arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۵۶۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۴ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶

بزرگترین مشکل فعلی مناطق زلزله‌زده: از کمبود چادر و آب تا خیابان‌خوابی در دمای 3 درجه‌

با گذشت قریب به 40 ساعت از وقوع زمین لرزه 7.3 ریشتری در کرمانشاه همچنان امدادرسانی به زلزله زدگان در این مناطق ادامه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با گذشت قریب به 40 ساعت از وقوع زمین لرزه 7.3 ریشتری در کرمانشاه همچنان امدادرسانی به زلزله زدگان در این مناطق ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، پس از وقوع زلزله 7.3 ریشتری در منطقه ازگله کرمانشاه که یکشنبه شب مناطق غرب کشور را تحت تاثیر خود قرار داد، نیروهای امدادی به مناطق حادثه زده اعزام شدند. با این وجود با توجه به تاریکی هوا عملا فاز گسترده عملیات امدادرسانی و جستجو با روشن شدن هوا آغاز شد. عملیاتی که همچنان با گذشت قریب به 40 ساعت از بروز زمین لرزه ادامه دارد.

شهرستان‌های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصرشیرین، ازگله و حدود 1900 روستا در اطراف این شهرستان‌ها بیشترین خسارت را از زمین لرزه دیده‌اند. در حال حاضر عملیات آواربرداری و جستجو که توسط عوامل انسانی و سگ‌های تجسس پلیس و هلال احمر انجام می‌شود در بسیاری از مناطق زلزله زده به پایان رسیده اما در برخی از این مناطق عملیات جستجو ادامه داشته و امیدهایی برای زنده یافتن افراد محبوس وجود دارد.

از روز گذشته وزیر کشور و وزیر بهداشت به عنوان نمایندگان دولت در مناطق زلزله زده حاضر شدند. علاوه بر آنان فرمانده سپاه، جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرمانده ناجا و ... نیز از مناطق زلزله زده بازدید کرده‌اند.

صبح امروز نیز دکتر حسن روحانی رئیس جمهور نیز به مناطق زلزله زده سفر کرده و با حضور در خیابان‌های سرپل ذهاب با مردم و حادثه دیدگان از نزدیک گفت‌وگو کرد و این افراد نیز بدون واسطه مشکلات و گلایه‌های خود از حادثه و امدادرسانی را به رئیس جمهور منتقل کردند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین معزی نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال احمر نیز از مناطق زلزله زده بازدید کرده و بر ضرورت حل مشکلات زلزله زدگان و تسریع در روند توزیع اقلام امدادی میان آنان تاکید کرد.

گلایه‌های زلزله زدگان و وضع موجود

مشاهدات خبرنگار ایسنا از سطح شهرستان سرپل ذهاب حاکی از این است که بسیاری از واحدهای مسکونی در این شهرستان به طور 100 درصد تخریب شده‌اند البته در این میان تعدادی از واحدها نیز حداقل به لحاظ سازه‌ای آسیب چندانی ندیده‌اند. با این وجود با وجود سرمای هوا و دمای 3 درجه ای منطقه هیچ یک از ساکنان شهرستان‌های زلزله زده ازجمله قصر شیرین، سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، دشت ذهاب و ... در خانه‌های خود ساکن نبوده و اسکان در چادر و خودروهای شخصی خود را بر حضور در زیر سقف‌های نامقاوم ترجیح داده‌اند.

جریان برق و آب همچنان در اکثر مناطق شهر سرپل ذهاب وصل نشده و دستگاه‌های خودپرداز نیز فعالیتی ندارند اما خوشبختانه آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت همراه سرعت خوبی در این مناطق دارد.

زلزله زدگان در پیگیری‌های خبرنگار ایسنا عمده‌ترین مشکل خود را عدم توزیع مناسب چادر و همچنین نبود آب و غذا اعلام کردند. تعداد زیادی از این افراد معتقد بودند که چادرهای هلال احمر باید به در خانه هر زلزله زده تحویل داده شود اما متاسفانه این چادرها به مرکز شهر برده شده و در آنجا هم افراد سودجو یا کسانی که قدرت بدنی بیشتری دارند می‌توانند چادرها و همچنین مواد خوراکی را دریافت کنند.

موضوع سرویس‌های بهداشتی نیز مشکل دیگر مناطق زلزله زده است. به طوریکه با توجه به قطعی آب و کمبود سرویس بهداشتی عمومی در سطح شهر همین تعداد از سرویس‌های بهداشتی نیز غیرقابل استفاده شده و عملا زلزله زدگان را با مشکلات اینچنینی روبرو کرده است. تعدادی دیگر از زلزله زدگان از وضعیت بهداشتی در مناطق زلزله زده انتقاد داشتند و این افراد معتقد بودند باید لوازم بهداشتی به ویژه برای بانوان در مناطق زلزله زده توزیع شود و همچنین حمام نیز در اختیار ساکنان این مناطق قرار بگیرد.

مشاهدات خبرنگار ایسنا از سطح شهر حاکی از این است که اکثر مغازه‌ها تعطیل بوده، البته در این میان تعدادی از فروشگاه‌ها همچون سوپرمارکت‌ها از ظهر امروز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند اما داخل مغازه‌ها شرایط مناسبی نداشته و عمده مواد غذایی از بین رفته است. یکی دیگر از مواردی که شب گذشته در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کرمانشاه نیز مورد تاکید وزیر بهداشت قرار داشت بحث خروج دام‌ها و طیور کشته شده در زمین لرزه اخیر است. به طوریکه برخی از ساکنان این مناطق از کشته شدن دام‌های خود در منازل خبر داده و به دنبال راه حلی برای خارج کردن لاشه آنها از خانه هستند. چرا که با گذشت حدود 40 ساعت از زمین لرزه لاشه این جانوران بوی نامطبوعی ایجاد کرده است.

در حال حاضر امدادرسانی در بسیاری از مناطق زلزله زده ادامه دارد و به نظر می‌رسد که طی روزهای آتی و با کاهش حجم آواربرداری عملیات بازسازی و اسکان موقت زلزله زدگان به جای اسکان اضطراری در دستور کار قرار بگیرد. نهادهایی همچون بسیج، وزارت کشور، سپاه پاسداران، بنیاد مسکن و ... نیز آمادگی خود را برای بازسازی این مناطق اعلام کرده‌اند.

گلایه‌های اهالی روستایی سرپل ذهاب از روند امدادرسانی

بعد از گذشت دو روز از زلزله کرمانشاه اهالی مناطق روستایی توابع سرپل ذهاب نسبت به روند امدادرسانی گلایه‌هایی دارند؛ البته در دومین روز امدادرسانی به مناطق زلزله زده، روند امدادرسانی در روستاها نسبت به روز گذشته بهتر شده اما همچنان ساکنان روستاهای منطقه دشت ذهاب از توابع سرپل ذهاب با کمبودهایی مواجه هستند.

امروز خودروهای هلال احمر برای امدادرسانی در روستاهای دشت ذهاب بیشتر از روز گذشته حضور پیدا کردند و بعضی از آنها برای ارائه خدمات درمانی و رسیدگی به وضعیت مصدومان در روستاهای مختلف حاضر شدند. در این روستاها توزیع آب و غذا صورت می‌گیرد و در این بین بعضی از مردم به صورت شخصی نیز این کار را می‌کنند که البته حجم اقلامی که آنها میان مردم توزیع می‌کنند چندان بالا نیست.

چادرهای اسکان اضطراری در بعضی از روستاها برپا شده اما از گفته‌های ساکنان روستاهای این منطقه به نظر می‌رسد که این کار به صورت کامل انجام نشده است. در بعضی از روستاها هنوز چادر توزیع نشده و اهالی مسئله اسکان را از نیازهای اساسی خود قلمداد می‌کنند. با توجه به اینکه شبهای این منطقه هوای سردی دارد این موضوع از دغدغه‌های اصلی حادثه دیدگان محسوب می‌شود. در بعضی از روستاها مانند تپانی چادرهای توزیع شده به اندازه ظرفیت ساکنان نیست و به گفته اهالی چند خانوار با هم از یک چادر استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه یکی از منابع ارتزاق اهالی روستاهای منطقه دامپروری است در پی زلزله بسیاری از این دام‌ها زیر آوار مانده‌اند و پس از گذشت دو روز بوی آزاردهنده‌ای ناشی از تلف شدن این دام‌ها در بعضی از روستاها می‌پیچد و اهالی روستاها نسبت به این مسئله و احتمال بروز بیماری‌هایی در پی آن نگرانی دارند.

امروز کار آواربرداری با بیل مکانیکی در چند روستای دشت ذهاب در حال انجام بود که البته ساکنان می‌گفتند خود اقدام به این کار کرده‌اند و هنوز آواربرداری سازمان یافته‌ای در آنها انجام نشده است. همچنین برای مصرف روزانه آب در روستاها تانکر آب گذاشته شده است اما بعضی از اهالی می‌گویند حجم آب جوابگوی نیاز آنها نیست.

نظرات بینندگان