arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۹ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۰

نسخه ی ایرانی "Google earth" آمد؛ قبله یابی از همه جای دنیا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ویژگیهای ژئواستراتژیك خلیج فارس، استحصال روزانه یك میلیارد مترمكعب آب از خلیج فارس توسط كشورهای حاشیه جنوبی، چگونگی آرایش نظامی آمریكا پیرامون ایران، تهیه نرم افزار پایش اطلاعات و افشای ماهیت حقیقی سایت "Google earth" از جمله محورهای گفتگوی مهر با امیر سرتیپ محمدحسن نامی رئیس سازمان جغرافیایی بود.

در ادامه گزیده ای از این گفت و گو می آید: 

  • متاسفانه هم اكنون كشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس روزانه یك میلیارد مترمكعب آب را از خلیج فارس با دستگاه آب شیرین كن استحصال می كنند و نمك آب شوری كه از این دستگاه خارج می شود را مجددا به خلیج فارس بازمی گردانند. 
  • ضمن اینكه مصرف آب كشورهای حاشیه خلیج فارس هم اكنون بیش از اندازه شده است و خارج از استاندارد جهانی است و این می تواند یكی از مخاطراتی باشد كه در پهنه آبی ما رخ می دهد.

سازمان جغرافیایی برای كنترل ریزگردها چه كرده است؟ 

  • سازمان جغرافیا هم به نوبه خود در حال بررسی طرحی است تا جهان را از این بحران [ریزگردها] نجات دهد. در حقیقت ریزگردها كه زائیده تحولات دستكاری طبیعت هستند با جریانات هوای غربی-شرقی در منطقه پراكنده می شوند. كاری كه ما كرده ایم مشخص كردن كانونهای این ریزگردهاست.  
  • با استفاده از تصاویر ماهواره ای متوجه شدیم كه در حال حاضر 4 نقطه كانونی از ریزگردها در عراق، 3 نقطه در عربستان، 1 نقطه در كویت، 3 نقطه در اردن و 2 نقطه در جنوب سوریه وجود دارد. 
  • نیروهای نظامی كه در برخی كشورهای پیرامونی مانند عراق مستقر هستند با انجام مانورها و آزمایشات تسلیحاتی خود مانند انفجار برخی از بمبهایشان كه شاید در بسیاری از آن ها از اورانیوم ضعیف شده استفاده كرده باشند به توسعه ریزگردها كمك می كنند. طبق آخرین اطلاعات آمریكا طی چند سالی كه در عراق و افغانستان حضور پیدا كرده بالغ بر 400 آزمایش تسلیحاتی انجام داده است كه تاثیرات سوء آن بعدها مشخص خواهد شد. 
  • بطوریكه وقتی این نیروها با نفربرها، تانك ها و خودروهای زرهی كه دارای مكانیزم خودكششی هستند بر روی رمل مناطق خشك حركت می كنند موجب تبدیل رمل ها به پودر می شوند. از سوی دیگر در بیشتر این مناطق باران بسیار اندك می بارد و این مسئله موجب شده با وزش كوچك ترین باد رمل های پودر شده یا همان ریزگردها در هوا معلق شوند. 

ارزیابی از آرایش پایگاه نظامی ایالات متحده آمریكا در كشورهای همسایه  

  • آمریكا در حوزه پیرامونی جمهوری اسلامی ایران حضور دارد و در حدود 30 پایگاه نظامی را در كشورهای همسایه ایران دایر كرده است كه از جمله این پایگاهها می توان به پایگاهی در شمال شرقی بغداد، پایگاهی در تركیه ، پایگاه آموزشی در كویت، پایگاهی در قطر،  پایگاهی در امارات،  پایگاهی در پاكستان،  پایگاهی در افغانستان و هچنین استقرار ناوگان پنجم آمریكا در بحرین اشاره كرد. اخیرا هم درصدد است در برخی از كشورها مانند گرجستان  پایگاه نظامی تاسیس كند. 

آیا سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اشراف كامل اطلاعاتی بر  پایگاه های آمریكا در منطقه دارد؟

  • بله، ضمن اینكه ما در برنامه آمایش سرزمینی و پدافندی تمهیدات لازم هم برای هرگونه فعالیت مشكوك آنها در این  پایگاه ها اندیشیده ایم تا بتوانیم در صورت لزوم اقدام قاطعی را نسبت به آنها انجام دهیم ضمن اینكه علاوه بر رصد اطلاعاتی منطقه خلیج فارس، دریای عمان ، اقیانوس هند و حتی فراتر از آن یعنی دریای مدیترانه را تحت كنترل و نظارت خود داریم. 
  • با توجه به موج بیداری اسلامی كه در كشورهای منطقه و همینطور در كشورهای شمال آفریقا  به راه افتاده است می توانیم در آینده ای نزدیك شاهد همگرایی بیشتری بین كشور های اسلامی منطقه باشیم. ضمن اینكه كشورهای دنیا هم اكنون بدنبال دست یافتن به اتحاد و همگرایی هستند و این امر نشانده موفقیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل است و در آینده هم شاهد موفقیت های بیشتر جمهوری اسلامی ایران در دنیا خواهیم بود. 

مهمترین نرم افزاری كه تاكنون طراحی و تولید كرده اید چه نرم افزاری بوده است؟ 

  • تولید نرم افزار تهیه نقشه از تصاویر ماهواره ای بدون برداشت نقاط كنترل، تهیه نرم افزار طراحی نقشه های بزرگ مقیاس بطوریكه بتوان نقشه های دیگر را از آن تهیه كرد. همچنین نرم افزار پایش اطلاعات را تهیه كرده ایم كه از اهمیت استراتژیكی برخوردار است.  
  • با كمك دانشگاه صنعتی مالك اشتر بحث طراحی و تولید سایت های ماهواره ای را هم اكنون در دستور كار داریم. مثلا یك سایت موبایلی را طراحی و احداث كردیم كه در منطقه بی نظیر است بطوریكه قدرت مانور ما را دوچندان كرده است چون قریب به اتفاق سایتهای ماهواره ای ثابت هستند و قدرت جابجایی ندارند در حالیكه این سایت متحرك است. 

كاركرد سایت "Google earth" را چگونه ارزیابی می كنید؟

  • به نظر من این سایت را استكبار جهانی برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات كشورهای دیگر طراحی و ساخته است. ضمن اینكه این سایت یك تهاجم فرهنگی را علیه كشورهای اسلامی انجام می دهد مثلا با طراحی اطلس غزوات حضرت رسول (ص) می خواهند تاریخ را دستكاری كنند. 

آیا تاكنون كشورهایی اقدام به تعطیل كردن سایت "Google earth" كرده اند؟

  • بله، مثلا چین 3 سال پیش، روسیه 5/2 سال پیش و سال گذشته هم مالزی از كشورهایی بودند كه این سایت جاسوسی را در كشورشان تعطیل كردند. 

شما برنامه ای را تاكنون برای مقابله با آن طراحی نكرده اید؟

  • اتفاقا اخیرا سایتی تحت عنوان سایت "بصیر" را طراحی و تولید كرده ایم كه در هفته دفاع مقدس با حضور وزیر محترم دفاع به بهره برداری خواهد رسید. این سایت هم به كاربران در داخل كشور و هم به كاربران همه دنیا سرویس می دهد. در حقیقت سایتی است كه هم می تواند استفاده عمومی داشته باشد و هم از ورود برخی سایت ها مثل سایت "Google earth" كه به جمع آوری اطلاعات در كشورهای مختلف می پردازد جلوگیری كند. 

ویژگیهای خاص سایت "بصیر"

  • بله، مثلا یكی از ویژگیهای این سایت این است كه هر مسلمانی در هر نقطه كره زمین می تواند توسط این سایت با یك كلیك جهت قبله را پیدا كند.

نظرات بینندگان