arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶
الاخبار:

عقب نشینی «بن سلمان» در ماجرای سعد حریری؛ چرا؟

عربستان در ابتدا قصد برانگیختن فتنه بین لبنانی ها را داشت؛ اما با آشکار شدن وحدت ملی بی سابقه و توجهی که تمام لبنانی ها، حتی مخالفان سیاسی حریری به مساله استعفای او کردند، فتنه سعودیها با شکست مواجه شد و آزادی شخص حریری و خانواده اش توسط حزب الله مورد تعدّی قرار نگرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الاخبار نوشت: عربستان سعودی پس از آنکه سعد حریری را مجبور به استعفا کرد، از نقشه ای که برای لبنان داشت عقب نشینی کرد؛ چرا که محاسباتش در مورد درگیری فتنه بین سنی و شیعه در لبنان درست از کار در نیامد.

به گزارش «انتخاب»؛ مجامع دیپلماتیک آگاه، دلایل صرفنظر سعودی ها از نقشه شان را اینگونه تبیین می کنند:

1-عربستان در ابتدا قصد برانگیختن فتنه بین لبنانی ها را داشت؛ اما با آشکار شدن وحدت ملی بی سابقه و توجهی که تمام لبنانی ها، حتی مخالفان سیاسی حریری به مساله استعفای او کردند، فتنه سعودیها با شکست مواجه شد و آزادی شخص حریری و خانواده اش توسط حزب الله مورد تعدّی قرار نگرفت.

2-حمله ملی و دیپلماتیک میشل عون و توجه ویژه جامعه بین الملل به مساله استعفای حریری، مشخص شدن سرنوشت وی و اتهام عربستان در مورد پنهان کردن حریری با هدف وارد آوردن فشار به حزب الله و ایران، باعث شد حمایت بین المللی که سعودیها درخصوص متهم کردن حزب الله و ایران در منطقه، انتظارش را داشتند فراهم نشود.

3-تهدید برخی از مسئولان سعودی در مورد حمله نظامی به لبنان، توسط عربستان یا اسرائیل با هدف ایجاد رعب و وحشت در بین مردم لبنان، با بی توجهی لبنانی ها مواجه شد. علاوه بر این، با وجود یک میلیون و نیم سوری مهاجر که در لبنان سکونت دارند، در صورتی که بحث حمله سعودیها جدی می شد، سوریه ای ها به سمت کشور خود باز می گشتند؛ مساله ای که با سیاست کنونی عربستان در مورد تلاش برای عادی نشدن اوضاع در سوریه در تناقض است.

اما حضور تلویزیونی حریری پس از غیبت 8روزه اش از زمان اعلام استعفای اجباری از ریاض، دلیل واضحی برای عقب نشینی سعودیها در جهت حفظ آبرویشان بین دولتهای عربی و جامعه بین الملل بود که این حکومت را متهم به پنهان کردن حریری می کردند.

آنچه از زبان حریری در گفتگوی تلویزیونی اش مطرح شد، از الف تا یاء، بیانگر موضع سعودیها بود؛ بویژه انکه وی از سوی مأموران امنیتی سعودی تحت نظر و کنترل قرار داشت.

همه این تلاشهای سعودیها برای متهم کردن حزب الله در حالی اتفاق افتاد حزب الله به خواست و میل خود پس از پایان یافتن جنگ با داعش و سیطره نظام اسد بر استانهای سوریه، از این کشور عقب نشینی می کند و خروج عناصر حزب از یمن نیز به تدریج صورت خواهد گرفت؛ چرا که ایران قصد حمله به عربستان از خاک یمن را ندارد و موشکی که حوثی ها به سمت ریاض شلیک کردند، تنها نتیجه تجاوزهای مکرر سعودیها به یمن بود نه برای تحریک هیچ دولتی.

 

نظرات بینندگان