arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۶۴۶
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۳ - ۱۹ آبان ۱۳۹۶

تیلرسون: آمریکا و کره شمالی می‌توانند در آینده مذاکره کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه آمریکا امروز جمعه گفت می‌تواند در نظر بگیرد که آمریکا و کره شمالی در آینده بر سر برگزاری مذاکرات مقدماتی به عنوان پیش‌درآمدی برای یک مذاکرات رسمی توافق کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به خبرنگاران در هواپیمای خود از پکن به مقصد شهر دانانگ ویتنام اظهار کرد: احتمالا روزی خواهد رسید که ما هر دو بگوییم شاید زمان آن رسیده که اولین گفت‌وگوی خود را داشته باشیم. البته نه اینکه مذاکراتی را آغاز کنیم بلکه صرفا یک گفت‌وگو داشته باشیم.

تیلرسون که در اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا- اقیانوسیه (اپک) شرکت می‌کند، گفت: نمی‌خواهند از فاصله حدودا دو ماهه‌ای که از آخرین پرتاب موشکی کره شمالی می‌گذرد تفسیر افراطی کند.

تیلرسون در عین حال نیز اظهار داشت که به دنبال یک دوره آرامش نسبی و نشانه‌ای از جانب خود کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی است مبنی بر اینکه آنها تمایل به یک نوع نشست دارند.

وی ادامه داد که آمریکا دو یا سه کانال دارد که آنها می‌توانند از طریق آنها پیام‌هایشان را به کیم جونگ اون داده و پاسخ‌های او را دریافت کنند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: آمریکا اگر که رهبر کره شمالی از سلاح‌های هسته‌ای دست بکشد، او را تهدید نخواهد کرد.

وی افزود: اگر مردم کره شمالی می‌خواهند تحت این حکومت دیکتاتوری زندگی کنند، بگذارید این طور باشد اما هنگامی که او سلاح‌های هسته‌ای را انتخاب می‌کند، وضعیت را برای همه تغییر می‌دهد. در غیر این صورت ما صراحتا او را نادیده می‌گیریم.

کره شمالی در آخرین بار در تاریخ ۱۵ سپتامبر دست به پرتاب موشکی زد.

جوزف یون، یک مقام ارشد آمریکا برای کره شمالی اخیرا بر اساس یک گزارش واشنگتن پست در تاریخ ۳۰ اکتبر گفته بود که اگر حکومت کره شمالی ۶۰ روز آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای را متوقف کند، این پیام را می‌دهد که واشنگتن باید گفت‌وگوی مستقیم با پیونگ یانگ را از سر بگیرد.

تیلرسون این مسئله را که آمریکا محدوده مشخصی تعیین کرده، رد کرد و گفت: شاید این نظر جوزف است که ۶۰ روز می‌تواند زمان مناسبی باشد اما در این صورت نیز کیم جونگ اون می‌تواند همین فردا ما را با یک پرتاب موشکی غافلگیر کند.

نظرات بینندگان