arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۷۲۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶

قالیباف: منکر تخلفات شهرداری نیستم/ مثل خیلی‌ها خط قرمز نداشتم / تعطیلی خط هفت مترو سیاسی است

شهردار پیشین تهران در خصوص پرونده املاک نجومی در شهرداری تهران، گفت: هیچ وقت منکر اشکال و تخلفات در شهرداری تهران نیستم و من و همکارانم آمادگی داریم که به آنها رسیدگی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قالیباف: منکر تخلفات شهرداری نیستم/ مثل خیلی‌ها خط قرمز نداشتم / تعطیلی خط هفت مترو کار سیاسی است

 

شهردار پیشین تهران در خصوص پرونده املاک نجومی در شهرداری تهران، گفت: هیچ وقت منکر اشکال و تخلفات در شهرداری تهران نیستم و من و همکارانم آمادگی داریم که به آنها رسیدگی شود.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در نشست "نو اصولگرایی در نگاه جریان دانشجویی" که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در این دانشگاه برگزار شد، در خصوص پرونده املاک نجومی در شهرداری تهران، اظهار کرد: اولین باری که درباره املاک بحثی مطرح شد فی‌نفسه سیاسی بود. در عین حال اولین کسی که از قوه قضاییه و دادستان کل درخواست رسیدگی عاجل به آن را داشت خود من بودم و مثل خیلی‌ها خط قرمزی نداشتم و نگفتم که این قوم من و برادر من است و گفتم که رسیدگی کنید.

وی افزود: تا همین لحظه نیز پیگیر آن بودم در حالی که ابتدا گفته شد 2400 میلیارد فساد مالی صورت گرفته اما امروز بعد از رسیدگی‌ و حسابرسی‌ها در قوه قضاییه و مجلس در آخرین گزارش آمده که این رقم کمتر از شش میلیارد تومان است و این همان جوسازی است که نمی‌گذارند کار به درستی پیش برود و همین خطر جدی در انحراف افکار عمومی است.

قالیباف تاکید کرد: من هیچ وقت منکر اشکال و تخلفات در شهرداری تهران نشدم و من و همکارانم آمادگی داریم به آنها رسیدگی شود.

وی همچنین در پاسخ به یکی از دانشجویان که به عدم جوانگرایی در استخدام شهرداری تهران انتقاد کرد، گفت: می‌توانید به سایت شهرداری مراجعه کنید و ببینید روزی که ما شهرداری را تحویل گرفتیم چند درصد کارکنان دیپلم بودند و امروز چند درصد لیسانس و فوق لیسانس هستند. همه افراد تحصیلکرده در آن زمان کمتر از 25 درصد بودند اما امروز بالغ بر 60 درصد هستند، در عین حال در همه استخدام‌ها با رعایت ضوابط و مقررات جوانگرایی صورت گرفته است.

قالیباف خاطرنشان کرد: بنده در هر کجا مسئول بودم فارغ از گرایش سیاسی و در چارچوب نظام افراد را جذب کردم حتی در حدود پنج معاونت از اصلاح‌طلبان به کار گرفتم اما اصلاح‌طلبان حتی به هم‌کیشان خود رحم نکردند و آنها را به جرم همکاری با من بیرون انداختند.

شهردار پیشین تهران در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر ناایمن بودن خط هفت مترو و تعطیلی آن، گفت: در 25 سال ساخت مترو، 65 کیلومتر مترو تحویل داده شد اما امروز شهرداری تهران آن را به حدود 200 کیلومتر رساند و باید بگویم که تعطیلی خط هفت مترو نیز کار سیاسی است در حالیکه خط شش همین چند روز گذشته از بعد کیفیت جایزه جهانی دریافت کرد.

وی با اشاره به دوران حضور خود در نیروی انتظامی، اظهار کرد: همه ما باید در حوزه عملکرد خود پاسخگو باشیم چه در دورانی که مسئولیت داریم و چه بعد از آن، اکنون نیز من هیچ حرفی نمی‌زنم و فقط یک آدرس می‌دهم، بهتر است سیاسیون تاریخچه سایت‌های جریان خود را وقتی که من در نیروی انتظامی بودم ببینند و یادشان بیاید که درباره عملکرد من چه می‌گفتند و بعد که شرایط برایشان سخت آمد چه گفتند.

قالیباف همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر رویکرد نواصولگرایی در مبارزه با فساد، گفت: ریشه فساد در کشور این است که ما مردم‌باور نیستیم و زمانی که اقتصاد را مردمی نمی‌بینیم اقتصاد هم مقاومتی نمی‌شود و نهایتا اقتصاد رانتی و دولتی می‌شود که اینگونه هر چه تلاش کنیم باز هم فساد وجود دارد چون امضای طلایی وجود دارد.

این فعال سیاسی اصولگرا در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌شناسی و جریان‌شناسی سیاسی در چهار دهه انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: من می‌خواهم تحلیلی واقع‌بینانه داشته باشم که اشکالات و آسیب‌ها را چاره‌اندیشی کنیم و اینطور نباشد که مکتب اصولی امام و اسلام سیاسی که ایشان تبیین کردند محقق نشود چرا که ما برای تحقق این مکتب و اصول تلاش می‌کنیم که یکی از ارکان اصلی آن مردم هستند.

وی یادآور شد: ما دو جریان سیاسی اصلی و تاثیرگذار در کشور داریم و به نوعی کشور ما یک جریان دو قطبی سیاسی دارد که این دو جریان بر همه شئونات جامعه چه بخش‌های مردمی و دولتی و چه در سیاست داخلی و خارجی و همچنین عملکرد نظام اسلامی تاثیرگذار هستند.

قالیباف همچنین گفت: در عین حال من معتقدم که اگر این دو جریان درست عمل کنند و درست عمل می‌کردند، می‌توانند و می‌توانستند بهترین مدل سیاست‌ورزی باشند.

وی به تشکیل جریان‌های مختلف از آغاز انقلاب تاکنون اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در سال 79 که اوج فعالیت جریان 2 خرداد و اصلاح‌طلبی بود فرمودند که به این دو جریان سیاسی معتقد بوده و آنها دو بالی هستند که اگر مسیر خود را به خوبی ادامه دهند می‌توانند شرایط خوبی در کشور ایجاد کنند البته الزاماتی نیز برای آن تبیین کردند.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبی نیاز امروز جامعه ما است اما باید به این نکته توجه کرد که بخشی از این جریان از مبانی، اصول و مکتب امام تجدیدنظر کردند و به دنبال تغییر در این مبانی بودند که در خیلی از این زمینه‌ها در حوزه کارکردی و رویکردی به جای اینکه بالی برای مردم باشند، وبالی برای آنها شدند.

قالیباف ادامه داد: این بخش از اصلاح‌طلبی جامعه را به سمت بی‌هویتی سوق داد البته بخشی از این جریان نیز به این مبانی اعتقاد دارند و آنها را بیان می‌کنند که بعضا در یاداشت‌های آنها می‌بینیم اما اینکه واقعا در حوزه عملکردی چرا اتفاق نمی‌افتد را نمی‌توان قضاوت کرد که نخواستند یا نتوانستند.

وی در ادامه با اشاره به شرایط جریان اصولگرایی، گفت: این جریان در حقیقت در اهداف، برنامه‌ریزی‌ها و حرف‌هایی که می‌زند بر مکتب امام است و خود را پایبند به آن می‌داند اما واقعیت این است که وقتی می‌خواهیم این مبانی و اصول را تحقق دهیم و مردم آنها را در زندگی خود لمس کنند می‌بینیم این جریان سیاسی در حالیکه حرف آن را زده در ارائه کارنامه عملکرد قابل قبول و قابل دفاعی نداشته و در هدف‌گذاری، روش و ابزار بدسلیقگی شده است.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: شاید برخی از بزرگان اصولگرا این حرف را نپذیرند و یا برای آن حرفی داشته باشند اما من این موضوع را می‌بینم و وقتی با مردم و جوانان عزیز سخن می‌گویم، می‌فهم برداشت آنها نیز همین است.

قالیباف تاکید کرد: جریان اصولگرا باید می‌توانست منافع مردم و خواسته‌های ایران اسلامی را در پیاده‌سازی هم‌راستا می‌کرد اما موفق نشد.

وی تصریح کرد: در مطرح شدن بحث نواصولگرایی نیز ما به دنبال لفظ نیستیم بلکه تاکید من این است که مبانی انقلاب و مکتب امام مورد توجه قرار گیرد و مبانی امام را در این جریان پایدارتر دیدیم.

این فعال سیاسی اصولگرا با ارائه تعریفی از نواصولگرایی، گفت: ما باید بر مبنای اصل انقلاب و مبانی سیاسی حضرت امام یک بنای کاملا جدیدی احداث کنیم، نواصولگرایی یا هر نام دیگری باید بداند مبانی و ارزش‌ها را تحت هر شرایطی حفظ کند در عین حال تغییر و تحول اساسی در حوزه ساختاری، گفتمان و رویکردی ایجاد کنیم.

قالیباف تاکید کرد: هر دو جریان سیاسی کشور باید یک رجعت و بازخوانی به مکتب امام داشته باشند. جریان اصلاح‌طلبی نیز نیازمند یک رجعت و بازخوانی به مکتب امام است، همان‌طور که اصولگرایی این نیاز را دارد البته تمام این تغییرات باید با ملاحظات بسیار مهمی انجام شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: این حرکت کار چند نفر از بالا نیست بلکه یک پروسه است که باید در گفت‌وگوهای جمعی دنبال شود و تفاهم بین‌الاذهانی ایجاد کنیم و کنترل این جریان باید در اختیار نیروهای جوان و خوش‌فکر باشد البته بدون به کار گرفتن تجربه بزرگان و پیشکسوتان نمی‌شود اما نباید ابلاغی و از بالا به پایین باشد.

وی افزود: این جریان نمی‌تواند با فرهنگ پدرخواندگی ساخته شود و هیچ کس نمی‌تواند از قبل برای آن تعیین تکلیف کند، این حرکت نیازمند جوانان باانگیزه است و من نیز هرگز خودم را محور این حرکت نمی‌دانم اما تلاش می‌کنم مطالبه‌کننده و از افرادی باشم که به این تغییرات تن می‌دهم.

قالیباف یادآور شد: نباید به دنبال آن باشیم که این جریان طیف جدیدی ایجاد کند بلکه همه طیف‌ها را باید برای خدمت به مردم منسجم کنیم. بیشتر کسانی که خواهان تغییرات هستند به سران اصولگرایی اعتماد ندارند و اساسا مشکل ما در این جریان این است که پدرخواندگی و حرکت از بالا به پایین ایجاد شده است البته من منکر تشکیل اتاق فکر و جلسات مخفی‌تر برای تغییرات نیستم اما نهایتا همه مسائل باید در حوزه عمومی مطرح شود که این حرکت پیوند بسیار جدی و اساسی با کارآمدی نظام دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه، دانشجویان و نخبگان محور این حرکت هستند، افزود: با توجه به مسیر نادرستی که بخشی از جریان اصلاح‌طلبی در جذب افکار عمومی و عدم پاسخگویی به نیازهای واقعی مردم در پیش گرفتند، اگر کارآمدی نظام را با این تغییر رقم نزنیم با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد و تحقق این تغییر بستگی به مردم، جوانان و دانشجویان دارد.

قالیباف خطاب به دانشجویان حاضر، اظهار کرد: شما پیله‌های مصلحت‌اندیشی که دور برخی مسئولان پیچیده شده را پاره کنید و در مسیر جدیدی پیش روید.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به توافق برجام و روند مذاکرات در دولت یازدهم، گفت: ما در همان زمان هم می‌گفتیم که باید مذاکره کرد اما باید بدانید که طرف مقابل دشمن شماست و نباید با لبخند به سوی آنها رفت و گفتیم که مذاکره را هم مبارزه بدانید چرا که آمریکا خوی استکباری دارد.

 

برچسب ها: قالیباف ، مترو ، تخلف ، شهرداری
نظرات بینندگان