arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۳۹۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۱ - ۲۷ آبان ۱۳۹۶

حزب‌حاکم‌زیمبابوه: موگابه یکشنبه از ریاست‌جمهوری برکنار می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حزب حاکم زیمبابوه اعلام کرد که رابرت موگابه روز یکشنبه از ریاست جمهوری برکنار خواهد شد.

به گزارش تسنیم، منابع آگاه در حزب زانو پی اف حزب حاکم زیمبابوه اعلام کرد رابرت موگابه روز یکشنبه به طور رسمی از ریاست جمهوری این کشور برکنار خواهد شد.

با گذشت چند روز از تسلط یافتن نظامیان بر زیمبابوه، فشارها برای کناره‌گیری رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری 93 ساله این کشور از قدرت، افزایش یافته است. در تازه‌ترین تحول، نمایندگان منطقه‌ای حزب زانو پی‌اف، حزب حاکم، خواستار استعفای آقای موگابه شده‌اند.

این درخواست عصر روز گذشته مطرح شد، آن هم در حالی که قرار است امرروز راهپیمایی بزرگی در هراره، پایتخت این کشور، با هدف درخواست کناره‌گیری رابرت موگابه از قدرت برگزار شود.

گفته شده ارتش زیمبابوه، که از عصر سه‌شنبه و در اقدامی که بیشتر شبیه به یک «کودتا» بود، قدرت را دست گرفته است، از این راهپیمایی حمایت می‌کند.

صبح جمعه، آقای موگابه برای نخستین بار در انظار عمومی حاضر شد؛ این درحالی بود که طی روزهای گذشته محل اقامت او تحت محاصره نیروهای ارتش قرار داشته و او در حصر خانگی بود. با وجود این، او روز جمعه در یک مراسم فارغ‌التحصیلی حضور یافت و مدارک دانشجویان را به آنها اهدا کرد.

طی چند روز گذشته، گروه‌های مختلفی از احزاب و نهادهای اجتماعی در زیمبابوه رسما خواستار کناره‌گیری آقای موگابه از قدرت شده‌اند.

گروه کهنه‌سربازان زیمبابوه که در میان آنها بسیاری از همرزمان رابرت موگابه در دوران قیام این کشور برای استقلال از انگلیس هم حضور دارند و همیشه از حامیان اصلی آقای موگابه محسوب می‌شدند، روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن درخواست استعفای رئیس‌جمهوری، خواستار کنار رفتن او از رهبری حزب زانو پی‌اف هم شدند و هم زمان گفتند که باید در انتخابات آتی زمینه رقابت سالم و آزاد احزاب سیاسی فراهم شود.

نظرات بینندگان