arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۸۲۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۶

بسته پیشنهادی وزارت خارجه انگلیس برای بهبود روابط با ایران

یک روزنامه انگلیسی گزارش داده دستگاه دیپلماسی این کشور یک بسته پیشنهادی را برای بهبود روابط با ایران را آماده کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک روزنامه انگلیسی گزارش داده دستگاه دیپلماسی این کشور یک بسته پیشنهادی را برای بهبود روابط با ایران را آماده کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دستگاه دیپلماسی انگلیس، در آستانه سفر «بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس به تهران، در حال بررسی یک بسته پیشنهادی برای کاستن از تنش‌ها در روابط با ایران است.

روزنامه گاردین در گزارشی در همین باره بدون اشاره به جزئیات این بسته پیشنهادی، از اینکه در تهیه آن توجهی به تبعات اظهارنظر اخیر «جانسون» درباره یک محکوم امنیتی نشده، انتقاد کرده است.

جانسون چهارشنبه دو هفته پیش در اظهاراتی در کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس درباره «نازنین زاغری»، شهروند ایرانی-انگلیسی که به جرائم امنیتی در تهران بازداشت شده گفته بود: «وقتی کارهایی را که نازنین زاغری انجام می‌داده بررسی می‌کنم می‌بینم که او تنها مشغول آموزش روزنامه‌نگاری [در ایران] بوده است.»

بعد از این اظهارات وزیر خارجه انگلیس، رسانه‌های این کشور که پیشتر مدعی شده‌ بودند نازنین زاغری برای گذراندن تعطیلات به ایران سفر کرده بود از او خواستند که «اشتباهش» را تصحیح کند.
تامسون رویترز در بیانیه‌ای روز دوشنبه اظهارات «جانسون» را «اشتباهی جدی» توصیف کرده و از وی خواسته آن را تصحیح کند. رویترز مدعی شده است: «[زاغری] برای ملاقات دخترش گابریل با پدربزرگ و مادربزرگش به ایران سفر کرده بود که در فرودگاه تهران دستگیر شد.»

گاردین نوشته لازم است وزارت خارجه انگلیس درباره گام‌های بعدی در قبال روابط با ایران تأملاتی دوباره کند، زیرا که بسته پیشنهادی جدید بدون در نظر گرفتن «اشتباه جانسون» تهیه شده‌اند.

این روزنامه می‌نویسد: «خطر سیاسی موجود آن است که این پیشنهادات از طرف ایران ممکن است به عنوان تلاشی برای خریداری آزادی نازنین زاغری و کاستن از بار فشارها روی جانسون دیده شوند.»

سپاه ثارالله کرمان 26 خرداد سال 95 طی اطلاعیه‌ای دستگیری «نازنین زاغری» را به‌عنوان دستگیری یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، یاد کرد.

در این بیانیه آمده است: «ایشان با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است».

پرونده زاغری برای ادامه رسیدگی‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم، با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب صادر شد و شعبه 15 دادگاه انقلاب، زاغری را به 5 سال حبس محکوم کرد.

برچسب ها: جانسون ، انگلیس
نظرات بینندگان