arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۱ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶

روزی که در کره ماه آب یخ زده کشف شد

۸ سال پیش در چنین روزی، کاوشگران سازمان فضایی ناسا، مقادیر قابل توجهی آب به‌صورت جامد در کره‌ی ماه کشف کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

۸ سال پیش در چنین روزی، کاوشگران سازمان فضایی ناسا، مقادیر قابل توجهی آب به‌صورت جامد در کره‌ی ماه کشف کردند.

۸ سال پیش در چنین روزی (۱۳ نوامبر سال ۲۰۰۹)، کاوشگر LCROSS سازمان فضایی ناسا، مقادیر قابل توجهی آب در کره‌ی ماه کشف کرد. این کاوشگر آب را در قطب جنوب تنها قمر کره‌ی زمین کشف کرده بود. پیش از این و در سپتامبر همان سال، گزارشات مبهمی از وجود مقدار ناچیزی آب در این قمر منتشر شده بود.

در تاریخ ۹ اکتبر سال ۲۰۰۹، کاوشگر ال‌کراس به دهانه‌ی آشتفشانی Cabeus برخورد کرد. برخورد فضاپیمای ۷۹ میلیون دلاری به سطح کره‌ی ماه، کاملا برنامه‌ریزی شده و به قصد ایجاد حفره‌هایی برای مطالعات بیشتر فضانوردان بود. پس از این برخورد، اندازه‌گیری‌های اسپکتروگرافی، مقادیر قابل توجهی آب در محل برخورد نشان دادند. نتایج آزمایشات، مقدار تقریبی آب را ۱۰۰ کیلوگرم گزارش کردند.

نکته‌ی مهم این کشف، این حقیقت بود که اگر فضانوردان توانسته‌اند در نقطه‌ای از ماه، آب پیدا کنند، این ترکیب حیاتی می‌تواند در نقاط دیگر این کره نیز وجود داشته باشد. محققان فضایی معتقدند همین مقدار کم از آب می‌تواند در پروژه‌‌های تحقیقاتی آتی مفید واقع شود.

از دیگر اتفاقات مهم تاریخ علم و فناوری در این روز، ارسال اولین پیام تلگرافی از یک خط تلگراف زیردریایی است. در ۱۳ نوامبر سال ۱۸۵۱ یعنی ۱۶۶ سال پیش، جان واتکینز برت و برادرش، برای دومین بار خط تلگرافی زیردریایی خود را راه‌اندازی کردند. اولین تلاش آن‌ها در سال ۱۸۵۰ انجام شد که یک ماهیگیر فرانسوی آن را به اشتباه قطع کرد.

خط تلگراف زیردریایی که در سال ۱۸۵۱ افتتاح شد، به‌خوبی محافظت‌شده بود و تا سال‌ها در خطوط ارتباطی فعال بود. این خط تلگراف، در سپتامبر ۱۸۵۱ بین شهرهای کالائیس انگلستان و دوور فرانسه کشیده شد. خط تلگراف برادران برت موجب تأسیس شرکتی به نام آن‌ها نیز شد.

نظرات بینندگان