arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۷۸۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۶

سفیر ژاپن در سازمان ملل: تداوم برجام برای ثبات منطقه ضروری است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفیر ژاپن در سازمان ملل متحد، برجام را برای ثبات منطقه و تقویت پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای کمک کننده دانست و بر حمایت این کشور از ادامه اجرای آن تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، «کورو بسشو» روز جمعه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، افزود: ژاپن نقش محوری آژانس بین المللی انرژی اتمی در تایید و نظارت بر اجرای برجام را می ستاید.
وی از همه طرف های این توافق خواست تا به اجرای تعهدات مربوط به آن پایبند باشند.
سفیر ژاپن همچنین برنامه موشک های هسته ای و بالستیک کره شمالی را بی سابقه، خطرناک و تهدیدی قریب الوقوع دانست و ادامه داد: این برنامه چالشی برای امنیت بین الملل و تهدیدی مستقیم برای پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است.
بسشو تاکید کرد: ژاپن قویا تکرار آزمایش های هسته ای و بالستیک کره شمالی را محکوم می کند. اینها بی اعتنایی و نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت و سایر تعهدات است.
وی ادامه داد: جامعه بین المللی هرگز نباید تسلیم تهدید هسته ای کره شمالی شود و این کشور دارای سلاح هسته ای را بپذیرد.
سفیر ژاپن تصریح کرد: جامعه بین المللی باید عزم خود را برای دستیابی به شبه جزیره عاری از سلاح هسته ای به عنوان پایه صلح و امنیت در آسیای شرقی جزم کند.
بسشو یادآورشد: به منظور تغییر مسیر کره شمالی، جامعه بین المللی باید در تلاش برای اجرای کامل قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، با وارد آوردن حداکثر فشار بر این کشور، متحد شود.
پیش از این «یوکیا آمانو» با حضور در این مجمع در مورد تائید و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اجرای تعهدات مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک ایران که در سال 2015 توافق شده بود، گزارش داد.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: ایران به تعهدات برجامی خود عمل کرده و در حال اجرا است. ایران در حال حاضر تحت قوی ترین رژیم نظارت هسته ای جهان است.
آمانو همچنین با ابراز نگرانی از برنامه هسته ای کره شمالی گفت: این کشور ششمین و بزرگترین آزمایش هسته ای خود را در ماه سپتامبر(شهریور) انجام داد که بسیار تاسف آور است.
او از پیونگ یانگ خواست به طور کامل به تعهدات خود در قبال تمام قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کند.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی یادآورشد: آژانس برای بازگرداندن بازرسان خود - که در سال 2009 مجبور به ترک کره شمالی شدند، - به آن کشور در صورتی که تحولات سیاسی این امکان را بدهد، آمادگی دارد.

نظرات بینندگان