arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۶

روحانی به ازبکستان سفر می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ظریف با اشاره به دیدارش با موگرینی گفت: عنوان کردم که ایران تاکنون برجام را کاملا اجرا کرده و متاسفانه با بدعهدی های آمریکا و سیاست ایجاد فضای نامناسب توسط دولت جدید این کشور مواجه بوده و این وضعیت باید توسط اروپاییها اصلاح شود.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان امروز (جمعه) در جمع خبرنگاران در سمرقند درباره دیدارش با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد: در حاشیه اجلاسی که در سمرقند برگزار شده بود دیدار مفصلی با خانم موگرینی داشتم. ایشان گزارش مفصلی از تلاشهایی که اتحادیه اروپا داشته برای اجرای کامل برجام و تاکیدی که کشورهای اروپایی برای اجرای برجام دارند، ارائه کرد و من هم تاکید داشتم که ایران که تاکنون برجام را کاملا اجرا کرده متاسفانه با بدعهدی های آمریکا و با سیاست ایجاد فضای نامناسب توسط دولت جدید آمریکا مواجه بوده و این وضعیت باید توسط کشورهای اروپایی اصلاح شود.
وی افزود: تاکیدی که مقام معظم رهبری در صحبتهایشان داشتند را متذکر شدم ضمن اینکه از حمایت اروپاییها از برجام استقبال می کنیم، اما نیاز است که اتحادیه اروپا در زمینه اجرای برجام و انجام تعهداتی که در برابر ایران در برجام وجود دارد فعالتر عمل کند و اقدام عملی نشان دهد و از حمایت اعلامی به حمایت عملی و فشار برای اجرای کامل برجام حرکت کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین به سفرش به دوشنبه پایتخت تاجیکستان اشاره کرد و افزود: دیدارهای بسیار خوبی در تاجیکستان داشتم امیدوارم روابط ما با تاجیکستان هر چه بهتر و بیشتر به سمت همکاری و هماهنگی بین دو کشور حرکت کند.
وی اضافه کرد: ایران و تاجیکستان مشترکات فراوانی دارند و نیاز است از این مشترکات به بهترین نحو استفاده کنیم.
ظریف ادامه داد: امروز هم فرصتی بود که هم با رئیس جمهور و هم وزیر خارجه ازبکستان در مورد صفحه جدید روابط که بعد از ملاقات دو رئیس جمهور در حاشیه اجلاس علم و فناوری سازمان همکاری اسلامی در آستانه برگزار شد بعد از آن سفر وزیر خارجه، تجارت و مسئول نفت ازبکستان را به ایران داشتیم، گفتگوهای خوبی با رئیس جمهور و وزیر خارجه در رابطه با گسترش روابط داشتم.

وزیر خارجه ادامه داد: درباره رفع موانعی که در حوزه تجارت داریم، همکاریهای بانکی، همکاری در حوزه انرژی، همکاری در حوزه ترانزیت هم به صورت دوجانبه و هم چندجانبه، چه ایران، افغانستان و ازبکستان و چه ایران، ازبکستان، ترکمنستان و عمان و چه سایر همکاریهای ترانزیتی و همکاری در حوزه علم و فناوری، گفتگو شد.

*سفر روحانی به ازبکستان

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: احساس می کنم یک روند جدیدی در روابط ما با ازبکستان در دوران جدید ازبکستان شروع شده و انشالله با سفری که چند ماه آینده رئیس جمهور کشورمان به ازبکستان خواهد داشت، این روند بصورت فعالتر و گسترده تر ادامه خواهد یافت.

وی همچنین گفت: امروز منطقه ما با شرایط بسیار دشواری روبرو است و در همه گفتگوها راجع به تحولات منطقه صحبت می کنیم. منطقه ما شاهد تحولات مثبتی بوده، پیروزیهای مستمری که علیه داعش و تروریستهای تکفیری در سوریه و عراق صورت گرفته، روند تحولی که برای حفظ تمامیت ارضی عراق شکل گرفته و بسیار موثر و مفید بوده، اینها یک قسمتی از بحثهای منطقه ای ما است.

به گزارش فارس، ظریف گفت: متاسفانه سیاستهای خطرناک و غیرمنطقی و جنگ طلبانه ای که برخی از کشورهای منطقه دنبال می کنند در کنار این تحولات مثبت میتواند منطقه ما را به سمت بسیار خطرناکی سوق دهد. به نظر می رسد که برخی قدرتها هیچ رضایتی از توفیقات در منطقه ما در برابر تروریسم و افراط گرایی حاصل شده، ندارند و در تلاشند این توفیقات را خنثی کنند و یک حیات جدیدی به طرفداران افراط و ترویسم بدهند که این میتواند خطر جدی برای امنیت منطقه و قبل از همه خطر جدی برای کسانی که این آتش را در منطقه ما می افروزند، داشته باشد.

وی گفت: نیاز است هم همکاری بین المللی صورت گیرد و هم پیامهای لازم به برخی رهبران جوان منطقه ما ارسال شود که بدون آشنایی با واقعیات منطقه، دارند منطقه را به سمت بسیار بدی سوق می دهند.

نظرات بینندگان