arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۶ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۰

هشدار درباره فروپاشی عربستان

یک فعال سعودی با تاکید بر اینکه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از بهار عربی در امان نیستند، هشدار داد : در صورتی که اصلاحات سیاسی گسترده در عربستان انجام نشود، این کشور از هم فرو خواهد پاشید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک فعال سعودی با تاکید بر اینکه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از بهار عربی در امان نیستند، هشدار داد : در صورتی که اصلاحات سیاسی گسترده در عربستان انجام نشود، این کشور از هم فرو خواهد پاشید.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر توفیق السیف فعال سیاسی سعودی تصریح کرد کشورهای عضو شورای همکاری(خلیج فارس) از تاثیرات انقلابهای عربی در امان نیستند و مقامات عربستان مجبورند دست به اصلاحات سیاسی بسیار گسترده و دردناک بزنند، در غیر این صورت عربستان با فروپاشی کامل روبرو خواهد شد.

السیف در گفتگو با شبکه الحره خواستار اصلاحات سیاسی بسیار گسترده و دردناک در عربستان شد و هشدار داد در صورت سهل انگاری و تعلل مقامات سعودی در انجام اصلاحات سیاسی عمیق، عربستان ممکن است با فروپاشی کامل روبرو شود.

السیف خاطر نشان کرد کشورهای عضو شورای همکاری به دور از بهار عربی نیست و مردم این کشورها قطعا از این فضا تاثیر خواهند پذیرفت.

وی به این نکته اشاره کرد که برخی ملتهای منطقه در مسیر انقلاب گام برخواهند داشت؛ این فعال سیاسی سعودی به نام این ملتها اشاره ای نکرد.

این اندیشمند سعودی از نیاز به تشکیل جبهه و ائتلاف اصلاح طلب یکپارچه در سطح کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سخن گفت.

وی ابراز عقیده کرد یکی از مهمترین ماموریتهای این مجموعه، تکیه بر اصول آزادی و حقوق بشر و کنار گذاشتن فرقه گرایی و طایفه گرایی و دعوت به تغییر مسالمت آمیز برای دوری از احتمالات کشیده شدن به سمت خشونت احتمالی در برخی مناطق است.

السیف افزود : منطقه به ائتلاف و جبهه اصلاحاتی نیاز دارد که با نخبگان،دولتها، علما، بازرگانان و جوانان برای توضیح راه مناسب برای اصلاحات تدریجی همکاری کند، چرا که ما مجبوریم به این اصلاحات دست بزنیم، در غیر این صورت با فاجعه روبرو خواهیم شد.

این فعال سیاسی مخالف آل سعود تصریح کرد : منطقه خاورمیانه و جهان عرب پس از انقلاب تونس تغییر کرده و دیگر به عقب باز نخواهد گشت.

وی افزود : ملتهای عربی آقای خودشان هستند و این حق را دارند که در تصمیم گیریهای سیاسی مهم و حیاتی مشارکت کنند.

السیف درباره محاکمه حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر گفت : ملتها خواهان محاکمه سردمداران استبداد و رهایی از میراث گذشته هستند، ملت سردمداران رژیمهای مستبد و دیکتاتوری در تونس، مصر و یمن را سرنگون کرده است.

خاطر نشان می شود در حالی که مقامات عربستان سعودی سعی می کنند خود را از خطر روزافزون انقلابهای عربی برهانند، اما اختلاس و فساد فراگیر، اختلاف شاهزادگان این کشور و اعتراضات مردمی پایه های حکومت آل سعود را بیش از گذشته متزلزل کرده است.

رژیم عربستان سعودی از جمله رژیمهای عربی است که تاکنون با لطایف الحیل مختلف توانسته است خود را از انقلابهای عربی مصون بدارد و در این راستا اقدامات گوناگونی را انجام داده است.
سعودی ها هر چند نتوانستند مانع سقوط هم پیمان نزدیک خود یعنی "حسنی مبارک" شوند، اما تلاشهای زیادی برای جلوگیری از محاکمه دیکتاتور سابق انجام دادند و حتی مقامات جدید مصر را تحت فشار قرار دادند. در این راستا اخبار ضد و نقیضی درباره حضور وی در تبوک عربستان منتشر شد.در حال حاضر هم هر چند سعودیها به ظاهر خود را بی علاقه به سرنوشت مبارک نشان می دهند، اما واقعیت چیز دیگری است.
 
در این زمینه بسمه بنت عبدالعزیز برادر زاده پادشاه عربستان در جدیدترین مواضع خود علیه آل سعود از جنگ قدرت میان شاهزادگان سعودی پرده برداشت و تاکید کرد حکام عربستان با مردم مانند برده رفتار می کنند.

وی در مقاله ای با عنوان "بادهای تغییر" در وبلاگ خود نوشته است : زمان تغییرات فرا رسیده است و مرگ بهتر از زندگی همچون بردگان است.
نظرات بینندگان