arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۸۶۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶

اشمیت: از طرف موگیرینی می‌گویم امکان مذاکره مجدد برای برجام وجود ندارد

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: 9 بار آژانس انرژی اتمی گفته که ایران به تعهدات خود عمل کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اشمیت: از طرف موگیرینی می‌گویم امکان مذاکره مجدد برای برجام وجود ندارد

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه 9 بار آژانس انرژی اتمی گفته که ایران به تعهدات خود عمل کرده است اعلام کرد: من از طرف خانم موگیرینی خیلی واضح می گویم که امکان مذاکره مجدد برای برجام وجود ندارد و برای همه طرفین برجام الزام است و سران اتحادیه اروپا در آخرین نشست صحبت های شفافی داشتندکه همه طرف ها ملزم به رعایت برجام هستند.

به گزارش ایسنا، هلگا اشمیت در در سومین سمینار سطح بالای همکاری‌های بین المللی ایران و اتحادیه اروپا گفت: من امروز خوشحالم که در میان شما عزیزان در یک شهر پر از معماری جالب به نام اصفهان هستم این دومین سفر من به اصفهان است و امیدوارم نصف جهان را بیشتر بشناسم. این نشست اهمیت بالایی برای هر دو طرف دارد.

وی افزود: مذاکراتی که ما با اروپا داریم نشان می دهد که همه حمایت می‌کنند و همه خواهان استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای هستند.

اشمیت تصریح کرد: پیوست سه پیوست مهمی هست. اتحادیه اروپا سالیان سال است که بالاترین استاندارد را در سایت های هسته ای اجرا می‌کند .

وی ادامه داد:فعالیت هسته ای صلح آمیز ایران گسترش یافته و دانشمندان ایران و جهان تبادل نظر دارند. این پتانسیل بالقوه ای است برای طرفین جهت افزایش ایمنی هسته ای و پژوهش های هسته ای و این نقطه مهمی است هر گامی که در پیوست سه وجود دارد باعث افزایش شفافیت می شود و طرفین باید رعایت کنند. استفاده از بالاترین استانداردها به نفع همه است. ما با این سمینارها می خواهیم این پیام را بدهیم که امنیت می‌تواند مهم باشد. خوشحالیم ایران به کنوانسیون های مختلف می پیوندد.

اشمیت خاطرنشان کرد: پس از 61 نشست آژانس انرژی اتمی دکتر صالحی در خصوص مدیریت پسماندهای رادیو اکتیوی به مجلس پیشنهادهایی را پس از تصویب در دولت داده است. این را به فال نیک می گیریم چراکه ایران می تواند به کنوانسیون های هسته ای به خصوص ایمنی هسته ای بپیوندد همه اینها موجب افزایش همکاری بیش از پیش هسته ای می شود. داشتن حمایت داخلی مانند کاتالیست عمل می کند و موجب افزایش تبادل اقتصادی بین ایران و جهان می شود.

اشمیت اظهار کرد: علوم تکنولوژی، نوآوری و ... تبادلاتی بین ایران و اتحادیه اروپا وجود دارد همچنین پژوهش هایی برای گداخت هم وجود دارد. همچنین کنفرانس هایی دیده ایم تا دانشمندان بتوانند بازدید هایی هم داشته باشند از مرازک مطالعاتی اتحادیه اروپا. پیوست سه پیوست بسیار مهمی است من در مورد پروژه اراک صحبت می‌کنم و از همکاری دوستان تشکر می‌کنم و این یک گام روبه جلو در برجام است و تبدیل فوردو به مرکز تحقیقاتی گام مهم دیگری بود و از همکاری روسیه هم تشکر می کنم و پروژه های دیگر را نیز نظارت خواهیم کرد اتحادیه اروپا در این پروژه ها کمک کننده خواهد بود.

وی تاکید کرد :در خصوص آیتم هایی که چراغ سبزهایی به ایران داده باشیم اینها یک بخشی از NPT است و برای تسهیل این فرآیند یک بخشی از هیئت را به این اختصاص داده ایم. برجام یک توافق بین المللی است و همه ملزم به اجرای آن و پیوست سه هستند. همه باید متعهد به برجام باشند تحریم ها باید برداشته می شد و این قابل بازگشت نیست. ما نشان دادیم که دیپلماسی چه دستاوردهایی دارد. اتحادیه اروپا معتقد به همه تعهدات خود است. برجام استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای ایران را محقق کرده است.

نظرات بینندگان