arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۲ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶

نژادبهرام: کسانی که در ایجاد سازه‌های شهری نقش دارند مسئولیت آن را بپذیرند

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه موضوع مسئولیت پذیری شهرسازان و شهروندان باید مورد توجه قرار گیرد تأکید کرد: تمام کسانی که در ایجاد سازه های شهری نقشی داشته اند باید آن را بپذیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کسانی که در ایجاد سازه های شهری نقش دارند مسئولیت آنها را بپذیرند

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه موضوع مسئولیت پذیری شهرسازان و شهروندان باید مورد توجه قرار گیرد تأکید کرد: تمام کسانی که در ایجاد سازه های شهری نقشی داشته اند باید آن را بپذیرند.

به گزارش سرویس شهری «انتخاب»، زهرا نژادبهرام در نشست کنشگری شهرسازان در عرصه عمومی که توسط انجمن علمی شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس در فرهنگسرای فرهنگ و هنر برگزار شد با اشاره به زلزله کرمانشاه گفت: هر کسی باید مسئولیت خود را نسبت به طراحی سازه های ایجاد شده و تخریب شده بپذیرد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی مسئولیت را بپذیریم و باور کنیم مسئول هستیم اقدامات ما نیز مسئولیت پذیرانه خواهد بود.

عضو شورای شهر یادآور شد: زمانی که در ارتباط با طرح ها بازخورد و مطالبات مردمی را دریافت کنیم اقدامات خود را براساس مطالبات آنها انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه کنش رفتاری عاملانه، عاقلانه، عامدانه و هدفمند است اظهار کرد: کنشگر فارغ از ساختارها بر روابط اثر می گذارد و بر همین اساس عرصه عمومی عرصه اشتراک زندگی جمعی انسانها و محمل شکل گیری خاطرات جمعی است.

نژاد بهرام با اشاره به اینکه فضاهای عمومی عرصه تجلی روابط اجتماعی است ادامه داد: در همین راستا شهرسازان با ایجاد فضاهای عمومی و مشارکت در روابط اجتماعی و مدیریت فضاهای عمومی قادرند در عرصه کنشگری گام های بلندی را بردارند.

وی عرصه عمومی را عرصه ارتباط متقابل میان روابط و رفتار انسانها توصیف کرد و رضایتمندی را عنصر اصلی آن برشمرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تعادل را در سطح زندگی برقرار کنیم خاطرنشان کرد: تجلی کیفیت زندگی در زمان و مکان تغییر می کند و تعامل بخشی به آن نیازمند مدیریت است.

وی با بیان اینکه به جز چهار مولفه اصلی شامل کالبد، عملکرد، معنا و زمینه اجتماعی موضوع مدیریت در فضاهای شهری بسیار مهم است تصریح کرد: مدیریت مولفه ای است که در ایجاد تغییر و نگهداری عرصه عمومی نقش مهمی ایفا می کند و رابطه مستقیمی با کیفیت مکان دارد.

نژادبهرام پیشگیری از زوال عرصه های عمومی را مهم توصیف کرد و گفت: در سطح شهر تهران نیازمند ایجاد فضاهای فعال، پویا و پرنشاط هستیم چرا که شهروندان به آن نیاز داشته و این امر جز با کنشگری شهرسازان حاصل نمی شود.

وی اظهار کرد: عرصه عمومی قادر است فضا را برای تعامل و سرزندگی معنا کند و کنشگری شهرسازانه در پیوند این عناصر و کارکرد مداوم آنهاست که قادر است عرصه عمومی را به واقعیتی زنده و پویا تبدیل کند.

به گفته این عضو شورای شهر تهران کنشگری شهرسازانه نیازمند تعامل مشترکی بین شهر و شهرسازان است و امروز بیش از هر چیزی به این امر نیازمند هستیم.

وی در ادامه با اشاره به حق شهروندان به شهر و حق شهر به شهروندان به عنوان رابطه دو طرفه گفت: حاکمیت محلی هنوز به مفهوم واقعی نزدیک نشده و آنچه در قانون دیده شده کاستی هایی دارد.

نژادبهرام با بیان اینکه به منظور ایجاد مدیریت واحد نیازمند اصلاحات برخی قوانین هستیم به دو لایحه دولت در زمینه مدیریت واحد شهری و درآمد پایدار شهری اشاره کرد.

نظرات بینندگان