arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۰۵۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۶

«سعد الحریری» نام خیابانی در بیروت شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«سعد الحریری» نام خیابانی در بیروت شد

با تصمیم شورایشهر بیروت پایتخت لبنان، خیابانی در این شهر به نام «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان که هفته پیش استعفایش را اعلام کرد، نامگذاری می شود.

به گزارش ایرنا، این تصمیم که در جلسه دیشب شورای شهر بیروت گرفته شد، در پی فضای بوجود آمده طی دو هفته اخیر درباره شرایط سعد الحریری در عربستان سعودی بوده است.
سعد الحریری شنبه هفته پیش (13 آبان-4 فوریه) در حالی که در عربستان سعودی بود از سمتش کناره گیری کرد.
بسیاری از مردم و مقام های لبنانی معتقدند که او در عربستان زیر فشار و اجبار بوده است.
«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان صراحتا گفت که الحریری در عربستان در بازداشت است.
طی حدود دو هفته اخیر موج گسترده مطالبه بازگشت نخست وزیر لبنان به کشورش شکل گرفت.
در بسیاری از خیابان های بیروت تصاویر بزرگ سعد الحریری به همراه جملاتی همچون «همه با توهستیم» و «همه سعد هستیم» نصب شده است.
ماراتن بین المللی بیروت 2017 نیز یکشنبه این هفته در حالی برگزار شد که بسیاری از لبنانی ها درپاسخ به درخواست میشل عون رئیس جمهوری این کشور، با نصب حمل پلاکاردها و پوشیدن تی شرت هایی خواستار بازگشت نخست وزیر کشورشان از عربستان سعودی شدند.
سعد الحریری قرار است با پادرمیانی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه از ریاض به این کشور برود و پس از آن به بیروت بازگردد.

**سعد الحریری کیست؟
سعد الدین رفیق الحریری (متولد سال 1970 میلادی در ریاض) دومین پسر «رفیق الحریری» نخست وزیر فقید این کشور است.
سعد بعد از ترور پدرش در سال 2005 ریاست حزب «المستقبل» را در لبنان بر عهده گرفت و در حال حاضر از رهبران بارز ائتلاف 14 مارس به شمار می آید.
سعد الحریری تاکنون دو بار منصب نخست وزیری را در لبنان عهده دار شده است. اولین بار وی از نوامبر 2009 تا ژوئن 2011 این منصب را بر عهده گرفت.
استعفای دسته جمعی وزیران وابسته به احزاب مخالف جریان 14 مارس از دولت در ژانویه 2011 و در حالی که الحریری در سفر آمریکا و در جلسه ملاقات با رئیس جمهوری آمریکا بود باعث انحلال دولت شد تا پایان عمر نخست وزیری اول الحریری در مدت کمتر از دو سال رقم بخورد.
الحریری پس از نخست وزیری اول به مدت چند سال در عربستان و فرانسه زندگی می کرد.
پس از انتخاب میشل عون به ریاست جمهوری لبنان در نوامبر 2016 (آبان 95) و بر اساس توافق بین احزاب مختلف لبنانی از جمله حزب الله، سعد الحریری برای دومین بار به نخست وزیری برگزیده شده و از پارلمان رای اعتماد گرفت.
الحریری بارها از سوی برخی هم حزبی های خود در جناح 14 مارس به برخورد ضعیف و نرمش در برابر حزب الله متهم شده بود.
رفت و آمدهای مشکوک الحریری به ریاض در هفته های اخیر که عربستان انتقادها و حمله های تندی متوجه حزب الله می کرد باعث بروز جنجال در محافل داخلی لبنان شده بود.
الحریری در اقدامی غافلگیر کننده و در حالی که به عربستان سفر کرده بود در تاریخ 13 آبان (4 نوامبر) اعلام استعفا کرد.
بسیاری از ناظران معتقدند استعفای او زیر فشار سعودی بوده است.

نظرات بینندگان