arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۰۲۱
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۱ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶

الجزیره: بلوکه شدن کمک های اهدایی فعالان آمریکایی به زلزله زدگان ایرانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که کمک های اهدایی فعالان آمریکایی به زلزله زدگان ایرانی به دلیل تحریم های آمریکا بلوکه شده است.

به گزارش الجزیره، کمک های اهدایی فعالان آمریکایی به زلزله زدگان ایرانی به دلیل تحریم های آمریکا بلوکه شده است.

«توحید نجفی»، یکی از ایرانیان مقیم آمریکا است که پس از وقوع زلزله در کرمانشاه صفحه‌ای در فیسبوک با هدف جمع‌آوری کمک برای قربانیان زلزله کرمانشاه راه اندازی کرد.

نجفی تا روز چهارشنبه بیش از 200 هزار دلار کمک مالی جمع کرد، اما پیامی از فیسبوک دریافت کرد که در آن گفته شده بود، وجوه جمع‌آوری‌شده تا زمان دریافت مجوزهای لازم از وزارت خزانه ‌داری آمریکا به وی تحویل نخواهند شد.

همچنین فیسبوک امروز صفحه او را به خاطر جمع‌آوری کمک‌های مالی با توجه به مغایرت با قوانین تحریمی آمریکا حذف کرد.

«تارا کنگرلو» نیز که یک ایرانی دیگر مقیم آمریکا است که نزدیک به 2000 دلار در یک سایت برای کمک به قربانیان زلزله‌ در ایران جمع کرد. وی که پیش از نیز برای پناهندگان سوری پول جمع‌آوری کرده بود، امیدوار بود که با این پول بتواند برای قربانیان زلزله کرمانشاه دارو، غذا و پتو خریداری کند. اما این سایت هم صفحه کنگرلو را حذف کرد، و در پیامی از این سایت که در شبکه های اجتماعی بازنشر شده آمده است: کشور مورد نظر جزو کشورهای تحت تحریم است و وزارت خزانه ‌داری آمریکا به سایت ما اجازه نمی ‌دهد تا این مبالغ را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به یک منطقه تحت تحریم انتقال دهیم.

گفتنی است که روز گذشته وزارت خزانه داری آمریکا برای ایرانیان مقیم آمریکا، راهنمایی به منظور ارائه کمک ‏های انسانی به زلزله ‎زدگان استان کرمانشاه منتشر کرد. در این دستورالعمل آمده است که: ما مایلیم به برخی از راه‌هایی که آمریکایی‎ها می توانند کمک‎های انسان‌دوستانه خود را به مردم ایران ارسال کنند، اشاره کنیم. راه‎هایی که مطابق با تحریم های مرتبط با ایران باشند که توسط دفتر کنترل دارایی‎های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (اوفک) اجرا می شوند. جواز کلی E صادره توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا که تاریخ آن به سال ۲۰۱۳ بازمی‎گردد، به سازمان‎های غیردولتی اجازه می‎دهد تا خدماتی را در حمایت از فعالیت‎های امدادرسانی مرتبط با بلایای طبیعی، ارائه خدمات اهدایی در زمینه بهداشت و سلامتی و توزیع اقلام اهدایی (ازقبیل خوراک، پوشاک، و دارو) به منظور کاهش رنج انسانی در ایران، به این کشور ارسال کنند. بعلاوه، جواز کلی E انتقال پول تا حداکثر مبلغ ۵۰۰ هزار دلار در مدت ۱۲ ماه را در حمایت از این فعالیت ها، با برخی شرایط خاص، مجاز اعلام می کند.

در این دستورالعمل، ادعا می‎شود اقلامی چون خوراک، پوشاک و دارو زمانی که به قصد استفاده در کاهش رنج انسانی باشد، از تحریم های بازرگانی بین ایالات متحده و ایران معاف هستند، به شرط آنکه این کمک ها به دولت ایران یا هر فرد یا نهاد ایرانی نامبرده در فهرست اشخاص تحریم شده و بلوکه شده ارسال نشوند. نهایتا، دفتر کنترل دارایی های خارجی به موسسات مالی آمریکایی اجازه می دهد تا با شرایطی خاص، ارسال وجوه نقدی شخصی و غیرتجاری به ایران را پردازش کنند، وجوهی که می توانند شامل ارسال شخصی مبالغی از ایالات متحده به ایران برای کمک به یک دوست یا یک عضو خانواده باشند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان