arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۴۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۹ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶

گزارش جدید اژانس / تایید مجدد پایبندی ایران به برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نهمین گزارش فصلی خود پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام را تأیید کرد.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نهمین گزارش فصلی خود از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، موسوم به برجام، پایبندی ایران به تعهداتش ذیل این توافق را تأیید کرد.

این اولین گزارش فصلی آژانس بعد از اقدام «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در عدم تأیید پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای برجام است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در این گزارش که برای اعضای این نهاد بین‌المللی ارسال شده اعلام کرده ذخایر اورانیوم کم‌غنای ایران تا تاریخ ۵ نوامبر برابر با ۹۶.۷ کیلوگرم بوده است که بسیار پایین‌تر از محدوده ۲۰۲.۸ سقف تعیین‌شده در توافق هسته‌ای است.

این گزارش همچنین تصریح کرده میزان ذخایر آب سنگین ایران، برابر با ۱۱۴.۴ متریک تن است که به اندازه کافی پایین‌تر از سقف ۱۳۰ تن تعیین‌شده در توافق هسته‌ای است.

گزارش آمانو به علاوه تأیید کرده سطح غنی‌سازی ایران از ۳.۶۷ سقف تعیین‌شده در برجام بالاتر نرفته است.

متن کامل ترجمه غیررسمی گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به این شرح است:

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی
GOV/2017/48


راستی آزمائی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت
گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

A. مقدمه

1. این گزارش مدیر کل به شورای حکام و همزمان به شورای امنیت سازمان ملل (شورای امنیت) در خصوص اجرای تعهدات مرتبط هسته ای جمهوری اسلامی ایران (ایران) ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و در خصوص موضوعات مرتبط با راستی آزمائی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت می باشد. این (گزارش) همچنین اطلاعاتی درخصوص موضوعات مالی، و مشورتها و تبادل اطلاعات آژانس با کمیسیون مشترک ایجاد شده توسط برجام، ارائه می دهد

B. سابقه

2. در تاریخ 14 ژوئیه 2015، چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس، ایالات متحده آمریکا، به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپا برای امور خارجی و سیاست امنیتی (E3/EU+3) و ایران در مورد برجام توافق کردند. در تاریخ 20 ژوئیه 2015 شورای امنیت قطعنامه 2231 (2015) را به تصویب رساند که در آن از جمله از مدیرکل درخواست نمود که "راستی آزمائی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط هسته ای ایران برای کل دوره تعهدات یادشده درچارچوب برجام را برعهده گیرد". در اوت 2015، شورای حکام به مدیرکل اجازه داد تا راستی آزمائی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط هسته ای ایران همانگونه که در برجام پیش بینی شده را انجام داده و بر همین اساس برای کل دوره تعهدات یادشده در پرتو قطعنامه شماره 2231 (2015) شورای امنیت سازمان ملل، منوط به در اختیار داشتن منابع مالی و منطبق با رویه های پادمانی استاندارد آژانس، گزارش ارائه نماید. شورای حکام همچنین اجازه داد که آژانس با کمیسیون مشترک همچنانکه در سند GOV/2015/53 و اصلاحیه یک آن آمده، مشورت و تبادل اطلاعات نماید.

3. در دسامبر 2016 و ژانویه 2017 مدیرکل نه (9) سند که از سوی همه اعضای کمیسیون مشترک تهیه و به تایید رسیده و متضمن روشنگری‌هائی برای اجرای اقدامات مرتبط هسته‌ای ایران مندرج در برجام برای دوره زمانی آن بود را با کشورهای عضو در میان گذاشت.

4. هزینه سالانه تخمینی آژانس برای اجرای پروتکل الحاقی ایران و برای راستی آزمایی و نظارت تعهدات مرتبط هسته ای ایران به شرح مندرج در برجام مبلغ 9.2 میلیون یورو در سال می باشد. در سال 2017 برای تأمین مبلغ 6.2 میلیون یورو از 9.2 میلیون یورو به منابع مالی فرابودجه‌ای نیاز است. تا تاریخ 6 نوامبر 2017، 9.7 میلیون یورو منابع مالی فرابودجه ای برای تامین هزینه فعالیتهای مرتبط با برجام برای سال 2017 و بعد آن در دسترس است.

5. در تاریخ 29 اکتبر 2017، مدیر کل در تهران با حسن روحانی، رئیس‌جمهور، علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار کرد. مدیر کل در این دیدارها بر اهمیت اجرای کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای ذیل برجام از سوی ایران تأکید کرد.

C. فعالیتهای راستی آزمایی و نظارت بر برجام (JCPOA)

6. از تاریخ 16 ژانویه 2016 (روز اجرای برجام) آژانس اجرای تعهدات مرتبط هسته ای ایران ذیل برجام را منطبق با رویه‌های پادمانی استاندارد آژانس و به شیوه ای بیطرفانه و عینی راستی آزمایی و نظارت نموده است . آژانس از زمان انتشار گزارش فصلی قبلی مدیرکل، بشرح ذیل گزارش می دهد.

C.1. فعالیت‌های مربوط به آب سنگین و بازفرآوری

7. ایران ساخت رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک (رآکتور IR-40) موجود را طبق طراحی اولیه آن پیگیری نکرده است. ایران قرص‌های اورانیوم طبیعی، میله‌های سوخت یا مجموعه‌های سوخت طراحی شده به صورت ویژه برای راکتور IR-40 طبق طراحی اولیه را تولید یا آزمایش نکرده و همه قرص‌های سوخت اورانیوم طبیعی و مجموعه های سوخت موجود در انبار تحت نظارت مداوم آژانس باقی مانده است.

نظرات بینندگان