arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۱ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶

سخنگوی شورای شهر: مگر دادن اخطار و در صورت عدم رفع مشکل، تعطیلی نیروگاه جزو وظایف به محیط زیست نیست؟ / استفاده از نیروهای بازنشسته در شهرداری منع قانونی ندارد

علی اعطا گفت: شاهد ادبیات نامناسب یکی از معاونین سازمان محیط‌زیست در پاسخ به انتقاد یکی از همکاران عضو شورا بودیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پاسخ سخنگوی شورای شهر به محیط زیست: مگر دادن اخطار و در صورت عدم رفع مشکل، تعطیلی نیروگاه جزو وظایف شما نیست؟

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در روزهای گذشته به‌جای اینکه شاهد هم‌افزایی دستگاه متولی محیط‌زیست با سازمان‌های مسئول برای حل مشکلات زیست‌محیطی شهر تهران به‌ویژه درزمینه آلودگی هوا باشیم, تاکید کرد: . شاهد ادبیات نامناسب یکی از معاونین سازمان محیط‌زیست در پاسخ به انتقاد یکی از همکاران عضو شورا بودیم.

به گزارش خبرنگار سرویس شهری «انتخاب»، علی اعطا درباره توجه دستگاه های مسئول به انجام تکالیف قانونی شان در خصوص کنترل و کاهش آلودگی هوای شهر تهران گفت: برای نخستین بار در سال 1374 نخستین هشدار جدی به دلیل پدیدار شدن معضل آلودگی هوا توسط کارشناسان مختلف در قالب بیانیه «هوای تهران 74» اعلام و از این پدیده تحت عنوان بحران ملی یاد شد. بیانیه‌ای که شاید اگر مسئولان ذی‌ربط در اجرای الزامات قانونی مصوب مربوط به پیشگیری از معضل آلودگی هوا در کلان‌شهر‌ها اهتمام بیشتر و دقیق‌تری به خرج می‌دادند، اکنون شاهد گسترش روزافزون و افسارگسیخته آن نبودیم.

وی با بیان اینکه طبق مطالعات رسمی که با همکاری موسسه همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در مورد منابع انتشار آلودگی هوا انجام شده است، سهم منابع ثابت در آلودگی هوای تهران ۳۰ درصد و سهم منابع متحرک ۷۰ درصد است, افزود: منابع متحرک خودروهایی هستند که به دلیل فرسودگی، عدم رعایت استاندارد‌های لازم در ساخت و نیز کیفیت پایین سوخت مصرفی، مسبب چنین وضعیتی شده‌اند.

سخنگوی شورای شهر با اشاره به اینکه در روزهای گذشته به‌جای اینکه شاهد هم‌افزایی دستگاه متولی محیط‌زیست با سازمان‌های مسئول برای حل مشکلات زیست‌محیطی شهر تهران به‌ویژه درزمینه آلودگی هوا باشیم, تاکید کرد: شاهد ادبیات نامناسب یکی از معاونین سازمان محیط‌زیست در پاسخ به انتقاد یکی از همکاران عضو شورا بودیم که خواستار ارائه راهبرد کوتاه‌مدت سازمان حفاظت محیط‌زیست برای کنترل آلودگی هوای پایتخت شده بود.

اعطا اعلام کرد: متاسفانه معاون مربوطه در پاسخ به انتقاد یکی از همکاران عضو شورا، با ادبیاتی نامناسب گفته است: شورای شهر تهران به وظایف دستگاه‌ها آگاهی دقیق ندارد و به‌جای اینکه از زیرمجموعه خود یعنی شهرداری برنامه کاهش آلودگی هوا را مطالبه کند سراغ سازمان محیط‌زیست آمده است. این حرکت شورا از ابتدا دچار اشکال است و این موضوع نشان می‌دهد که شورای شهر نمی‌داند که وظایف شهرداری چیست و سازمان محیط‌زیست چه مسئولیت‌هایی بر عهده دارد، بنابراین این اظهارات نشان می‌دهد که شورا آدرس را اشتباه آمده است.

وی ادامه داد: مطابق ماده یک قانون حفاظت، بهبود و بهسازی محیط‌زیست و پیشگیری و ممانعت از هر نوع آلودگی و هر اقدام مخربی که موجب بر هم خوردن تعادل و تناسب محیط‌زیست می‌شود از وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

اعطا خطاب به کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در صحن شورا گفت: «۲۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از فعالیت یک نیروگاه است». مگر وظیفه دادن اخطار و در صورت عدم رفع مشکل، تعطیلی نیروگاه جزو وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست نیست؟

سخنگوی شورای شهر گفت: انتظار می رود برای مدیریت آلودگی هوای تهران بهبود کیفیت سوخت از سوی وزارت نفت و افزایش کیفیت خودروهای داخلی و موتورسیکلت‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت موردتوجه قرار بگیرد.

همچنین از سازمان حفاظت محیط‌زیست انتظار می رود راهبرد کوتاه‌مدت و میان‌مدت خود را برای کنترل آلودگی هوای شهر تهران ارائه کند.

وی گفت: شهرداری تهران نیز به‌صورت جدی موضوع توسعه حمل‌ونقل ریلی را دنبال کند و بر اساس تکالیفی که قانون هوای پاک مصوب 25 تیرماه 1396 مجلس شورای اسلامی بر عهده وزارت کشور گذاشته است، موضوع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را به‌طورجدی پیگیری نماید. همچنین از ریاست شورا هم استدعا دارم در خصوص ادبیات نامناسب معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به شورای شهر به مقام مافوق ایشان تذکر دهد.

علی اعطا در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه گزارش عملکرد 12 از شهرداری در راستای این هدف است که مشخص شود مدیریت جدید چه چیزی تحویل گرفته است , گفت: این گزارش باید دی ماه تحویل بدهد و امیدواریم به موقع تحویل داده شود.

وی درباره مصوبه برج باغات گفت: ابطال مصوبه برج باغ توسط شورا هیچ تاثیری بر برج باغ نمیگذارد به همین دلیل حرکت هماهنگی با شورای عالی شهرسازی و معماری برای اصلاح پیوست شماره 3 طرح جامع تهران در حال انجام است.

شورا اختیار لغو طرح بالادستی را ندارد

سخنگوی شورای شهر ادامه داد: البته در کمیسیون محیط زیست دوره چهارم اقداماتی آغاز شده و توافقاتی نیز با شورای عالی معماری و شهرسازی انجام شده است هم اکنون نیز دو کمیسیون معماری و شهرسازی و سلامت و محیط زیست این مصوبه را بررسی می کنند.

اعطا گفت: پیشنهاد اتی برای شورای عالی برای تعیین و تکلیف هر چه سریعتر ارسال شده است.

وی درباره تحقیق و تفحص درباره مصوبه برج و باغ ها نیز گفت: نیازی نیست.

وی درباره انتصاب رضا صالحی امیری در معاونت فرهنگی و اجتماعی نیز گفت: اطلاع داریم این موضوع صحت دارد اما هنوز خبر از حکم نداریم.

اعطا درباره انتصاب فرزند حاجی در موسسه همشهری نیز اعلام کرد; انتصابات باید به گونه ای عمل کنند ک منجر این گونه برداشت ها نشود.

سخنگوی شورای شهر درباره اخذ وام از بانک شهر توسط مدیریت گذشته برای پرداخت حقوق گفت: اطلاعی در این باره نداریم اما هزینه ها مشخص است و میتوان از کمیسیون برنامه و بودجه اطلاعات دقیق کسب کرد.

سخنگوی شورای شهر درباره انتصاب بازنشستگان در مدیریت شهری گفت: بر اسای ماده 71 قانون خدمات کشوری مصوب سال 86 پستهای سیاسی کاملا مشخص است و میتوان گفت منعی برای استفاده نیروهای بازنشسته در شهرداری تهران وجود ندارد.

اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید

        

نظرات بینندگان