arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۸ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۰

وزير بهداشت: فوتي‌هاي وبا كم است

وزير بهداشت علت اصلي شيوع بيماري وبا در كشور را ورود غيرقانوني اتباع بيگانه و آبياري سبزيجات با فاضلاب عنوان كرد و گفت: موارد فوتي وبا در كشور كمتر از انگشتان دست است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزير بهداشت علت اصلي شيوع بيماري وبا در كشور را ورود غيرقانوني اتباع بيگانه و آبياري سبزيجات با فاضلاب عنوان كرد و گفت: موارد فوتي وبا در كشور كمتر از انگشتان دست است.

به گزارش ايسنا، مرضيه وحيد دستجردي در حاشيه افتتاح چند طرح بهداشتي در مشهد گفت: مشكل ما در زمينه شيوع وبا، ورود اتباع بيگانه است.

وي افزود: متاسفانه در برخي از مناطق روستايي سبزيجات و صيفي‌جات، به صورت غيرقانوني با فاضلاب آبياري مي‌شود و در برخي از موارد نيز آب مورد استفاده كلر زني نشده و باعث شيوع اين بيماري مي‌شود كه در اين دو مورد، عدم نظارت دقيق توسط بخش خصوصي علت آن است.

وي در خصوص آمار مبتلايان و تعداد افراد فوتي مرتبط با وبا در كشور گفت: تعداد اين افراد در كشور زياد نيست و تعداد فوتي‌هاي ما در استان خراسان رضوي صفر و در كل كشور كمتر از تعداد انگشتان دست است.

وي به مردم توصيه كرد: حتما قبل از استفاده از سبزيجات، آن‌ها را به صورت كامل و در چهار مرحله بشويند و به هيچ وجه از آب غير لوله كشي استفاده نكرده و از دستفروش‌ها نيز مواد غذايي خود را تهيه نكنند.

دستجردي درباره ممنوعيت استفاده از سبزيجات در رستوران‌ها گفت: ما منع استفاده از سبزيجات را اعلام نكرده‌ايم و هر كسي كه مي‌خواهد از سبزيجات استفاده كند، با رعايت شست‌وشوي چهار مرحله‌اي، مانعي نيست، اما به علت عدم شست‌وشوي مناسب در برخي از رستوران‌ها تا اطلاع ثانوي عرضه سبزيجات در رستوران‌ها ممنوع شده است.

وي همچنين درباره شيوع بيماري سالك و برنامه وزارت بهداشت براي مقابله و پيشگيري از آن گفت: براي اين موضوع برنامه‌ريزي‌هاي خوبي انجام شده تا سالك به صورت كامل ريشه‌كن شود؛ به طوري كه امسال نسبت به سال گذشته تعداد مبتلايان به بيماري سالك در كشور 5 تا 6 هزار مورد كمتر از سال گذشته بوده است.

وزير بهداشت ادامه داد: در برخي از مناطق مشهد به ويژه در بافت فرسوده پيرامون حرم مطهر امام رضا(ع) و به علت تخريب‌هايي كه صورت مي‌پذيرد، حشره ناقل سالك رشد و نمو مي‌كند كه با پيگيري‌هاي وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشكي مشهد، اين مشكل در اطراف حرم حل شد و در بقيه مناطق نيز برنامه ما، ريشه كني سالك طي چند سال آينده است.

دستور رييس‌جمهور براي گسترش برنامه پزشك خانواده در سراسر كشور طي 2 سال

دستجردي درباره آخرين خبرها از اجراي برنامه پزشك خانواده در كشور گفت: هيچ مشكلي در اجراي اين طرح وجود ندارد و اگر معاونت نظارت راهبردي هر چه زودتر بودجه اين بخش را به وزارت بهداشت اختصاص دهد، مشكلي نداريم. رييس‌جمهور نيز دستور داده به جاي اتمام اين طرح طي چهار سال، ظرف دو سال به صورت كامل اجرايي شود.

وزارت بهداشت 350 ميليارد تومان از سازمان‌هاي بيمه‌گر طلبكار است

امكان حضور بيمه‌هاي تكميلي در بيمارستان‌هاي دولتي وجود دارد

وزير بهداشت در خصوص معوقات سازمان‌هاي بيمه‌گر به بيمارستان‌ها و داروخانه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر وزارت بهداشت مبلغ 350 ميليارد تومان از سازمان‌هاي بيمه‌گر بويژه سازمان تامين اجتماعي طلبكار است كه با پرداخت اين مبلغ مشكلات ما مرتفع مي‌شود.

وي در خصوص بيمه‌هاي تكميلي و ارائه خدمات اين بخش در بيمارستان‌هاي دولتي گفت: امكان حضور بيمه‌هاي تكميلي در بيمارستان‌هاي دولتي وجود دارد و بايد مقدمات آن فراهم شود. معاونت درمان وزارت بهداشت در حال پيگيري اين موضوع است.

وزير بهداشت همچنين در مراسم افتتاح دانشكده پرستاري قوچان نيز گفت:   طي مدت زمان كوتاه و با پيگيري‌هاي مستمري كه توسط مسوولان استان، شهرستان قوچان و نماينده مردم اين شهر در مجلس شوراي اسلامي صورت گرفت، شاهد آغاز به كار اين دانشكده هستيم و اميدواريم با مهيا شدن شرايط لازم، 3 رشته كارشناسي بهداشت عمومي، فوريت‌هاي بهداشتي و بهداشت دهان و دندان را نيز در اين دانشكده ايجاد كنيم.

دستجردي افزود: احداث و راه‌اندازي يك بيمارستان 120 تختخوابي براي شهرستان قوچان پيش بيني شده است كه اميدواريم در بودجه امسال رديف خاصي را براي ساخت آن اختصاص يابد.

وزير بهداشت گفت: جايگاه استان خراسان رضوي در كشور بسيار ارزنده است و ما اين استان را به عنوان قلب و مغز كشور مي‌دانيم كه به بركت حضور امام هشتم (ع) است.

وي افزود : هم اكنون دانشگاه علوم پزشكي استان خراسان در رده سوم و يا چهارم ميان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور است كه اميدوارم به رتبه اول و يا دوم ارتقاء يابد.

دستجردي تاكيد كرد: براي دانشگاه علوم پزشكي استان خراسان رضوي ماموريت‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي تعريف كرده‌ايم؛ چرا كه استان خراسان رضوي و خصوصا شهر مشهد به علت وجود بارگاه ملكوتي امام هشتم(ع) مورد توجه مسلمانان جهان و بويژه شيعيان است.

وي تصريح كرد: خراسان رضوي داراي پتانسل بالايي در جذب توريست، بويژه توريست درماني است و لازم است به اين موضوع توجه بيشتري شود.

چهار هزار تخت به مجموعه تخت‌هاي بيمارستاني كشور اضافه شد

وزير بهداشت گفت: بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، امسال 4هزار تخت به مجموعه تخت‌هاي بيمارستاني كشور اضافه شده و تا پايان سال نيز جشن تكميل شبكه بهداشت روستايي در كل كشور برگزار مي‌شود.

وي در پايان گفت: امسال تمامي فارغ‌التحصيلان مقطع دكتراي رشته‌هاي پزشكي، بدون چون و چرا و رودربايستي در كل كشور توزيع مي‌شوند و سعي مي‌كنيم طي يك تا 2 سال آينده كمبودهاي نيروي انساني در كشور را مرتفع كنيم. همچنين امسال يكهزار و 600 متخصص با تخصص‌هاي گوناگون در سراسر كشور توزيع شده و مشغول به كار هستند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کاوه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
0
0
کمش هم زیاده
نظرات بینندگان