arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۴ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۰

افشاگری صفایی فراهانی از برنامه كفاشیان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محسن صفایی‌فراهانی بعد از مدت‌ها سكوتش را شكسته و اینبار به تصمیمی تازه از فدراسیون‌نشینان انتقاد می‌كند. 

به گزارش انتخاب به نقل از اعتماد؛ او هرچند دوست ندارد دیگر درباره تصمیماتی از این دست واكنش نشان دهد اما نمی‌تواند نسبت به تغییر اساسنامه‌یی كه او و همكارانش نوشته بی‌تفاوت بماند. فوتبال و فدراسیون وضعیت چندان خوبی ندارند، تیم‌های ملی ناكام بوده‌اند و حالا اتفاق ناگوار دیگری در انتظار است:«دخالت دوباره دولت در فوتبال»

این روزها خبری از خانم عرب در ساختمان پنج طبقه فدراسیون فوتبال نیست، خانم همیشه خندان و كاربلد. او معمولا زمان‌های ملاقات نایب‌رییس فدراسیون فوتبال را تنظیم می‌كرد و البته از بسیاری اسرار فدراسیون باخبر بود اما علی كفاشیان كه مدت‌هاست هفته‌یی سه روز را به آكادمی فدراسیون فوتبال می‌رود، خانم عرب را مسوول دفترش در آنجا كرده است.
 
جایی خلوت و دنج و دور از شلوغی‌های روزمره فدراسیون فوتبال. آیا این تبعید هم به اختلاف تاج و كفاشیان بازمی‌گردد؟ پروژه جدیدی در حال كلید خوردن است. گویا علی كفاشیان دیگر علاقه‌یی به اتفاقات فوتبال ندارد و كاملا اوضاع و احوال را رها كرده است.
 
دیگر به تماس‌های دوستان خبرنگارش پاسخ نمی‌دهد، تعداد جلساتش را كم كرده. همین هفته پیش بود كه در كنار عباسی ایستاد اما جز چند متلك، حرف خاصی نزد. همه توضیحات را عزیزمحمدی و نبی به اطلاع آقای وزیر رساندند. 

چند ماه پیش در جلسه‌یی خصوصی یكی از دوستان بسیار نزدیك یكی از مدیران پرنفوذ گفت: «كفاشیان هفته‌ بعد استعفا می‌دهد و می‌رود» اما دوست خبرنگار كفاشیان در آن جمع زیر بار نرفت و پایان حرفش این بود: «مطمئن باش اگر كفاشیان بخواهد برود یك جای كار را زخمی می‌كند.» كفاشیان این روزها دل خوشی از نواب رییسش ندارد. یكی مهدی تاج و دیگری عزیزمحمدی، یكی نایب‌رییس فدراسیون و دومی هم رییس سازمان لیگ. علت چیست؟

انتخابات نزدیك است
علی كفاشیان به روزهای آخر مدیریتش نزدیك شده و گویا از بالا به او خبر رسیده كه نمی‌تواند برای چهار سال دیگر رییس فدراسیون فوتبال باشد. چند روز پیش یكی از روزنامه‌ها خبر محرمانه‌یی به نقل از كفاشیان نوشت: «اجازه نمی‌دهم در این مدت باقیمانده این آقا هر كاری خواست بكند! او تمام اخبار اتاق مرا به خبرنگاران رسانه‌ها می‌دهد، به این امید كه خودش رییس شود اما تمام تلاشم را می‌كنم كه مجمع فدراسیون به چنین شخص خبرچینی رای ندهد.» 

این نشان می‌دهد علی كفاشیان از اتفاقات اطرافش بسیار دل‌چركین است و اصلا حدس زدن نام «این آقا» سخت نیست. از طرف دیگر كفاشیان شمشیرش را از رو برای نایب‌رییس دیگرش بسته و حسابی با او اختلاف پیدا كرده و البته هنوز علت این امر بطور روشن مشخص نیست و نمی‌توان به روشنی حق را به یكی از طرفین داد. هرچند تصمیماتی همچون كنار گذاشتن مایلی‌كهن و غلام پیروانی می‌تواند علت اصلی باشد.

اساسنامه تغییر كند
علی كفاشیان به شیوه خودش انتقام می‌گیرد؛ گاهی با خنده و گاهی هم با پنبه! هنوز بسیاری از ورزشی‌خوانان در ذهنشان است كه كفاشیان در پاسخ به خبرنگاری درباره انتخابات دی‌ماه گفت: «شاید دی‌ماه نباشد، من باید زمانش را اعلام كنم و باید شرایط مهیا باشد» احتمالا بسیاری از یاد برده‌اند كه رییس فدراسیون فوتبال در اردیبهشت‌ پارسال در جلسه‌یی با رییس سابق سازمان تربیت‌بدنی اعلام كرد «دستم بسته است» و باید «اساسنامه تغییر كند» چند روز بعد سعیدلو پاسخ داد: «اساسنامه فدراسیون فوتبال نیاز به بازخوانی مجدد دارد.» 

جالب است كه واعظ‌آشتیانی در مصاحبه‌یی بشدت از «بی»اختیار بودن رییس فدراسیون گله داشت و اعلام كرد:‌ «مگر می‌شود دست و پای یك نفر را بست و آن فرد را به استخر انداخت و انتظار داشت شنا كند؟» آن روزها ادعای كفاشیان البته این بود: «بد نیست به خاطر ایجاد نظم و حركت در مسیری مشخص مجمع تشكیل شود و در آن اختیارات رییس فدراسیون فوتبال افزایش پیدا كند.»

وقت انتقام
علی كفاشیان این روزها پروژه جدیدی را در دست اجرا دارد. اینكه پروسه انتخاب نایب‌رییسان را از انتخابی به انتصابی تبدیل كند و به این شكل با یك تیر دو نشان بزند. اول اینكه از برخی نایب‌رییسان انتقام بگیرد و دوم اینكه دستش در انتخاب نزدیكان تصمیم‌گیر آزاد باشد.

اتفاقی كه باید از مجمع فدراسیون فوتبال بگذرد. این روزها فدراسیون چندپاره است. پاره‌یی فعالیت‌های روزمره را در دستور كار دارد، پاره‌یی با علی كفاشیان همراه هستند و پاره‌یی دیگر مقابل تصمیم‌های رییس سنگ‌اندازی می‌كنند یا خودشان را از تیررس او خارج می‌كنند. علی كفاشیان روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. 

آیا مجمع فدراسیون فوتبال به انتخابی شدن نایب‌رییس‌ها رای خواهد داد؟ آیا تلاش‌های عزیزمحمدی و مهدی تاج برای اقناع باشگاه‌ها و برخی هیات‌ها برای عدم رای اعتماد به این بند جدید جواب خواهد داد؟ 

خلاف اساسنامه است
محسن صفایی‌فراهانی را بسیاری به عنوان معمار اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال می‌شناسند. مردی كه در قامت رییس كمیته انتقالی موفق شد اساسنامه جدید را به امضای هیات وزیران برساند تا انتخابات از دل این اساسنامه برگزار شود.
 
او این روزها هرچند ادعا دارد كه اخبار ورزش و مخصوصا فوتبال را تعقیب نمی‌كند اما بسیاری از دوستان نزدیكش خبر می‌دهند كه این مهره اصلاح‌طلب با دقت و وسواس فراوانی اخبار فوتبالی را تعقیب می‌كند و به این حوزه علاقه نشان می‌دهد. احتمالا او با توجه به محدودیت‌هایی كه وجود دارد چنین اظهارنظری داشته است. 

صفایی‌فراهانی درباره عملیات جدید كفاشیان در خصوص تغییر اساسنامه می‌گوید: «این مغایر اساسنامه فیفا است. مدیران فدراسیون‌ها مثل نواب رییس و خزانه‌دار و رییس اعضایی هستند كه به روش انتخابی در مجمع برگزیده می‌شوند و از همین رو اعضای هیات اجرایی، انتخابی هستند و نه انتصابی و اگر این اتفاق رخ دهد خلاف است.» 

او حرف‌هایش را در گفت‌وگو با «اعتماد» اینگونه ادامه می‌دهد: «هیات اجرایی بالاترین مقام تصمیم‌گیری حتی بالاتر از فدراسیون‌هاست و هیات تصمیم‌گیر اصلی است. اگر بخواهید در بحث تجارت مقایسه كنید همانند نسبت هیات‌مدیره خواهد بود به مدیرعامل كه بالادست مدیرعامل قرار دارد.» 

صفایی‌فراهانی با ذكر این پرسش كه «در جهت تغییر اساسنامه، هیات اجرایی چه كسی خواهد بود»، گفت: «نمی‌شود كه هم سیاستگذار بود و هم مجری مصوبات. این موضوع در فیفا و كنفدراسیون هم هست و از اساسنامه فیفا اقتباس شده است.» 

او ادامه داد: «البته می‌توان نواب رییس را از انتخابی به انتصابی تبدیل كرد اما دیگر شرایط گذشته را نخواهد داشت و هیات اجرایی جدیدی باید تعریف شود. بعدتر هم عواملی همانند معاون و مدیر را به عنوان زیردست انتخاب كند و مصوبه‌اش را از مجمع بگیرد و مراسمی را هم روی آنها بگذارد و نقش‌هایی را برای آنها تعریف كند اما آنها عضو هیات اجرایی نخواهند بود. به نظرم ایران هم می‌تواند این كار را بكند ولی تركیب هیات اجرایی را دست نزند.»

مشكل جای دیگر است
صفایی به موضوعات به صورت عمیق نگاه می‌كند و برای همین عمق این تصمیم را مورد نكوهش قرار می‌دهد: «به نظر من مشكل این نیست كه دست آقایان بسته است. عموما ما با تصمیم جمعی و تیمی مشكل داریم و یاد نگرفتیم چگونه با این موضوع برخورد كنیم. این همه كشورها با این اساسنامه كار می‌كنند و فدراسیونشان هم بهترین عملكرد را دارد و مشكلی هم پیش نمی‌آید. به هر حال طبق ضوابط دبیركل فدراسیون باید كارهای اجرایی ویژه را انجام دهد، نه رییس فدراسیون و به نظر بنده نداشتن آموزش‌های كافی و كار تیمی باعث شده بسیاری به حیطه وظایفشان آشنا نباشند.»

صفایی اعتقاد دارد: «جا افتادن چنین مسائلی، یك سری آموزش‌ها را می‌طلبد كه باید هم حوصله كنیم و هم به مدیران وقت بدهیم و افرادی كه به این روش‌ها اعتقاد دارند را به كار گیریم. یعنی به سیستم و كار تیمی اعتقاد داشته باشند و بتوانند در چارچوب فعالیت كنند و اعمال سلیقه نكنند. این اساسنامه به هر حال ده‌ها سال است در كشورهای دیگر اجرا می‌شود و مشكل نوع برداشت ما است كه عموما عادت كرده‌ایم به صورت فردی حركت كنیم.»

بازگشت دخالت دولت؟
به نظر می‌سد اگر این قانون تصویب شود و رییس فدراسیون بتواند نواب رییس را خودش انتخاب كند آنگاه دست دولت برای دخالت باز خواهد شد چراكه تا به حال اگر دولت نتوانست جایگزین كفاشیان را روی صندلی فوتبال بنشاند، وجود اساسنامه‌یی است كه جایگزین را نایب‌رییس اول و دوم می‌داند یعنی تاج و عزیزمحمدی، اتفاقی كه اصلا خوشایند دولت و علی‌آبادی و سعیدلو نبود. 

اما با این مصوبه دولت مطمئنا بر این موضوع تاكید خواهد داشت و یادگاری بسیار بدی برای فوتبال باقی خواهد ماند. یعنی همه تلاش‌های كمیته انتقالی از بین خواهد رفت.
 
صفایی می‌گوید: «من چون نمی‌دانم چه تغییری قرار است ایجاد شود نمی‌توانم پاسخ دهم اما هر نوع تغییری كه باعث شود سازماندهی مناسب را از اشخاص بیرونی انتظار داشته باشیم، ما را با مشكل مواجه می‌كند. رییس فدراسیون می‌تواند معاون انتصابی داشته باشد اما باید تكلیف هیات اجرایی را مشخص كند.» كمتر كسی از افكار این روزهای كفاشیان خبر دارد. او چه نقشه‌یی در سر دارد و چه می‌خواهد؟ كاش او دوباره پاسخگو باشد... .

نظرات بینندگان