arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۷۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۳ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶

هوش مصنوعی نژادپرست؛ راهکار دولت ترامپ برای جلوگیری از مهاجرت به آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با در نظر داشتن نحوه استفاده دولت ترامپ از تکنولوژی حالا بسیاری باور دارند که دولتمردان کنونی آمریکا یا درکی از تکنولوژی ندارند یا از آن می ترسند و یا حتی دچار نوعی حس تنفر نسبت به آن هستند.

اقدام تازه این دولت در ایجاد هوش مصنوعی به منظور پیشبرد «طرح بررسی سختگیرانه» آن نیز دلیل دیگری است در اثبات این مدعا.

ماجرا از این قرار است که اداره گمرک و مهاجرت آمریکا چندی قبل نامه ای در رابطه با یکی از طرح های جدید خود برای نهادهای مربوطه ارسال کرد که به موجب آن فرایند کنونی بررسی دستی مدارک مهاجران به صورت خودکار انجام می گیرد و در صورتی که دیتای در اختیار این سیستم قابل اطمینان باشد تصمیمات نهایی در رابطه با ارائه ویزای اقامتی به آنها نیز به صورت خودکار اتخاذ می گردد.

براساس این نامه، روش فعلی اداره مهاجرت و گمرک آمریکا به نحوی است که اطلاعات کافی را برای ادامه دار کردن بررسی ها یا انجام بازرسی های بیشتر توسط این نهاد یا وکلای اداره مهاجرت فراهم نمی کند [و درنتیجه فرایندهای دریافت اقامت مهاجرت ها بیش از اندازه با سهولت انجام می گیرد].

به زبان ساده تر، افرادی که در اداره مهاجرت آمریکا فعالیت می کنند به دنبال شخصی در عرصه تکنولوژی هستند که نوعی سیستم یادگیری ماشینی با قابلیت کنکاش اطلاعات را برایشان توسعه دهد تا بتوانند از آن برای پیگرد قانونی مهاجران و یا امتناع از صدور اجازه ورودشان به خاک آمریکا استفاده نمایند.

روشن است که ساخت چنین سیستمی مستلزم ایجاد نوعی شبکه یادگیری عمیق است که توانایی ایجاد ارتباط میان مجموعه داده های پراکنده از هم را داشته باشد. برای آموزش دادن به چنین سیستمی هم احتمال می رود سازمان مهاجرت یا دیگر نهادهای قانونی آمریکا نوعی هدف را برای آن تعیین نمایند؛ مثلا شمار مشخصی از افراد از برخی نواحی خاص که باید بررسی های دقیق تری رویشان انجام بگیرد.

در واکنش به همین طرح نیز امروز گروهی متشکل از ۵۴ دانشمند و مهندس آمریکایی نامه ای دیگر را برای وزارت امنیت داخلی آمریکا ارسال کردند و در آن خواستار آن شدند که این نهاد هوش مصنوعی را از برنامه های خود برای بررسی فرایندهای ورود مهاجران کنار بگذارد.

آنها در نامه خود آورده اند:

به زبان ساده بگوییم: هنوز هیچ روش کامپیوتری برای تدوین ارزیابی های معتبر و هدفمند از خصوصیاتی که سازمان مهاجرت در نظر دارد تهیه نشده است. طبق اطلاعات ما هیچ ماشینی وجود ندارد که بتواند تشخیص دهد آیا شخصی ممکن است در آینده مرتکب جرم شود یا خیر. علاوه بر این هیچ شکلی از هوش مصنوهی نمی تواند صرفا با تکیه بر حساب های کاربری یک فرد در شبکه های اجتماعی از تمایلات وی در این باره سر در بیاورد.

به گفته آنها هم اکنون برخی سیستم های هوش مصنوعی در آمریکا وجود دارند که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند اما همه آنها نوعی غرض ورزی نسبت به سیاه پوستان را از خود نشان میدهند.

با در نظر داشتن همین مساله کاملا منطقی است اگر فکر کنیم که ایجاد سیستم مشابه به منظور تشخیص این مساله که آیا فردی صلاحیت کافی برای ورود به خاک آمریکا را دارد یا خیر نیز احتمالا جدای از این غرض ورزی ها نیست.

*دیجی اتو

نظرات بینندگان