arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۶۶۲
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۱۹ آبان ۱۳۹۶

مکرون: دیدگاه من درباره ایران با سعودی‌ها متفاوت است

رییس‌جمهور فرانسه گفت که دیدگاه‌ وی درباره ایران با نظرات تند سعودی‌ها درباره این کشور مطابقت ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس‌جمهور فرانسه گفت که دیدگاه‌ وی درباره ایران با نظرات تند سعودی‌ها درباره این کشور مطابقت ندارد.

به گزارش انتخاب، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه که به عربستان سعودی سفر کرده است در آستانه سفرش گفت که وی نظرات بسیار تندی را درباره ایران از سوی سعودی‌ها شنیده است که با دیدگاه وی مطابقت ندارد.

مکرون: دیدگاه من درباره ایران با سعودی‌ها متفاوت است

وی در ادامه تاکید کرد: بسیار حائز اهمیت است که با همه جهان صحبت شود.

مکرون در حالی این اظهارات را بیان کرده است که وی روز پنج‌شنبه در حالی که در امارات متحده عربی به سر می‌برد، در گفت‌وگو با یک روزنامه اماراتی خواستار مذاکرات موشکی با ایران شد و برنامه موشکی این کشور را یک تهدید خواند.

به نظر می‌آید رئیس‌جمهور فرانسه به ادعاهای مقامات سعودی درباره نقش داشتن ایران در حمله موشکی از سوی یمن به ریاض پایتخت عربستان اشاره دارد.

وزیر خارجه عربستان سعودی ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله موشکی به ریاض گفت که امیدواریم وارد جنگ مستقیم با ایران نشویم.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در رابطه با موشکی که انصارالله یمن هفته گذشته به سمت فرودگاه ملک خالد در ریاض پرتاب کرده‌اند، مدعی شد: موشک ساخت ایران بود و شبیه به موشکی بوده که در 22 ژوئیه به سمت شهر ینبع پرتاب شد. موشک به واسطه کارشناسانی از سپاه و حزب‌الله به یمن قاچاق شده بود و این کارشناسان بودند که هماهنگی‌های لازم برای حمله به عربستان را انجام دادند. این امر می‌تواند به معنای اعلام جنگ باشد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که «امیدواریم وارد جنگ مستقیم با ایران نشویم»، گفت که عربستان سعودی از برخی بندهای توافق هسته‌ای ایران ناراضی است و ما خواهان تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم.

الجبیر همچنین مدعی شد که ایران از تروریسم حمایت می‌کند.

علاوه‌ بر این، نماینده عربستان در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت مدعی دست داشتن ایران در حمله موشکی انصارالله یمن به عربستان سعودی شد.

در این نامه ضمن اشاره به این‌ ادعا که «قاچاق سلاح ایران به حوثی‌ها ادامه دارد»، آمده است که ایران در ساخت موشکی که به فرودگاه ملک خالد پرتاب شد، دست داشته است و این پس از بررسی و تحقیق درباره بقایای موشک به تایید رسیده است.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که امیر حاتمی، وزیر دفاع کشورمان در این زمینه گفته است: دشمن از هر فرصتی برای اتهام زنی علیه ایران استفاده می‌کند و قطعا ما این مساله را رد می‌کنیم. بنا نیست هر اتفاقی در منطقه رخ می‌دهد، ایران را متهم می‌کنند البته این موارد از دشمن بعید نیست.

همچنین سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران در واکنش به این ادعاها تاکید کرده است: ما امکان انتقال موشک به آنجا (یمن) را نداریم و موشک‌ها برای خودشان است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان