arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۰۳۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۲ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶

آیت الله جوادی آملی: جامعه‌ای که روی عقل حرکت نمی‌کند جامعه سوخته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کی از مراجع تقلید شیعیان گفت: جامعه‌ای که روی میل حرکت می‌کند نه روی عقل و عدل، جامعه‌ای که روی گمان حرکت می‌کند نه علم، این جامعه سوخته است.

به گزارش  مرکز خبر حوزه، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق امروز خود با تسلیت ایام حزن و اندوه خاندان عصمت و طهارت، سانحه غمبار زلزله در برخی استان‌های کشور را نیز تسلیت گفت و اظهار داشت: سانحه سنگین و غمبار زلزله در چند استان کشور را به ملت بزرگ و بزرگوار و همچنین به عموم داغدیدگان تعزیت عرض می‌کنیم. خدمات بی‌شائبه مسئولان محترم و مردم بزرگ و بزرگوار ایران را قدردانی می‌کنیم و از ذات اقدس الهی مغفرت برای جانباختگان و شفای عاجل برای آسیب‌دیدگان را درخواست می‌کنیم. از ذات اقدس الهی مسئلت می‌کنیم که این کشور را در سایه ولیّ‌اش از هر گزندی مصون نگه بدارد.

وی در ادامه به مناسبت رحلت وجود مبارک رسول گرامی اسلام اظهار داشت: وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) از بهترین و شایسته‌ترین کسانی است که سیره و سنت خاتم انبیا(علیه افضل صلوات المصلین) را خوب تبیین کرد؛ وضع مردم قبل از بعثت و بعد از بعثت و نیز وضع آشفته بعد از رحلت را را تبیین و تحلیل کرد.

استاد برجسته حوزه اظهار داشت: خدای سبحان رسالت پیغمبر را در سه منطقه به خوبی تبیین می‌کند؛ یعنی هم در منطقه ملی و محلی مسلمین؛ هم در منطقه موحدان؛ یعنی أعم از مسلمان‌ها و مسیحی‌ها و کلیمی‌ها به عنوان اهل کتاب؛ هم در منطقه بین‌المللی به عنوان جامعه انسان أعم از مشرک و ملحد و کافر و مؤمن. از این رو اسلام هم کلی است، هم دائم، هم همگانی است هم همیشگی، که از این دو ویژه به عنوان جاودانه یاد می‌شود. آن دینی جاوید است که زمان و زمین زیر پوشش آن باشد.

وی ابراز داشت: وجود مبارک حضرت امیر(ع) هم که قرآن ناطق است، آنچه که در قرآن کریم راجع به این سه منطقه بیان فرموده است، را در خطبه‌های گوناگون تشریح کرده است.

آیت الله جوادی آملی در خصوص وضع جهان قبل از بعثت با اشاره به کلام حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه اظهار داشت: حضرت می‌فرماید: نظام جاهلی گرفتار این دو غده بدخیم بود: یکی ﴿إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾، یکی ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾، اگر برابر اندیشه کار می‌کردند، علم نبود، بلکه به همان گمان عمل می‌کردند. اگر برابر انگیزه عمل می‌کردند، عقل که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان» نبود، بلکه هوای نفس بود. این دو بدخیم یعنی عمل به گمان و تبعیت از هوای نفس را قرآن صریحاً بیان کرد.

وی تأکید کرد: جامعه‌ای که روی میل حرکت می‌کند نه روی عقل و عدل، جامعه‌ای که روی گمان حرکت می‌کند نه علم، این جامعه سوخته است. این بیان نورانی حضرت امیر که قرآن ناطق است از همین نهج البلاغه هم مکرّر نقل شد، فرمود مواظب گناه باشید! اگر بخواهید در بخش‌های علمی به گمان عمل کنی و در بخش‌های عملی به هوای نفس عمل بکنی، به دام گناه افتاده اید. این که رسول گرامی(علیه و آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود بدترین غده بدخیم همین هوای نفس است، چون این بیماری آبروبر است.

نظرات بینندگان