arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۶۴۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۳ - ۱۹ آبان ۱۳۹۶
جریان المستقبل مدعی شد

خواهر حریری: سکوتم را می‌شکنم؛ خط قرمزی هم ندارم

بهیه الحریری، نماینده پارلمان لبنان و خواهر رفیق حریری به اطرافیان خود و به ویژه پسرانش نادر و احمد اطلاع داده است که نمی‌تواند در قبال آنچه که در مورد حریری رخ می‌دهد، ساکت بماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دفتر سیاسی جریان المستقبل و فراکسیون پارلمانی این جریان نشستی مشترک را در بیروت با هدف بررسی تحولات سیاسی داخلی و نتیجه تماس‌های جاری در سطوح مختلف و بحران داخلی لبنان در غیاب سعد حریری نخست وزیر مستعفی این کشور برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الدیار لبنان، فراکسیون المستقبل در بیانیه‌ای بر لزوم بازگشت سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان برای بازپس گیری اعتبار و برقراری توازن داخلی و خارجی لبنان در چارچوب پایبندی کامل به مشروعیت این کشور تاکید کرد و گفت، این فراکسیون حریری را در هر تصمیمی که اتخاذ کند و در هر شرایطی حمایت و همراهی خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام برجسته لبنانی گزارش داده بود، مقامات این کشور معتقدند، حریری در عربستان بازداشت شده و بیروت به دنبال درخواست از کشورهای عربی و خارجی برای اعمال فشار بر ریاض جهت پایان دادن به بازداشت اوست.

از سوی دیگر نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان بعد از دیدار با شیخ عبداللطیف دریان، مفتی لبنان در واکنش به اخبار منتشر شده در مورد تعیین بهاء حریری، برادر بزرگتر سعد حریری به پست نخست وزیری لبنان تاکید کرد: لبنانی‌ها گله چهارپایان یا یک قطعه زمین نیستند که مالکیت آن دست به دست شود. سیاست در لبنان، با حاکمیت انتخابات و نه زد و بندها اجرا می‌شود.

وی خواهان انتظار برای بازگشت نخست وزیر مستعفی لبنان شد زیرا به گفته وی، این سعد حریری است که از طریق رایزنی با تمام روسا و نیروهای سیاسی ذیربط ماهیت مرحله آینده را تعیین می‌کند.

در همین حال، محافل جریان المستقبل در گفت‌وگو با روزنامه الدیار لبنانی اظهارداشتند، نوعی مبالغه در سخنان مربوط به "کودتا"ی ریشه‌ای علیه عربستان وجود دارد. کلید کاهش تنش در بازگشت سعد حریری است اما اگر دیر شود نمی‌توان پیامدهای آن را متوقف کرد.

این منابع فاش کردند، بهیه الحریری، نماینده پارلمان لبنان و خواهر رفیق حریری به اطرافیان خود و به ویژه پسرانش نادر و احمد اطلاع داده است که نمی‌تواند در قبال آنچه که در مورد حریری رخ می‌دهد، ساکت بماند.

وی گفت در مورد این مساله هیچ "خط قرمزی" ندارد.

وی گفت: من از "فرزندم"و پسر نزدیکترین انسان به قلبم صحبت می‌کنم و سکوتم خیانتی است به رفیق حریری و ترور دومی او اما این بار از "داخل خانه" .

بهیه حریری قصد دارد نشست خبری را به نیابت از خانواده برای "افشای ناگفته‌ها" در مورد آنچه برای حریری رخ داده، برگزار کند و با وجود توصیه برخی برای لزوم توجه به خطر چنین اقدامی و تاثیر آن در سرنوشت سعد اما وی تاکید کرده است، "صبرش" ادامه نخواهد یافت و اتفاقی بدتر از آنچه که تاکنون در مورد مردی که یک روز به کشورش خیانت نکرده و با خانواده‌اش بهای سنگینی را به خاطر آن پرداخته رخ نخواهد داد.

این دیدگاه همچنین در جریان "المستقبل" منعکس خواهد شد. زیرا رهبران جریان مذکور تلاش‌های گسترده‌ای برای ممانعت از فراخوان‌هایی به کار گرفته‌اند که در سطح گسترده میان هماهنگ کننده‌های بیروت و مناطق منتشر شده‌اند تا مردم را برای رفتن به خیابان‌ها بعد از نماز ظهر جمعه به منظور همبستگی با حریری و درخواست برای بازگشت به بیروت دعوت کنند.

پیشتر عبداللطیف دریان، مفتی لبنان در واکنش به اظهارات نهاد المشنوق برای اتخاذ دیدگاه پیشرفته در مورد سرنوشت سعد حریری بعد از رسیدن به بن بست و به ویژه بعد از قطع ارتباط با وی از روز شنبه که نشانه منفی است به نقل از المشنوق گفته بود: این عربستانی نیست که می‌شناختیم. ما تغییر نکرده‌ایم بلکه ریاض است که تغییر کرده. وی ضمن ابراز خشم نسبت به رویکرد المشنوق در مورد جانشینی بهاء حریری بجای برادرش و سیاست لبنان گفت: این سخن بیانگر جهل نسبت به ماهیت سیاست در لبنان بازمی‌گردد.

نظرات بینندگان