arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۷ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۰

قذافی به کجا فرار خواهد کرد؟ صحرا یا کشورهای همسایه؟

اگر مخفیگاه قذافی مشخص نشود، ممکن است این احساس در وی شکل بگیردکه می تواند در خاک لیبی بماند و رهبری مقاومت را به عهده بگیرد و یا این امکان برای وی فراهم شود که از لیبی فرار کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: با تنگتر شدن حلقه محاصره قذافی، به نظر می رسد این دیکتاتور سرنگون شده تنها دو گزینه پیش رو دارد: اول: تلاش برای مخفی شدن در صحراهای پهناور لیبی و دوم: تلاش برای عبور از مرزهای لیبی و ورود به کشورهای همسایه.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.IR، از زمان سقوط رژیم قذافی ، هیچکس محل قذافی را نمی داند. وی تلاش می کند طرفدارانش را تشویق به مقاومت کند و همزمان به حملات پیاپی لفظی خود به دشمنانش یعنی انقلابیون و ناتو ادامه می دهد. براساس شایعات، ‌وی اکنون احتمالا یا در زادگاهش در سرت در حاشیه دریای مدیترانه یا در بنی ولید در جنوب شرق پایتخت یا در واحه سبها دیگر پایگاهش و یا نزدیک مرز نیجر یا الجزایر است.

اگر مخفیگاه قذافی مشخص نشود، ممکن است این احساس در وی شکل بگیردکه می تواند در خاک لیبی بماند و رهبری مقاومت را به عهده بگیرد و یا این امکان برای وی فراهم شود که از لیبی فرار کند.

وی در نخستین پیام خود طی چند روز اخیر گزارشها درباره اینکه وی به نیجر متواری شده است را رد کرد.

بیشتر اعضای شورای ملی انتقالی لیبی که قدرت را پس از قذافی در این کشور در دست گرفته اند بر این باورند که قذافی همچنان در داخل لیبی است اما به شدن به دنبال راه فرار است.

محمد زواوی سخنگوی شورای ملی انتقالی لیبی معتقد است وی اکنون در منطقه ای مرزی نزدیک نیجر است اما نمی تواند مدت زیادی آنجا بماند. زواوی می گوید: قذافی نمی تواند در لیبی بماند کار وی تمام است.

تنها کاری که وی می تواند بکند این است که به یک کشور افریقایی که وی را می پذیرد برود.

گفتنی است همچنان مناطق زیادی در مرز لیبی است که نیروهای انقلابی لیبی انرا کنترل نمی کنند چرا که نود درصد از خاک لیبی بیابان است .

قذافی همچنین می تواند بر حمایت شبه نظامیان سابق قبیله طوارق حساب کند.

یک مسئول لیبیایی مستقر در مرز این کشور با نیجر که خواست نامش فاش نشود گفت اگر وی هنوز در داخل لیبی است احتمالا منتظر فرصتی مناسب برای عبور از مرز است.

این مقام مسئول که عضو قبیله توبو است می گوید امن ترین مسیر برای قذافی به نیجر از طریق صحرای الجزایر است.

بریگی رافینی نخست وزیر نیجر پس از دیدار اخیرش با بلز کومپائوره رییس جمهور بورکینا فاسو گفت شایعات زیادی وجود دارد برخی می گویند وی در بورکینا فاسو است و دیگر می گویند در نیجریه است اما در حال حاضر قذافی در هیچ یک از دو کشور نیست.

وی گفت: دستکم در حال حاضر ما به وی پناه نداده ایم.

با این حال طی روزهای اخیر دستکم دو کاروان خودروهای لیبی وارد نیجریه شده است که این امر موجب گمانه زنیهای گسترده درباره این مسئله شده است که قذافی یا عازم نیامی است یا واگادوگو.

هر دوی این کشورهای غرب افریقا، بیشترین نفع را از گشاده دستی های گذشته قذافی برده اند و از جمله مقاصد احتمالی وی به شمار می روند. با این حال قذافی و شماری از افراد نزدیک به وی تحت تعقیب دادگاه بین المللی جنایی هستند و این امر کشورهای افریقایی را در معرض رسوایی احتمالی در صورت پذیرش قذافی قرار داده است.

افریقای جنوبی از عملیات ناتو در لیبی انتقاد کرده است و همچنان از نقشه راه اتحادیه افریقا مبنی بر اینکه دولت انتقالی لیبی باید شامل نمایندگان قذافی نیز باشد حمایت می کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آرش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
0
3
اسم این حیوان آدم نما رو باید در کتاب گینس به عنوان زشت ترین صورت دنیا ثبت کرد
مهم نیست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
1
1
هر کی پشتش به غرب گرم باشه آخرو عاقبتش همینه ، عاقبت دیکتاتورهای منطقه رو ببینید، امثال بن علی، مبارک ،عبدالله صالح و...که تا قدرت داشتن غربیها تحویلشون می گرفتن ولی وقتی در آستانه سقوط قرار گرفتن وغربیها دیدن تاریخ مصرفشون تموم شده اونا رو حتی به کشورشون هم راه ندادن ،درست مثل محمدرضا پهلوی که بهترین خدمتگزار امریکا بود ولی آخر عمری تو مصر مرد ورضا خان پهلوی که به جزیره موریس تبعید شد ، آره عزیزم غربیها فقط وفقط دلشون برای منافع خودشون می سوزه براشون شهرام وبهرام هم نداره .
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
0
0
این چرا اینقدر زشته؟
نظرات بینندگان