arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶
گزارش مفصل واشنگتن پست از جزئیات «شوکه کننده» بازداشت حریری در ریاض:

بن سلمان شنبه 8 صبح، حریری را به دفترش کشاند / چند ساعت از او خبری نبود / ساعت 2 ظهر، تصاویری از حریری در حال قرائت استعفا پخش شد؛ این ویدیو ضبط شده بود / او در همان حال با «عون» تماس گرفت و گفت به بیروت بازمی گردد اما... / حریری دو شب را در هتلی گذارند که شاهزادگان بازداشتی در آنجا نگهداری می شوند

حریری قصد داشت که به ریاض بازگردد تا در روز ششم نوامبر با ملک سلمان دیدار کند. اما برنامه ها جلو افتاد، چراکه حریری تماسی فوری از سوی تیم بن سلمان دریافت کرد که از او میخواست جمعه سوم نوامبر با او دیدار کند و اخر هفته را با او بگذارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بن سلمان شنبه 8 صبح، حریری را به دفترش کشاند / چند ساعت از او خبری نبود / ساعت 2 ظهر، تصاویری از حریری در حال قرائت استعفا پخش شد؛ این ویدیو ضبط شده بود / او در همان حال با «عون» تماس گرفت و گفت به بیروت بازمی گردد اما... / حریری دو شب را در هتلی گذارند که شاهزادگان بازداشتی در آنجا نگهداری می شوند

دیوید ایگنیشس واشنگتن پست نوشت: سعد حریری نخست وزیر لبنان براساس انچه منابع لبنانی می گویند تحت حصر خانگی در ریاض است، اقدامی که به نظر می آید بخشی از کارزار سعودی ها برای فشار به ایران و حزب الله باشد.

به گزارش «انتخاب»؛ جزئیات شوکه کننده ای از بازداشت حریری توسط منابع مطلع در بیروت منتشر شده و شواهد جدید و مهمی در مورد تاکتیک های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای تحکیم قدرتش با توسل به بسیج احساسات ضدایرانی در ریاض و خارج از کشور وجود دارد.

شایعه ی ربودن حریری جهان عرب را تکان داد. مقامات لبنانی نگرانند که محمد بن سلمان بخواهد لبنان را مجبور به رویارویی با ایران کند. برخی تحلیلگران لبنانی انتقاد می کنند و می گویند که سعودی ها با خانواده حریری به عنوان مجموعه ی تحت مدیریت خود رفتار می کند.

به گفته ی منابع مطلع لبنانی، ماجرا از روز دوشنبه سی ام اکتبر کلید خورد، زمانیکه حریری برای دیدار خصوصی با بن سلمان به عربستان رفت. در این جلسه، ثامر سبحان مشاور ویژه بن سلمان در امور روابط با کشورهای عربی هم حضورداشت.

جلسه به نظر خوب پیش رفت و سخن از تدوام حمایت سعودی از لبنان باوجود تسلط حزب الله بر دولت تحت رهبری حریری بود.

حریری در روز اول نوامبر به لبنان بازگشت و با هیات وزرا دیدار کرد و آن ها را در جریان گفتگوهایش در ریاض گذاشت. منابع می گویند که او به هیات وزرا گفت که سعودی ها قصد حمایت از تشکیل کنفرانسی بین المللی در پاریس برای کمک به اقتصاد لبنان را دارند. حریری به کابینه اش که شامل افرادی از حزب الله نیز است گفت که لبنان به هدفی برای سعودی تبدیل نخواهد شد، هرچند که به طور گسترده انتظارها این بوده است که بن سلمان رویکرد تندتری علیه تهران اتخاذ کند.

حریری قصد داشت که به ریاض بازگردد تا در روز ششم نوامبر با ملک سلمان دیدار کند. اما برنامه ها جلو افتاد، چراکه حریری تماسی فوری از سوی تیم بن سلمان دریافت کرد که از او میخواست جمعه سوم نوامبر با او دیدار کند و اخر هفته را با او بگذارند. حریری به ریاض رفت اما جلسه ای در روز جمعه تشکیل نشد و حریری آن شب را در خانه ی مجلل خود در ریاض گذارند.

آنچه در ادامه اتفاق افتاد، قسمت ترسناک ماجراست. حدود 8 صبح شنبه، که در عربستان خیلی زود به حساب می آید، حریری برای دیدار با بن سلمان احضار شد.

تمامی پروتکل ها و تشریفات کنار گذاشته بود و خبری از این مسائل نبود. حریری با دو ماشین و همراه با تیم محافظان شخصی اش عازم جلسه شد. پس از آن، چندین ساعت از حریری خبری نبود. به ناگهان، ساعت 2 ظهر، حریری در تلویزیون ظاهر شد و بیانیه ی استعفای خود را به دلیل ادعایی تهدید ایران علیه جان او و تلاش تهران برای صدور هرج و مرج قرائت کرد. چنین ادبیات تندی علیه ایران جز ویژگی های حریری نیست و هیچ یک از کسانی که متون سخنرانی او را می نویسند در این رابطه مورد مشورت قرار نگرفته بودند.

لحظاتی قبل از آن بیانیه تلویزیونی، شبکه ی العربیه که متعلق به سعودی است، خبر استعفای حریری را اعلام می کند. درحالیکه سخنرانی ضبط شده حریری از تلویزیون پخش شد، او به میشل عون رئیس جمهور لبنان تماس می گیرد و می گوید نمی تواند شغل خود را ادامه دهد اما چند روز دیگر به بیروت باز می گردد.

حریری تا روز دوشنبه به منزلش در ریاض بازنگشت و گزارش شده است که شنبه و یکشنبه را در مجموعه ریتز کارلتون، جایی که شاهزادگان سعودی بازداشت شده در آن نگهداری می شوند، گذارند. حریری روز دوشنبه با ملک سلمان دیدار کرد و سپس به ابوظبی رفت با ولیعهد محمد بن زائد که مربی و مشاور بن سلمان به حساب می آید دیدار کرد.

در نهایت، حریری روز سه شنبه به محل اقامتش بازگشت، و تحت نظارت شیدید نیروهای امنیتی سعودی، حریری طی روزهای آتی با سفرای امریکا، روسیه و قدرت های بزرگ اروپایی دیدار کرد.

سعودی ها چه می خواهند؟ منابع لبنانی بر این باورند که برادر بزرگ حریری یعنی بحاء گزینه ی ریاض برای نخست وزیری است. دیگر وابستگان حریری هفته ی گذشته به ریاض فراخوانده شدند اما اجازه بازگشت به ان ها داده نشد. گفته می شود بحاء پیش از این دریاض بوده است.

منابع می گویند بحاء، مشاور نزدیک خود را ده روز پیش به صورت مخفیانه به دیدار ولید جنیلاط رهبر دروزی ها فرستاده است تا در مورد استراتژی آینده برای لبنان گفتگو کند، اما جنبلاط جلسه را ترک کرده و حاضر به گفتگو نشده است.

منابع لبنانی می گویند که نگران حفظ ثبات داخلی هستند. در سال های اخیر، گروه های لبنانی که روزی بایکدیگر درگیر بودند، به سوی اتحاد رفته و کشور را حفظ کردند. اکنون امنیت داخلی لبنان در خطر است. لبنانی ها بار دیگر احساس می کنند به توپ پینگ پونگی در خاورمیانه تبدیل شده اند. آن ها می خواهند نخست وزیرشان به کشورشان بازگردد.

نظرات بینندگان