arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۷ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶

تعطیلی مدرسه عفت جلماجرد تکذیب شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طی روزهای اخیر تصویری در شبکه‌های مجازی دست به دست می شود که حاکی از آن است که دبستان عفت روستای جلماجرد شهرستان خمین با داشتن 18 دانش آموز و چهار پایه تحصیلی به دلیل نداشتن آموزگار و با گذشت 45 روز از سال تحصیلی، تعطیل است.

به گزارش انتخاب، منطقه مرکزی، اخبار دیگری نیز به دنبال انتشار این خبر منتشر شد از جمله اینکه مدرسه کامل تعطیل است و برخی مسئولان هم آنرا تکذیب کردند.

علی غلامی دهیار روستای جلماجرد در گفت‌وگو با ایسنا گفت: دبستان عفت روستا در بازرسی اولیه آموزش و پرورش در ابتدای سال تحصیلی دارای 18 دانش آموز در 5 پایه تحصیلی اعلام شد که براساس این 5 پایه باید دو آموزگار در اختیار مدرسه قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه پس از مدتی مشخص شد که در سیستم 17 دانش آموز در 4 پایه ثبت شده است، افزود: ماجرای مدرسه این چنین بود که در سیستم تعداد دانش‌آموزان 17 نفر ثبت شده بود، اما 18 نفر در کلاس حاضر بودند و نفر هجدهم یک تبعه افغان بوده است که بدون هیچگونه ثبت‌نام و کارت اقامت و سلامت در مدرسه مشغول به تحصیل بوده است، از طرفی براساس بازرسی آموزش و پرورش و 5 پایه اعلام شدن مدرسه باید 2 آموزگار به مدرسه اختصاص می‌یافت.

دهیار روستا تصریح کرد: متاسفانه اینکه چه روندی در ثبت‌نام این تبعه افغان صورت گرفته مشخص نیست و به نظر می رسد او براساس ارتباط با دانش‌آموزان دیگر در کلاس حاضر شده و پس از این موضوع دیگر در مدرسه حاضر نشد.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر مدرسه دارای 17 دانش‌آموز در 4 پایه است که حتی این تعداد نیز با حضور یک معلم آموزش کافی ندیده‌اند و یک نفر نمی‌تواند به 4 پایه تدریس کند و زمان کافی در یک روز برای این امر مهیا نیست. طبق بررسی صورت گرفته تا به امروز روند یادگیری دانش‌آموزان صفر بوده است.

غلامی گفت: در حال حاضر 2 دانش آموز مدرسه برای ادامه تحصیل به روستاهای اطراف می روند و 5 دانش‌آموز دیگر نیز خواهان گرفتن پرونده و ادامه تحصیل در روستاهای دیگر هستند که ادامه این روند این امر عملا مدرسه روستا را به سمت تعطیلی می برد.

وی با بیان اینکه روند آموزشی مدرسه به گونه‌ای است که دانش‌آموزان و والدین خواستار تعطیلی دبستان بودند، افزود: با مداخله بخشداری این امر متوقف شد و امروز نیز با حضور بخشدار و مدیران آموزش و پرورش خمین جلسه‌ای برگزار شد که متاسفانه به نظر نمی‌رسد خروجی داشته باشد.

دهیار جلماجرد تصریح کرد: آموزش و پرورش خمین رفع مشکل را به روزهای آینده موکول کرد و حتی بخشداری نیز برای کمک مالی به تامین آموزگار دوم برای مدرسه اعلام آمادگی کرد، اما به نظر می‌رسد که اراده ای برای رفع مشکلات این دبستان وجود ندارد و به نظر می‌رسد که کار به لجبازی کشیده شده است.

تعطیلی مدرسه کذب محض است

در همین رابطه فرماندار خمین در گفت‌وگو با ایسنا گفت: خبر تعطیلی این مدرسه کذب محض است و از آغازین روز سال تحصیلی در اول مهرماه ساعت 7.45 صببح و با حضور معلم و بر مبنای ضوابط وزارت آموزش و پرورش کلاس درس دایر شده است.

سید مهدی ساداتی افزود: یکی از مجرب ترین دبیران شهرستان خمین در این مدرسه مشغول انجام وظیفه است، انتشار این خبر کذب یک حرکت غیراصولی بوده و به شدت از سوی آموزش و پرورش استان مرکزی تکذیب شد.

وی گفت: اگر از تک تک دانش آموزان این مدرسه نیز سوال کنید حتی برای یک دقیقه هم این مدرسه تعطیل نبوده و روند آموزشی این مدرسه در حال انجام است.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص کمبود معلم در این مدرسه گفت: این مهم براساس ضوابط وزارت آموزش و پرورش و بر مبنای شاخص های جمعیتی دانش آموزان اجرایی می شود و به نسبت دانش آموز به معلم در نظر گرفته می‌شود که بحث دیگری است اما اینکه گفته می‌شود کلاس درس تعطیل شده است کذب محض است.

براساس آئین نامه عمل شده است

مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در خصوص کافی نبودن معلم برای امر یادگیری در این واحد آموزشی گفت: مرجع صالح جهت ارزیابی در خصوص روند آموزشی در یک محیط تحصیلی جز دستگاه آموزش و پرورش چه کسی می تواند باشد و اینکه گفته می شود که روند یادگیری در این مدرسه به دلیل کمبود معلم به صفر رسیده است ادعایی غیرکارشناسی است و این طور نیست.

شهریار فولادوند افزود: برای اختصاص معلم و کلاس در مدارس یک شیوه‌نامه ساماندهی نیروی انسانی مصوب وزارت آموزش و پرورش وجود دارد که در کل کشور حاکم است.

وی بیان کرد: در این شیوه نامه آمده است اگر مدرسه‌ای سه یا چهار پایه تحصیلی با 20 دانش آموز داشته باشد تنها یک کلاس و یک مدیرآموزگار بدان تعلق می‌گیرد و در مدرسه عفت جلماجرد تنها 16 دانش آموز با چهار پایه تحصیلی وجود دارند که یک معلم آموزگار بر مبنای شیوه نامه اختصاص یافته است. اگر تعداد پایه های تحصیلی بیش از چهار پایه باشد طبق شیوه نامه، تعداد دانش آموزان برای حضور یک معلم آموزگار باید 15 نفر باشد.

فولادوند با اشاره به وجود چندین هزار کلاس چندپایه در کشور افزود: روش کار در کلاس‌های چند پایه بر مبنای یک شیوه و متد خاص است و اصلا کسی نمی تواند بر این شیوه آموزشی ایرادی بگیرد و بگوید میزان یادگیری به صفر رسیده است چرا که معلمان مسلط به کار هستند و با توجه به مهارتی که در این خصوص دارند توانمندی لازم را در آموزش دروس به دانش آموزان دارند و مشکلی هم وجود ندارد.

وی بیان کرد: ارزیابی در خصوص کیفیت آموزشی در کلاس های درس بر عهده دستگاه تعلیم و تربیت است و چنانچه مشکلی در روند فراگیری وجود داشته باشد احتمال دارد به شرایط دانش آموز و میزان یادگیری او یا توانمندی معلم بستگی داشته باشد.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش استان مرکزی در خصوص بکارگیری معلم در دبستان عفت جلماجرد به هیچ وجه از مسئولیت خود تخطی نکرده و مطابق با شیوه نامه سراسری از سوی وزارتخانه متبوع عمل کرده است و هر گونه انعطاف در این شیوه‌نامه و انجام اقدام احتمالی، بر خلاف مقررات این شیوه نامه است.

فولادوند با اشاره به درخواستی مبنی بر اختصاص معلم دوم به مدرسه این روستا اظهار کرد: اولا این کار برخلاف شیوه نامه است و در ثانی اگر بخواهیم چنین اقدامی را انجام دهیم باید در تمامی مدارس چهار پایه استان که وضعیت این چنینی دارند براساس این انعطاف که در شیوه نامه هم پیش‌بینی نشده است عمل کنیم که خلاف ضوابط و مقررات است.

وی بیان کرد: از افرادی هم که اقدام به انتشار این خبر در فضای مجازی کردند درخواست شده است، با توجه به اینکه در خصوص این مسئله مطابق با قوانین و شیوه نامه عمل شده است، بهانه به دست افراد مغرض و سودجو نداده و با انتشار اخبار خلاف واقع به رسانه‌های معاند در عملی کردن اهداف خود کمک نکنند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان