arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۳ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶

تیلرسون به نقض قانون «کودک سرباز» متهم شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری رویترز گزارش داد: گروهی متشکل از حدود 12 مقام وزارت امور خارجه آمریکا در اقدامی نامتعارف «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه را رسما به نقض قانون فدرال درباره منع استفاده از کودک سربازان توسط ارتش های خارجی متهم کردند.

این خبرگزاری امروز (سه شنبه) در ادامه گزارشی که با استناد بر اسناد دولتی داخلی که به رویت این خبرگزاری رسیده است، افزود: طبق یک یاداشت محرمانه وزارت امور خارجه آمریکا که از طریق ساز و کار موسوم به «کانال مخالف» در وزارت امور خارجه تهیه شده است، تیلرسون در تصمیم ژوئن (خرداد) گذشته خود برای خارج کردن نام عراق، میانمار و افغانستان از فهرست کشورهای متخلف در استفاده از کودک سربازان، قانونی در آمریکا را به نام منع استفاده از سربازان کودک نقض کرده است.
«کانال مخالف» چارچوب پیام رسانی در داخل وزارت امور خارجه و آژانس توسعه بین المللی آمریکا (USAID) است که از کارکنان این وزارتخانه و سازمان دعوت می شود تا انتقادهای سازنده خود را درباره سیاست دولت بیان کنند.
طبق این گزارش، تیلرسون در حالی چنین تصمیمی گرفت که وزارت امور خارجه آمریکا علنا تصدیق کرد که کودکان در این کشورها به خدمت سربازی گرفته می شوند.
حذف کشورها از فهرست سالانه آمریکا کمک نظامی را به این کشورها آسانترمی کند. عراق و افغانستان متحدان نزدیک آمریکا در جنگ با داعش هستند و این در حالیست که میانمار متحد جدید آمریکا در جلوگیری از نفوذ چین در منطقه آسیای جنوب شرقی است.
اسنادی که به رویت رویترز رسیده است، همچنین نشان می دهد که تصمیم تیلرسون با توصیه های متفق القول مقامات ارشد ادارات منطقه ای وزارت امور خارجه آمریکا که بر سفارتخانه های خاورمیانه و آسیا، نماینده آمریکا در افغانستان و پاکستان، دفتر حقوق بشر وزارت امور خارجه و وکلای داخلی این وزارتخانه نظارت دارند، مغایرت داشته است.
این یادداشت که به گزارش رویترز 28م ژوییه (6م مرداد) تنظیم شده است، می افزاید «این تصمیم تیلرسون به جز نقض قانون آمریکا، خطر لطمه زدن به اعتبار مجموعه گسترده ای از گزارش ها و تحلیل های وزارت امور خارجه و تضعیف یکی از ابزارهای دیپلماتیک دولت آمریکا را برای جلوگیری از نیروهای مسلح دولت ها و گروه های مسلح تحت حمایت دولت ها برای استخدام و استفاده از کودکان در جنگ ها به دنبال دارد.
رویترز ژوئن (خرداد) گذشته گزارش داد که تیلرسون به توصیه های داخلی درباره عراق، میانمار و افغانستان بی توجه بوده است. اسناد جدید، میزان مخالفت در وزارت خارجه آمریکا را ازجمله استفاده نادر از آنچه که «کانال مخالف» نامیده می شود و به مقامات اجازه می دهد با سیاست ها بدون ترس از اقدام تلافی جویانه مخالفت کنند، نشان می دهد.
دیدگاه های بیان شده توسط مقام های آمریکایی تنش جاری بین دیپلمات های کارکشته و تیلرسون به عنوان رئیس سابق شرکت اکسون موبیل را نشان می دهد؛ فردی که ترامپ برای پیگیری رویکردش تحت عنوان «آمریکا در اولویت است» به این سمت منصوب کرد.
قانون منع استفاده از کودک سربازان در سال 2008 تصویب شد و در آن بیان می شود که دولت آمریکا باید قانع شود که هیچ کودکی زیر سن 18 سال استخدام و به خدمت سربازی گرفته نمی شود و یا مجبور به خدمت به عنوان سربازکودک نیست. فهرست آمریکا درباره کشورهایی که از سرباز کودک استفاده می کنند اکنون شامل جمهوری کنگو، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی، مالی، سوریه و یمن است.
«برایان هوک» مشاور تیلرسون در پاسخ به این یادداشت نوشت: وزیر امور خارجه همه اطلاعات ارائه شده را بدقت بررسی کرده و تصمیم خود را بر این اساس گرفت که آیا حقایق ارائه شده در ارتباط با فهرستی که مطابق با قانون تهیه شده است، قابل توجیه است یا نه.
هوک تایید کرد که این سه کشور از کودک سربازان استفاده می کنند اما لازم است بین دولت هایی که هیچ تلاشی برای اصلاح نقض استفاده از کودک سربازان نمی کنند یا تلاش آنها اندک است با آنها که صادقانه در این زمینه تلاش می کنند هر چند که تلاش ها کامل نیست، تمایز قائل شد.
ارتش های خارجی که نام آنها درفهرست استفاده از کودک سربازان آمریکا آماده است از دریافت کمک، آموزش و سلاح از واشنگتن منع شده اند مگر این که کاخ سفید معافیتی را بر اساس «منافع ملی» کشور وضع می کند. در سال 2016 و در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا، عراق و میانمار و برخی دیگر از کشورها از جمله نیجریه و سومالی مشمول چنین معافیتی شدند.
در آن دوران گروه های مدافع حقوق بشر از اوباما به دلیل تمایل وافر به صدور معافیت هایی بویژه برای دولت هایی که دارای روابط امنیتی با واشنگتن بودند به جای تحریم بیشتر آنها بشدت انتقاد کردند.
مقامات مخالف تصمیم تیلرسون برای خارج کردن نام عراق، افغانستان و میانمار از فهرست یادشده تاکید دارند که وزیر امور خارجه کنونی آمریکا با نقض قانون آمریکا یک گام هم از سیاست معافیتی دولت اوباما جلوتر گذاشته است و بشکل موثری فشارها را بر کشورها برای لغو استفاده از کودک سربازان تسهیل کرده است.
مقامات در یادداشتی که به رویت رویترز رسیده است تصدیق می کنند که این سه کشور پیشرفت هایی داشته اند اما برای خارج کردن آنها از فهرست آمریکا کافی نیست.
«بن کاردین» از مقامات ارشد دمکرات در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز جمعه در نامه ای به تیلرسون نوشت «این یک نگرانی جدی است که وزارت امور خارجه ممکن است از قانون مربوطه پیروی نکند و تصمیم وزیر امور خارجه حامل این پیام محکم به کشورهای مذکور است که مجوز چنین اقداماتی را دریافت کرده اند.
این یادداشت در میان مجموعه ای از اسناد که قبلا گزارشی درباره آنها ارائه نشده است بوده که ماه جاری به کمیته روابط خارجی سنا و دفتر بازرس مستقل وزارت امور خارجه فرستاده شده و به اتهامات درباره نقض قانون فدرال درباره استفاده از سرباز کودکان مربوط می شود.
رویترز به نقل از یک مقام آگاه درباره این یادداشت نوشت، امضاکنندگان این سند عمدتا کارشناسان ارشد سیاسی با سالها تجربه در باب چنین مسائلی بوده اند.
طبق گزارش رویترز این خبرگزاری نسخه ای از این سند را رویت کرده است که شامل اسامی امضا کنندگان آن نبوده است.
تصمیم تیلرسون برای حذف نام عراق و میانمار (برمه سابق) از فهرست مذکور و مخالفت وی با توصیه های مقامات آمریکایی، درگزارش سالانه دولتی درباره قاچاق انسان در 27م ژوئن (6م تیر) اعلام شد.
شش روز بعد مجموعه ای از دیپلمات های ارشد آمریکایی در یادداشتی که از طریق ایمیل برای تیلرسون ارسال شد، گفتند که این سه کشور قانون مربوطه را بر اساس شواهد گردآوری شده توسط مقامات آمریکایی در سال 2016 نقض کرده اند و توصیه کردند که وزیر امورخارجه نام آنها را برای قرارگرفتن در این فهرست تایید کند.
«علی کریم» رئیس کمیته عالی حقوق بشر عراق استفاده ارتش این کشور و شبه نظامیان تحت حمایت دولت را از کودک سربازان تکذیب کرده گفت: با اطمینان می توانیم بگوییم که سابقه ما درباره مسائل استخدام کودکان پاک است.
سخنگوی دولت میانمار نیز با به چالش کشیدن آنها که این کشور را به استفاده از کودک سربازان متهم کرده اند، خواستار ارائه جزییاتی درباره چگونگی استفاده از این کودکان شده است.
وی افزود، گزارش جدید وزارت امور خارجه آمریکا درباره قاچاق انسان کاهش استفاده از کودک سربازان را در میانمار به رسمیت شناخت، هر چند که این گزارش همچنین عنوان کرد که هنوز هم برخی کودکان به خدمت گرفته می شوند.
در یادداشت مقامات آمریکایی همچنین آمده است: «شواهد معتبری» وجود دارد که نشان می دهد شبه نظامیان تحت حمایت دولت افغانستان «کودکان را به خدمت گرفته و از آنها استفاده کرده اند». این امر ادله قبلی وزارت امور خارجه را به عنوان چارچوبی قانونی برای قرار دادن این کشور در فهرست مذکور تایید می کند.
وزیران دفاع و کشور افغانستان هم به اتفاق هر گونه استفاده از کودک سربازان را در نیروهای امنیت ملی این کشور تکذیب کرده اند. تاکید آنها بر این مساله با گزارش های وزارت امور خارجه آمریکا و فعالان حقوق بشر در تناقض است.

منبع: ایرنا
برچسب ها: تیلرسون ، آمریکا
نظرات بینندگان