arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۸۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶

اربیل: جامعه جهانی برای لغو تحریم‌های بغداد مداخله کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دولت اقلیم کردستان عراق از جامعه جهانی خواست برای لغو تحریم‌های بغداد علیه این اقلیم وارد عمل شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، دولت اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: سیاست تحریمی که بغداد علیه اربیل به کار گرفته نقض تعهدات عراق و مسئولیت‌هایش به موجب قوانین بین المللی و انسانی است. کشور باید به حقوق شهروندانش از جمله آوارگان احترام بگذارد و حمایت لازم را از آن‌ها به عمل آورد.

در این بیانیه آمده است: کاهش بودجه اقلیم کردستان در پیش نویس طرح بودجه سال ۲۰۱۸ بدون موافقت دولت اقلیم و بستن حریم هوایی و محدودیت‌های اعمال شده درباره سفر شهروندان اقلیم از جمله اقدامات مجازات دسته جمعی علیه شهروندان عراقی است. این اقدامات تا حد زیادی تلاش کادر متخصص برای ارائه کمک به ۱.۵ میلیون آواره را که به اقلیم کردستان پناه آورده‌اند، ناکام گذاشته است.

در ادامه این بیانیه تأکید شده است: با نزدیک شدن فصل زمستان، تعدادی از آوارگان از امدادهای لازم و کمک‌های انسانی محروم خواهند شد. فعالیت فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه برای برآوردن نیازهای انسانی آوارگان لازم است. اعمال محدودیت درباره رفت و آمد به صلح و ثبات آسیب می‌زند. ممنوعیت سفرهای بین‌المللی تأثیر منفی بر منافع اتباع خارجی که در اقلیم کار می‌کنند و توانایی‌شان برای ادامه سرمایه‌گذاری دارد.

در این بیانیه از جامعه جهانی خواسته شده تا برای ترغیب مقامات بغداد به لغو تحریم‌ها درباره پروازهای هوایی اقلیم بدون شروط وارد مداخله شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: اقلیم بهای توجه و مداخله بین‌المللی برای میانجیگری جهت پایان تحریم‌های بغداد را خواهد پرداخت.

بعد از برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق در ۲۵ سپتامبر گذشته، بغداد تحریم‌هایی را علیه اربیل اعمال کرد. بعدا اقلیم کردستان مجبور به تعلیق نتایج همه‌پرسی شد و مسعود بارزانی، رئیس اقلیم نیز مجبور به کناره‌گیری شد اما بغداد می‌خواهد اربیل تعهد کتبی درباره لغو نتایج همه پرسی بدهد.

نظرات بینندگان