arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۰۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۰

خودروسازان هم قيمت تمام‌شده محصولاتشان را نمي‌دانند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خود خودروسازان هم اطلاع‌ درستي از قيمت تمام‌شده‌ي تك‌تك محصولات خود ندارند و اين مساله يكي از دلايل اصرار آنها بر ارائه‌نكردن قيمت تمام‌شده‌ است.

دكتر رضا كاظمي - مدرس دانشگاه خواجه‌نصير، در گفت‌وگو با (ايسنا)، در مورد علت اكراه خودروسازان براي اعلام قيمت تمام‌شده‌ محصولاتشان گفت: علت اين كه خودروسازان مايل به شفاف‌سازي در اين زمينه نيستند، اين است كه خودشان هم به طور دقيق نمي‌دانند كه قيمت تمام‌شده‌ي هر يك از محصولاتشان چقدر است.

وي با اشاره به صحبت‌هاي اخير در مورد ثبات قيمت خودرو در چند سال گذشته گفت: خودروسازان مي‌گويند در شش يا هفت سال اخير تنها 10 درصد رشد قيمت داشته‌اند، در حالي كه ميانگين تورم 25 درصد بوده است و اين مجوزي براي افزايش قيمت خودرو خواهد بود، اما بايد به اين نكته توجه كرد كه قيمت خودرو نمي‌تواند با نرخ تورم بالا رود.

او با اشاره مجدد به ثبات قيمت خودرو‌ها در سال‌هاي اخير اظهار كرد: وقتي قيمت يك خودرو در شش سال گذشته ثابت مانده، به اين معني است كه يا در شش سال پيش سود توليد خيلي بالاتر از حد منطقي آن بوده يا اين‌كه امروز خودروسازان مجبور شده‌اند هزينه‌هاي توليد را با استفاده از قطعات باكيفيت‌ كم‌تر جبران كنند.

به گفته‌ي اين مدرس دانشگاه، به نظر مي‌رسد اين اتفاقات به صورت همزمان افتاده است؛ يعني با كاهش سود توليد طي سال‌هاي گذشته خودروسازان مجبور شده‌اند، زنجيره‌ي تامين را به شكلي مديريت كنند كه هزينه‌ها كاهش پيدا كند.

كاظمي با تاكيد بر اين‌كه در حال حاضر در دنيا سود خودروسازان از فروش خودرو تامين نمي‌شود، گفت: در حال حاضر سود منطقي براي خودروسازان مطرح دنيا از راه فروش خودرو بيش از دو يا سه درصد نيست و در مقابل آنها تلاش مي‌كنند درآمد خود را از راه ارائه‌ي خدمات پس از فروش كسب كنند.

وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد سود خودروسازان قبلا بهتر بوده، اما امروز منطقي‌تر شده است، ولي فشار اين مساله به مصرف‌كنندگان وارد مي‌شود، چرا كه خودروساز به جاي تجديد‌نظر در مديريت توليد، كيفيت قطعات را كاهش مي‌دهد؛ يعني با ثابت نگه‌داشتن قيمت خريد قطعات خودرو از قطعه‌سازان، شركت‌هاي كوچك توليد‌كننده به شكلي توليد قطعه را ادامه مي‌دهند كه برايشان مقرون به صرفه باشد، در نتيجه كيفيت قطعه و در مجموع كيفيت خودرو كاهش پيدا مي‌كند.
نظرات بینندگان