arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۶۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۱ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۰

قذافي: مردم، ‌اگر نجنگيد به جهنم مي‌رويد!

معمر قذافي در نوار صوتي جديد خود با تاكيد بر اينكه ساعت صفر فرا رسيده است، به ملت اين كشور هشدار داد تا از مبارزه دست نكشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معمر قذافي در نوار صوتي جديد خود با تاكيد بر اينكه ساعت صفر فرا رسيده است، به ملت اين كشور هشدار داد تا از مبارزه دست نكشند.

به گزارش انتخاب، به نوشته روزنامه مصري اليوم السابع، معمر قذافي رهبر ليبي در جديدترين نوار صوتي خود از ملت اين كشور خواست تا به مبارزه با شورشيان ادامه دهند و تصريح كرد كه ساعت صفر فرا رسيده است.

در اين نوار قذافي به ملت ليبي هشدار داد: از مبارزه دست نكشيد كه اگر به مبارزه ادامه ندهيد لباس خواري به تن كرده و به جهنم خواهيد رفت.

بنا به اين گزارش، اين پيام صوتي از ايستگاه راديويي محلي شهر بني‌وليد كه يكي از تنها مناطق باقيمانده در دست نيروهاي وابسته به قذافي است، پخش شده است.

از سوي ديگر مصطفي عبدالجليل، رئيس شوراي انتقالي ليبي براي اولين‌بار بعد از سقوط حكومت معمر قذافي، رهبر فراري ليبي وارد طرابلس، پايتخت ليبي شد.

عبدالجليل كه از بنغازي عازم طرابلس بود در شهر مصراته، ‌٢٠٠ كيلومتري طرابلس توقفي داشت و اعلام كرد كه سفرش به طرابلس موقتي است و انتقال نهايي اعضاي شوراي انتقالي ليبي به پايتخت بعد از آزادي كامل كشور انجام خواهد شد.

وي در سخنان خود در مصراته از طرفداران قذافي خواست كه خود را تسليم كنند و از جنگ بپرهيزند.

عبدالجليل همچنين با تاكيد بر اينكه در گفت‌وگو بر روي همه مخالفان باز است، تصريح كرد كه دست حمايت به سوي ساكنان شهرهايي كه هنوز تسليم نشده‌اند، از جمله بني‌وليد، سرت و سبها همچنان دراز است تا اين شهرها بدون خونريزي و درگيري تسليم شوند.

وي با اشاره به اينكه اولويت كنوني كشور، آزادي همه سرزمين‌هاي ليبي است، خواهان تسليم شهرهاي در دست طرفداران قذافي به انقلابيون شد.

عبدالجليل با تاكيد بر اينكه قذافي هنوز تهديدي براي ليبي محسوب مي‌شود، اظهار داشت: ما نبايد فراموش كنيم كه قذافي هنوز زنده است و مقدار زيادي پول و طلا در اختيار دارد و اين چيزي است كه به او اجازه مي‌دهد در كشور آشوب به پا كند و افرادي را در خدمت بگيرد.

از سوي ديگر منابع امنيتي كشور نيجر اعلام كردند كه گروه جديدي از مسئولان نظام ليبي كه وارد اين كشور شده بودند، در شهر اغاديز در شمال نيجر هستند.

بنا بر گفته اين مقام‌ها، علي خانا، فرمانده نيروهاي وابسته به قذافي در جنوب اين كشور نيز جزو اين افراد است.

پيشتر خبرگزاري‌ها اعلام كرده بودند كه يك گروه ‌١٤ نفري از افراد عاليرتبه نظام قذافي از طريق مرز زميني وارد خاك نيجر شدند كه چهار تن از مسئولين و فرماندهان ارشد قذافي نيز در بين آنها هستند.

در همين حال علي الترهوني، وزير نفت و امور مالي ليبي اعلام كرد كه استخراج نفت اين كشور در دو يا سه روز آينده آغاز خواهد شد.

ترهوني كه در جمع خبرنگاران در ديدار از پالايشگاه نفت اين كشور در البريقه سخن مي‌گفت، اظهار داشت كه روز چهارشنبه يا پنج‌شنبه استخراج نفت از برخي ميادين نفتي اين كشور آغاز خواهد شد.

وي با اشاره به اينكه اين استخراج به صورت مداوم نخواهد بود، تصريح كرد كه زيربناهاي گاز و نفت ليبي در جنگ اين كشور و حتي حملات ناتو آسيب زيادي نديده است.

وي تاكيد كرد كه ‌آسيب واردشده به زيربناهاي نفتي ليبي تنها ‌١٠ تا ‌١٥ درصد است و ليبي مي‌تواند صادرات نفت خود را آغاز كند.

پيش از شروع جنگ صادرات نفتي ليبي حدود ‌٦/١ ميليون بشكه بود و شوراي انتقالي ليبي تلاش دارد كه صادرات نفت اين كشور را هرچه زودتر آغاز كند تا بتواند كار بازسازي كشور را از سر بگيرد.

از سوي ديگر سليمان العجيلي، به عنوان اولين سفير دولت انقلابيون ليبي استوارنامه خود را تقديم باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا كرد.

مقامات آمريكايي نيز اعلام كردند كه سفير جديد ليبي تمام اختيارات يك سفير را دارا مي‌باشد و كار خود را هم‌اكنون به طور رسمي در اين كشور آغاز كرده است.

در تحولات ميداني ليبي نيز درگيري‌ها بين انقلابيون و گردان‌هاي وابسته به قذافي در دروازه‌هاي شهر بني‌وليد و ديگر شهرهاي در دست نيروهاي قذافي همچنان ادامه دارد.

بنا به گزارش‌هاي رسيده از ميادين نبرد انقلابيون با نيروهاي وابسته به قذافي، انقلابيون هم‌اكنون در اطراف شهر بني‌وليد و سرت جمع شده‌اند و درگيري‌ها در طول روز ادامه دارد.

خبرگزاري‌ها اعلام كردند كه انقلابيون بر بعضي از پادگان‌ها و مواضع نيروهاي قذافي تسلط يافته‌اند و برخي از سكوهاي موشكي نيروهاي وابسته به قذافي را منهدم كردند.

بنا به اين گزارش در اين درگيري‌ها دست‌كم دو تن از انقلابيون كشته و ‌١٥ تن ديگر نيز زخمي شده‌اند.

محمد بشير، فرمانده نيروهاي انقلابيون در منطقه جنوب نيز اعلام كرد كه انقلابيون به دروازه‌هاي شهر سرت رسيده‌اند و توانسته‌اند برخي از مناطق واقع در ابتداي شهر سرت را به تسلط درآورند.

وي با تاكيد بر اينكه انقلابيون قصد نداشتند كه به خود شهر حمله كنند و آن را تصرف كنند، اظهار داشت كه انقلابيون در جبهه بني‌وليد حدود يك كيلومتر به عمق خاك اين شهر نفوذ كرده‌اند.

انقلابيون همچنين اعلام كردند كه امروز صبح نيز حملات گسترده‌اي را به شهر بني‌وليد انجام داده‌اند تا بتوانند گردان‌هاي وابسته به قذافي را از شهر خارج كنند، اما آنها اين عمليات را به دلايل تاكتيكي متوقف كردند كه پيش‌بيني مي‌شود اين متوقف كردن به دليل بمباران احتمالي پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) عليه اين شهر باشد.

پيشتر ناتو تاكيد كرده بود كه هواپيماهاي اين ائتلاف ماموريت‌هاي هوايي را در آسمان بني‌وليد انجام خواهند داد.

همچنين منابع محلي اعلام كرده بودند كه هواپيماهاي ناتو دست‌كم پنج حمله هوايي در اطراف شهر بني‌وليد انجام داده‌اند اما گزارش از تلفات يا اهداف اين حملات منتشر نشده است.

عبدالله كنشيل، يكي از مسئولان ارشد انقلابيون پيشتر اعلام كرده بود كه انقلابيون وارد شهر بني‌وليد شده‌اند و با نيروهاي وابسته به قذافي در اين شهر درگير شده‌اند.

در جبهه سبها نيز انقلابيون اعلام كردند كه هيچ پيشرفتي در مذاكرات با مقامات اين شهر براي تسليم شهر بدون خونريزي حاصل نشده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، انقلابيون اعلام كردند كه در اين شهر شخصيت خاصي كه بشود با آن مذاكره كرد يافت نمي‌شود و مذاكرات همانند آنچه كه در بني‌وليد يا سرت در جريان است در اين شهر امكان‌پذير نيست.
نظرات بینندگان