arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۶

چند نکته درباره داروی موثر در کارکرد غده تیروئید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشاور دارویی معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان درباره داروی لووتیروکسین موثر در کارکرد غده تیروئید، توضیحاتی را ارایه داد.

ستوده پیرمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه لووتیروکسین به‌عنوان یک هورمون تیروئیدی در مواردی که غده تیروئید مقادیر کافی هورمون تولید نمی‌کند، تجویز می‌شود، گفت: از این دارو در کاهش اندازه یک تیروئید بزرگ یا گواتر یا درمان سرطان غده تیروئید استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در ابتدای درمان با لووتیروکسین مقدار تجویزی دارو کم خواهد بود. در حالی که مقدار دارو به تدریج افزایش می‌یابد. با مراجعات مکرر به پزشک‌تان و انجام آزمایشات، مقدار مناسب دارو برای سوخت و ساز بدن شما مشخص می‌شود. بعد از این که این مقدار تعیین شد، این آزمایشات سالی یک بار باید تکرار شود.

این داروساز با اشاره به اینکه لووتیروکسین سدیم به عنوان جایگزین هورمون تیروئید تجویز می‌شود، افزود: این دارو در درمان بیماران مبتلا به کم کاری غده تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) به کار می‌رود. غده تیروئید مسئول ساخت لووتیروکسین است. در بیماران دچار کم‌کاری تیروئید، غده تیروئید مقادیر کمتری از این هورمون را تولید می‌کند. به علاوه این دارو در کودکان دچار کم کاری تیروئید (کرتینیسم) و افراد مبتلا به بزرگی بی‌علامت تیروئید (گواتر) نیز استفاده می‌شود. لووتیروکسین به شکل قرص تولید می‌شود.

پیرمحمدی خاطرنشان کرد: بسته به مشکل شما پزشک معالج دوز به‌ خصوصی از دارو را تجویز می‌کند. لووتیروکسین را دقیقا مطابق با دستور پزشک خود مصرف و از تغییر خود سرانه دوز آن جدا پرهیز کنید. ضمنا دستورات داخل بسته دارو را نیز به دقت مطالعه کنید. لووتیروکسین برای بهبود علایم مشکل شما تجویز می‌شود و باعث علاج بیماری شما نمی‌شود. به این ترتیب، شاید لازم باشد تا انتهای عمر آن را مصرف کنید. در ضمن ممکن است ظاهر شدن اثرات لووتیروکسین تا چند هفته طول کشد. هرگز بدون مشورت با پزشک خود، حتی در صورت احساس بهبودی، مصرف دارو را قطع نکنید.

وی افزود: لووتیروکسین معمولا روزی یک بار با شکم خالی خورده می‌شود. مهم است که هر روز ساعت معینی مصرف شود. معمولا بهتر است ناشتا خورده شود تا بعدا فراموش نشود. از آنجایی که این دارو می‌تواند بی‌خوابی ایجاد کند، مصرفش در صبح هنگام از این نظر هم بهتر است.

مشاور دارویی معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اظهار کرد: هیچ‌گاه بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. از دستورات پزشک‌تان به دقت پیروی کنید. هر روز پیش از مصرف لووتیروکسین نبض‌تان را بشمارید و اگر ضربان قلب‌تان بالای ۱۰۰ در دقیقه بود یا منظم بود، پیش از مصرف نوبت آن روز، با پزشک‌تان تماس بگیرید.

وی در خصوص نکات مهم مصرف دارو گفت: اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجرد اینکه آن را به یاد آوردید مصرفش کنید. البته اگر تقریبا موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده، به برنامه منظم داروی‌تان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید. اگر دو نوبت یا بیشتر را فراموش کردید برای تعیین یک برنامه جدید با پزشک‌تان مشورت کنید.

برچسب ها: تیروئید ، دارو ، درمان
نظرات بینندگان