arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۱ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۰

واعظي آشتياني:سالي 400 ميليارد خرج ناپاکي فوتبال مي شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

* مهدي نوري:اميررضا واعظي آشتياني از جمله کساني است که همواره بر ناپاکي فوتبال ايران تأکيد کرده و در دوران حضورش در باشگاه استقلال مبارزه سختي عليه دلالي و ناپاکي در فوتبال داشت و به همين دليل با مشکلات زيادي هم مواجه شد زيرا دلالان نمي توانستند رفتار او را تحمل کنند

*نظرتان درباره رمزگشايي برنامه 90 از ناپاکي هاي فوتبال چيست؟

- فکر مي کنم که برنامه 90 گوشه اي از مفاسد فوتبال ما را نشان داد اما مهم اين است آنهايي که دم از فوتبال پاک مي زدند و مي گفتند که فوتبال ناپاک نيست، امروز بايد عرق شرم بريزند. آنهايي که مي گفتند فوتبال ما پاک است، امروز جالب است که مدعي مي شوند اين ناپاکي در فدراسيون فوتبال هم وجود داشته و عده اي از مديران فدراسيون هم در اين ناپاکي نقش داشته اند.

ما 2 فصل با اين مسائل در استقلال مبارزه کرديم و اجازه نداديم که دلال بازي و ناپاکي در فوتبال ما ادامه داشته باشد و خوشحالم که حرفهاي امثال بنده که با ناپاکي مبارزه مي کنند امروز به اثبات رسيده است.

متأسفم براي آنهايي که دم از پاک بودن مي زدند، امروز بر ناپاکي آن صحه گذاشته اند. شايد آنها هم در اين ناپاکي دخيل بوده اند و امروز مي خواهند اين گونه خودشان را تطهير کرده و مبرا از اين مسائل نشان دهند.

*منظورتان آقاي تاج است؟

- کاري به آقاي تاج ندارم اما شنيده ام که آقايان گفته اند ظاهرا در فدراسيون فوتبال هم کساني هستند که در ناپاکي فوتبال نقش داشته اند. اين افراد يا ناپاکي فوتبال را مي دانستند يا نمي دانسته اند. اگر از اين ماجراها خبر داشتند چرا با آن مبارزه نکردند و اگر نمي دانستند چطور ظرف اين مدت بسيار کوتاه باخبر شدند؟ اين افراد بايد راجع به اين مسائل جوابگو باشند.

*در 2 فصلي که با پديده دلالي در باشگاه استقلال مبارزه کرديد، چقدر به شما فشار آوردند و اذيت شديد؟

- هيچکس جرأت اينکه با من وارد اين بحث ها بشود را نداشت. ادبيات آدمها نشان مي دهد که نمي توانند با آنها وارد اين بحث ها شوند و چون اين افراد توان رودررويي با بنده را نداشتند از راه هاي ديگر مشکل ايجاد مي کردند و در رسانه ها با شايعه پراکني مشکلاتي درست مي کردند چون دلال ها در مطبوعات لانه دارند.

وقتي بعضي از افراد مطبوعاتي در تيم ها سهميه بازيکن دارند، دلال ها از مطبوعات به عنوان ابزار استفاده مي کنند و چنين مشکلاتي ايجاد مي شود. فصل قبل شاهد بوديم که بازيکني با چندين کيلو اضافه وزن عضو يک تيم شد يا بازيکن بيمار به خدمت مي گيرند که تمام اينها نشان دهنده برخي از روابط و مسائل است. برخي هم که علني دلالي مي کنند. البته يک عده هم ايجنت رسمي هستند که بحث آنها کاملا متفاوت است.

*دلالي و ناپاکي چقدر به فوتبال ما لطمه زده است؟

- امروز اگر توسعه اي در فوتبال ما نيست چون آدم هاي لمپن در فوتبال ما مديريت مي کنند و اصلا باور ندارند که فوتبال يک صنعت و اقتصاد پولساز است. البته همه اين افراد ادعاي کتاب داشتن در فوتبال را دارند اما مفاهيم آن را نمي دانند و به همين دليل فوتبال ما همواره هزينه بر بوده تا سوددهي داشته باشد در صورتي که اگر آدم هاي آگاه و متخصص در باشگاه ها مديريت کنند باشگاه درآمد خواهد داشت و ايجاد کار هم مي شود و در بعد اجتماعي هم کمک به جامعه مي شود اما امروز فوتبال سوهان روح جوان هاي کشور شده و سالانه 400 ميليارد تومان هزينه آن مي شود که خروجي اين پول، زد و بند، ادبيات زشت و دلالي است که نتيجه آن فوتبال ساکن که رشد نمي کند شده است. برخي ها قيافه مبارزه با دلالي مي گيرند اما پشت پرده خودشان از همه ناپاک تر هستند. اينکه مي گويم براي اين است که خودم اين مسائل را ديده ام و امروز در فوتبال همين افراد به زندگي کثيفشان ادامه مي دهند.

*با اين شرايط چه دورنمايي براي فوتبال ايران متصور هستيد؟

- بايد از بالا اراده اي وجود داشته باشد که فوتبال را تطهير کنند. البته فوتبال به صورت کامل تطهير نمي شود اما مي تواند به يک حالت منطقي برسد. متأسفانه اراده اي براي اين کار نمي بينم.
اگر بخواهيم فوتبال سالمي داشته باشيم بايد افراد فسيل شده را کنار بگذاريم و از نيروهاي جوان در بخش مربيگري و مديريت استفاده کنيم. مبارزه با فساد در فوتبال آثار مفيدي خواهد داشت. دليلي ندارد که يک سري مربي و مدير 2 دهه در فوتبال باشند، اينها هر ايده اي که داشته اند، تا حالا تمام شده و بايد به سمت نيروهاي جديد باشيم البته در اين سال ها مديري تربيت نشده و برخي ها که لايق کلمه مدير نيستند، به کارشان ادامه مي دهند. البته بايد از تجربيات خوب و اثربخش آدم ها استفاده کرد.

تجربيات خوب، اثربخش و به روز را بايد در کنار نسل مديران جوان قرار داد. اگر کره جنوبي و ژاپن موفق هستند براي اين است که نسل مديران جوان خود را با برنامه ريزي مدون و اثربخش تربيت کرده اند و از آنها استفاده مي کنند.

  
نظرات بینندگان