arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۳۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۰

فرزین: افزایش قیمت آب مصوبه ای ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها با اعلام اینکه افزایش قیمت آب پیشنهاد وزارت نیرو بوده است، اما هیچگونه مصوبه ای ندارد، گفت: پیشنهادات قیمت جدید گاز هنوز در دبیرخانه نهایی نشده است.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، محمد رضا فرزین امروز در حاشیه نشست خبری و در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت یارانه های بخش کشاورزی گفت: در حوزه کشاورزی تصمیم گرفته شد که از 15 تیر ماه سال جاری روند پرداخت یارانه شیر تغییر کند.

سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه در روش جدید پرداخت یارانه از واحدهای صنعتی به واحدهای تولیدی تغییر یافته است، اظهار داشت: اما واحدهای صنعتی عنوان کرده اند چون ما نتوانستیم یارانه دریافت کنیم بنابراین آن را به دامداران نپرداختیم به این منظور 100 میلیارد تومان در اختیار وزارت بازرگانی قرار گرفت تا بتواند آن را به واحدهای صنعتی پرداخت کند.

فرزین همچنین از پرداخت 250 میلیارد تومان دیگر از وجوه اداره شده به سازمان هدفمندی یارانه ها در حمایت از دامداران تولید کننده شیر خبر داد و افزود: طی دو هفته گذشته 100 میلیارد تومان نیز در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفت تا بتواند این منابع را برای گسترش فعالیت های حوزه کشاورزی اختصاص دهد.

وی از اختصاص 160 میلیارد تومان منابع دیگر در گذشته به بانک کشاورزی برای تامین اعتبار 540 میلیارد تومان برای پرداخت حوزه کشاورزی سخن گفت و تاکید کرد: این منابع را بانک کشاورزی باید به طرح های دارای کاهش مصرف انرژی بپردازد که علیرغم کندی پرداخت در ماه های اولیه طی ماه های گذشته این روند از رشد مناسبی نیز برخوردار شده است و امروز شاهدیم که در حمایت از تولید کنندگان حوزه کشاورزی اعتبارات مناسبی نیز پرداخت می شود.

دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه ها تصریح کرد: علاوه بر آن 160 میلیارد تومانی که در اختیار بانک کشاورزی قرار دادیم 40 میلیارد تومان دیگر نیز به صندوق کشاورزی پرداخت شد و هم اکنون تولید کنندگان حوزه کشاورزی می توانند برای استفاده از این منابع در بهینه سازی فرآیند تولید، حفر چاه و موارد دیگر به بانک کشاورزی مراجعه کنند.

فرزین درخصوص مسائل مطرح شده طی روزهای اخیر در زمینه افزایش 20 درصدی قیمت آب و توافق بین وزارت اقتصاد و وزارت نیرو اظهار داشت: یک و نیم ماه پیش وزرای اقتصاد و نیرو نشستی را به صورت مشترک برگزار کردند که در آن جلسه برخی از مسائل و موضوعات حوزه آب و برق مطرح شد اما هیچ گونه توافقی در این رابطه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در نشست مشترک وزرا مورد بررسی قرار گرفت موضوع مشکلات نقدینگی در این حوزه بود که به نحوی که عنوان شد شرکت آب و فاضلاب نتوانسته است کلیه مطالبات خود را تامین کند و پیشنهاد شد تا در قیمت گذاری ها به نحوی عمل شود که حوزه آب بتواند منابع خود را تامین کند.

فرزین با تاکید بر این مطلب که در آن نشست ما قول همکاری به وزارت نیرو دادیم و آنها نیز پیشنهاد کردند یک اصلاحی در مورد قیمت آب ارائه کنند و سپس گزارشی را در این رابطه تحویل دادند، گفت: اما هیچ مصوبه ای در این خصوص صورت نگرفت و اصلا این پیشنهاد هنوز در ستاد هدفمندی یارانه ها نرفته و در دبیرخانه ستاد نیز مورد بررسی قرار نگرفته است بنابراین پیشنهادات به معنای مصوبه نخواهد بود.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها همچنین به موضوع روند قیمت گذاری گاز در ماه های آینده اشاره کرد و با بیان اینکه قیمت گاز به صورت 5 ماه گرم و 7 ماه سرد سال محاسبه می شود تاکید کرد: از آبان ماه سال جاری قیمت فصل سرد اجرا می شود اما تا کنون افزایش قیمتی در این رابطه مطرح نشده است.

وی با اعلام اینکه مسئولان حوزه گاز چند پیشنهاد را در زمینه قیمت گاز مطرح کرده اند، از پیشنهاد ثابت ماندن قیمت نسبت به سال گذشته و چند پیشنهاد دیگر سخن گفت و بیان داشت با این حال هنوز چیزی در دبیرخانه نهایی نشده است و پیشنهاد ملاک تصمیم گیری نهایی نخواهد بود.

وی در ارتباط با اظهارات اخیر رئیس جمهور برای امکان سه برابر شدن پرداخت یارانه های نقدی نیز توضیح داد و گفت: رئیس جمهور طبق مجموعه قوانین و شرایط موجود در این قسمت سخن گفتند به نحوی که قرار است طی سالهای آینده افزایش قیمت حامل های انرژی اتفاق بیافتد بنابراین به میزان افزایش قیمت حامل های انرژی می توان انتظار داشت میزان یارانه های نقدی تا 3 برابر افزایش یابد.

سخنگوی طرح تحول اقتصادی با اشاره به پرداخت ماهیانه 3 هزار و 300 میلیارد تومان به خانوارها تاکید کرد: تا کنون در خصوص حمایت از تولید اقداماتی صورت گرفته است و هم اکنون نیز 2 هزار بنگاه کوچک برای دریافت یارانه ها ثبت نام کرده اند که تا آخر پاییز مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

معاون وزیر اقتصاد گام دوم اجرای هدفمندی را اتخاذ استراتژی تغییر قیمت سبد حامل های انرژی برشمرد و تصریح کرد: قانون به ما گفته تا 5 سال باید قیمت ها را اصلاح و نهایی کنیم و ما هم اکنون به دنبال اجرای آن هستیم.

فرزین با اشاره به اینکه قیمت برق قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها 16.5 تومان بوده است، تاکید کرد: با اینکه وزارت نیرو در این بخش قیمت تمام شده بالاتری داشته است توافق شد که آنها برق را که 43 تومان بفروشند و قیمت تمام شده خود که 27 تومان است را از آن کسر و مابقی که متعلق به مردم است را بتوانیم مورد استفاده قرار دهیم.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها در ارتباط با حذف یارانه اقشار پردرآمد نیز توضیح داد و گفت: یکی دو بار تا کنون نسبت به اصلاح آن اقدام کردیم اما باید برای شناسایی آنها مطالعات بیشتری صورت گیرد و این اقدامات در دست بررسی است.

معاون وزیر اقتصاد در زمینه وضعیت پرداخت یارانه به ایرانیان خارج از کشور نیز تصریح کرد: برخی افراد تحت عنوان ایرانیان خارج از کشور برای دریافت یارانه ها ثبت نام کرده بودند که هنوز مشخص نیست که آیا از داخل کشور توانستند ثبت نام کنند و همچنین اینکه هم اکنون در خارج از کشور به سر می برند و یا خیر؟ در هر صورت به دلیل اینکه امکان ثبت نام از خارج از کشور وجود ندارد باید در این رابطه نیز شناسایی های جدیدی صورت گیرد تا بتوانیم تصمیمات درست تری در این رابطه اخذ کنیم.
نظرات بینندگان