arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۵ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶

چین نزدیک به نیمی از ۵۰۰ ابر رایانه برتر جهان را در اختیار دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آخرین گزارش منتشرشده در رابطه با ۵۰۰ ابررایانه‌ی قدرتمند جهان، نشان از آن دارد که چینی‌ها با در اختیار داشتن ۲۰۲ سوپرکامپیوتر در این لیست، آمریکا را پشت سر گذاشته‌اند.

به گزارش انتخاب، لیست مربوط به ۵۰۰ ابررایانه‌ی نیم‌سال جاری نشان می‌دهد که چینی‌ها موفق شده‌اند علاوه‌ بر در اختیار داشتن قوی‌ترین ابررایانه‌ها، از نظر تعداد نیز سایر کشورها، به‌خصوص ایالات متحده‌ی آمریکا را پشت سر بگذارند. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، چینی‌ها بیش از ۲۰۲ ابررایانه در لیست ۵۰۰ سوپرکامپیوتر جهان دارند؛ این در حالی است که آمریکا با داشتن تنها ۱۴۳ ابررایانه در این لیست، فاصله‌ی زیادی با چینی‌ها دارد. جالب توجه است که تنها چند ماه پیش آمریکایی‌ها ۱۶۹ ابررایانه را در لیست مورد نظر به خود اختصاص داده بودند و چین با در اختیار داشتن ۱۶۰ ابررایانه در جایگاه بعدی قرار داشت.

رشد چینی‌ها از نظر داشتن قوی‌ترین ابررایانه‌ها در کنار افت ایالات متحده‌، باعث شده است وزارت انرژی آمریکا بودجه‌ای ۲۵۸ میلیون دلاری در اختیار شرکت‌های مختلف قرار دهد تا بتوانند سیستم‌های قوی‌تری توسعه دهند. اطلاعات ارائه‌شده نشان می‌دهد که هدف محاسباتی تعیین‌شده برای ابررایانه‌های جدید ایالات متحده‌ی آمریکا، امکان انجام یک میلیارد میلیارد محاسبه در یک ثانیه یا داشتن قدرت پردازشی یک اگزافلاپسی است. همزمان با افزایش هر چه بیشتر قدرت ابررایانه‌ها، دسترسی به این سیستم‌ها از طریق سرویس‌های ابری نیز گسترش پیدا می‌کند تا از این طریق تعداد بیشتری از محققان و متخصصان قادر باشند برای پیشبرد اهداف تحقیقاتی و محاسباتی خود از ابررایانه‌ها استفاده کنند.

قوی‌ترین ابررایانه‌ی حال حاضر جهان نیز در اختیار چینی‌ها است. سان‌وی تایهولایت که توسط مرکز ملی تحقیقات، رایانش موازی و فناوری چین توسعه یافته با در اختیار داشتن قدرت ۹۳ پتافلاپس، قوی‌ترین ابررایانه‌ی حال حاضر جهان است. هر پتافلاپس به معنی داشتن قدرت پردازشی برای انجام یک میلیون میلیارد یا ۱۰ به توان ۱۵ عملیات ممیز شناور در یک ثانیه است. دومین ابررایانه‌ی قدرتمند جهان نیز چینی است. تیان‌هه-۲ نام دومین ابررایانه‌ی جهان است که قدرت آن ۳۳.۹ پتافلاپس تعیین شده است. سومین ابررایانه‌ی قدرتمند جهان در کشور سوئیس قرار دارد. این ابررایانه‌ی قدرتمند از وجود پردازنده‌های گرافیکی پی ۱۰۰ تسلا انویدیا بهره می‌برد و قدرت آن با فاصله از مقام دوم، ۹.۶ پتافلاپس است.

با وجود اینکه ایالات متحده‌ی آمریکا شاهد قدرت پردازشی ابررایانه‌هایش بوده و در لیست کلی افول کرده است؛ اما سه ابررایانه‌ی قدرتمند از میان ۱۰ سوپرکامپیوتر اول به این کشور تعلق دارد که دو دستگاه توسط Cray‌ و یکی توسط IBM طراحی شده است. در میان شرکت‌های طراحی‌کننده‌ی ابررایانه‌ها، HP Enterprise با مهندسی بیش از ۱۲۲ ابررایانه در لیست ۵۰۰ تایی، پرکارترین شرکت در این حوزه است.

نظرات بینندگان