arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۰۳۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۶
القدس العربی:

پس از ترک ریاض توسط حریری چه اتفاقی می افتد؟

مساله سعد حریری در روزهای اخیر مورد توجه بسیاری بوده است؛ سخنان صریح و واضح غربی ها در این باره همگی در راستای درخواست از مسئولان ریاض برای دادن اجازه سفر حریری به خارج از عربستان قرار دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از ترک ریاض توسط حریری چه اتفاقی می افتد؟

القدس العربی نوشت: مساله سعد حریری در روزهای اخیر مورد توجه بسیاری بوده است؛ سخنان صریح و واضح غربی ها در این باره همگی در راستای درخواست از مسئولان ریاض برای دادن اجازه سفر حریری به خارج از عربستان قرار دارد؛ از این میان، مکرون رئیس جمهور فرانسه، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، موگرینی، و وزرای خارجه آلمان و ایتالیا این درخواست را مطرح کرده اند.

به گزارش «انتخاب»، رئیس جمهور لبنان، میشل عون، نیز حمله لفظی خود به سعودیها را به اوج رسانده و آنها را متهم به اقدامی عدوات آمیز علیه لبنان نمود.

بنابراین، این افزایش تنش اروپایی و لبنانی بدین معناست که گفتگوی تلویزیونی حریری که بر بازگشت خود به لبنان تاکید نموده بود، مورد توجه اروپایی ها و لبنان قرار نگرفته است.

چه بسا عجیب ترین عنصر در مساله حریری، کشف احتمال رابطه این موضوع با حوادث پیش از آن است؛ براساس گزارش یک روزنامه فرانسوی، سکوت حریری در مورد حزب الله و ایران در لبنان، تنها دلیل احضار ناگهانی وی نیست؛ (چرا که بازگشت وی به لبنان در گذشته، و همکاری اش برای ریاست جمهوری عون، نامزد حزب الله، همگی با موافقت سعودیها صورت گرفته بود).

براساس این تحلیل، احضار حریری را می توان در چارچوب تلاش ولی عهد سعودی، بن سلمان، برای دست گذاشتن روی بخش بزرگی از ثروت سرمایه داران سعودی به شمار آورد. همین مساله، شعار بازداشتهای اخیر تحت عنوان«مبارزه با فساد» را تفسیر می کند. در واقع هدف از حمله فعلی بن سلمان به شاهزاده های سعودی به تهمت فساد، در درجه اول، مصادره ثروتهای عظیم آنهاست؛ چراکه مملکت سعودی در حال حاضر با مشکل کاهش قیمت نفت و منابع مالی مواجه است و ولی عهد برای انجام طرحهای کلانش که هزینه های زیادی دارد، به این منابع نیاز دارد؛ همچنانکه هزینه های برآورد شده برای ساخت شهر نیوم، بالغ بر 500میلیارد دلار است.

در صورتی که دو حادثه احضار حریری و بازداشتها را معطوف به قضیه محاصره قطر کنیم، متوجه می شویم که هدف مالی، یکی از اهداف اقدامات اخیری است که مسئولان سعودی با حمایت امارات، بحرین و مصر در حال انجام آن هستند. علاوه بر اینکه سعودیها قصد داشتند برای براندازی نظام قطر نیز برنامه ریزی کنند. بدین ترتیب مشخص می شود که صحبت از مبارزه این دولتها با نقش سیاسی و تبلیغاتی قطر، ادعایی دروغین است؛ زیرا این نقش در هر صورت تهدیدی برای عربستان نیست و قطر بعنوان جزء سابق ائتلاف و عضوی از شورای همکاری های خلیج فارس، همچنان روابط خوبی با عمان و کویت دارد؛ دو دولتی که همکاری با نقشه های سعودیها را نپذیرفتند و نگران آن هستند که سرنوشتی مشابه دوحه داشته باشند.

در این میان، نقشه عربستان برای حریری با مشکلی جدی مواجه شد؛ نجات زندگی نخست وزیر لبنان، نجات ثروت وی را نیز تضمین نمی کند و خروج وی از عربستان مشکل بزرگی ایجاد می کند، چرا که با اوضاع بوجود آمده،نه حریری قادر به مقابله با سعودیهاست، که همواره حامی سیاسی و مالی اش بوده اند، و نه می تواند نقش سیاسی و مالی جدیدی را بر عهده بگیرد.

در پایان باید بر این مساله تاکید کنیم که نقشه سعودیها در خصوص حریری با شکست روبه رو شده و خسارتهای فراوانی به همراه داشته است.

نظرات بینندگان