزییات آن را به شما بگویم.

سخنگوی وزارتخارجه آمریکا درباره اعلام شرایط ویژه برخی کشورها برای سفر به لبنان هم اظهار کرد: ما از ماه فوریه برای سفر به لبنان برای شهروندان امریکایی اخطار داشتیم که همچنان به قوت خود باقی است.

نوئرت در عین حال تاکید کرد: ما با سعد الحریری و دولت لبنان روابط خوبی داریم و تحولات را زیر نظر داریم. من گمان نمی کنم که ممکن است روابط ما تغییر کند.

وی اظهار کرد: درست است که برخی کشورها به شهروندان خود گفته اند که به لبنان سفر نکنند اما این تصمیم آنهاست و ما دخالتی در آن نداریم.

سخنگوی وزارتخارجه آمریکا خاطرنشان کرد: درخواست ما این است که طرف ها از افزایش تنش اجتناب کنند اما اگر سران کشورهای منطقه فکر می کنند که شهروندانشان در خطر هستند حق دارند که در این مورد تصمیم هایی بگیرند.

نوئرت درباره بازداشت شاهزادگان و مقامات سعودی به اتهام فساد هم گفت: نگرانی از فساد در کشور عربستان چیز جدیدی نیست و ما هم پیگیر اقدامات دولت سعودی هستیم.

وی درباره محدودیت های رژِیم صهیونیستی درباره فعالیت خبرنگاران هم اظهار کرد: اسراییلی ها بسیاری از رسانه های فلسطینی را بسته اند و ما از این خبرها آگاهیم. به طور کلی ما از حقوق خبرنگاران دفاع می کنیم و از دولت ها چه دموکراتیک چه غیر دموکراتیک می خواهیم به آزادی خبرنگاران احترام بگذارند.

سخنگوی وزارتخارجه آمریکا درباره دلایل سفر جراد کوشنر داماد ترامپ به سرزمین های اشغالی هم توضیح داد: موضوع اسراییل و فلسطین یکی از اولویت های این دولت و دولت های قبلی بوده است.

نوئرت خاطرنشان کرد: اینکه رییس جمهوری، داماد خود را مامور این کار کرده است، نشان از اهمیت این موضوع پیچیده دارد. دیدارهای زیادی در حال انجام است اما مذاکره احتیاج به فداکاری و گذشت دارد و طرفین باید این را بخواهند.

وی درباره کره شمالی هم گفت: در مورد کره شمالی به دنبال تغییر رژیم و براندازی دولت کره نیستیم. ما به دنبال غیر هسته ای کردن شبه جزیره کره هستیم و اگر کره شمالی نشان دهد که برای این هدف جدیت دارد، ما آماده مذاکره هستیم.

سخنگوی وزارتخارجه آمریکا در ادامه اظهار کرد: کره شمالی تا به حال چنین چیزی نشان نداده است. سیاست فشار حداکثری اعمال شده است و ما این روش را ادامه می دهیم تا راه رسیدن پول به کره را ببندیم، بلکه آنها به تعهدات خود پایبند شوند.

نوئرت یادآور شد: چین در این مورد قدم های مثبتی برداشته است و ما امیدواریم این اقدامات ادامه پیدا کند.
وی درباره روند مبارزه با تروریسم در سوریه هم گفت: وزیر دفاع به عنوان نماینده آمریکا در بروکسل حضور دارد تا در مورد ائتلاف علیه داعش مذاکره کند. رقه و موصل کمپین بزرگی بود و در حال حاضر نزدیک به 90 درصد مناطق اشغالی آزاد شده اند.

سخنگوی وزارتخارجه آمریکا درباره این که آیا دیداراحتمالی ترامپ و پوتین درباره آینده سوریه خواهد بود یا خیر گفت: قرار ملاقاتی بین روسیه و امریکا در این مورد وجود ندارد اما اگر باشد، ما به دنبال ایجاد مناطق آتش بس در سوریه هستیم و این ما را به اهداف ژنو نزدیک تر می کند.

نوئرت درباره ایران هم گفت: ما به اقدامات بر هم زننده ثبات ایران در منطقه آگاهیم. اگر با دوستان ما در خاورمیانه صحبت کنید، می بینید که همه می گویند که ایران مشکل اساسی است.

وی درباره شبه نظامیان عراق هم اظهار کرد:عراق توافقنامه ای دارد که اجازه می دهد شبه نظامیان با ارتش عراق همکاری کنند و تحت فرمان نخست وزیری عمل می کنند. امیدواریم تمامی گروه های شبه نظامی به همین صورت عمل کنند.

نظرات بینندگان