arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶

دفتر العبادی: تفسیر اربیل درخصوص نظر دادگاه فدرال به منزله «لغو همه‌پرسی» است

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق اعلام کرد، اینکه دولت اقلیم کردستان اعلام کرده است که به تفسیر و نظر دادگاه فدرال پیرامون ماده نخست قانون اساسی احترام می‌گذارد، به منزله "لغو همه‌پرسی" است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق اعلام کرد، اینکه دولت اقلیم کردستان اعلام کرده است که به تفسیر و نظر دادگاه فدرال پیرامون ماده نخست قانون اساسی احترام می‌گذارد، به منزله "لغو همه‌پرسی" است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، سعد الحدیثی، سخنگوی دفتر نخست وزیر عراق در پاسخ به سوالی پیرامون شرط دولت فدرال برای لغو همه‌پرسی جهت آغاز گفتگو با دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: دادگاه فدرال حکمی را در این خصوص صادر کرد و پایبندی به این حکم به منزله بازگشت از همه‌پرسی و لغو آن است و ما به این امر از این زاویه می‌نگریم.

وی در مصاحبه با اسپوتنیک افزود: دولت فدرال تاکید کرده بود که قانون اساسی بر وحدت عراق تاکید دارد و از جدایی هربخشی از آن ممانعت می‌کند و در نتیجه نگاه به این امر از این زاویه باعث می‌شود که ما به سمت گام‌های اجرایی جهت دست یابی به تفاهم‌ها و توافق‌ها گام برداریم و پس از آن، می‌توانیم درمورد ورود به مذاکرات سیاسی صحبت کنیم.

دولت کردستان روز سه شنبه تاکید کرد که به تفسیر دادگاه فدرال عراق از ماده نخست قانون اساسی عراق احترام می‌گذارد.

دولت اقلیم اعلام کرد که اقلیم کردستان به دست‌یابی به راه حلی درخصوص اختلافات با بغداد از طریق راه‌های مطابق با قانون اساسی پایبند است.

 

در همین حال، سعد الحدیثی درخصوص منابع طبیعی در عراق تاکید کرد که مساله انعقاد قراردادهای نفت و منابع طبیعی امری مربوط به حاکمیت عراق است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اقلیم کردستان حق دارد بر اساس قانون اساسی قراردادهای نفتی را منعقد کند، گفت، دولت اقلیم کردستان یا هیچ بخش دیگری در استان‌های عراقی حق ندارد به دور از دولت فدرال، به تنهایی دست به چنین کاری بزند.

الحدیثی افزود: ما بر دعوت خود از اقلیم کردستان بر لزوم همکاری با دولت فدرال درخصوص اجرای مسائل مربوط به حاکمیت کشور و اجرا و احترام بندهای ذی ربط قانون اساسی درخصوص مسائل نفتی و کنترل بر مرزها و اداره مناطق مرزی تاکید می‌کنیم. هر موضعی که با این دعوت همخوانی داشته باشد، یک نگاه مثبت به حساب می‌آید و گام مهمی دراین خصوص است.

برچسب ها: همه پرسی ، کردستان ، عراق
نظرات بینندگان