arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۰

حذف کنکور تا 6 سال آینده امکان پذیر نیست

اعظم طیرانی : طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و ضوابط مشخص شده، کنکور سراسری در سال 93 باید حذف شود و براساس سوابق تحصیلی داوطلبان، امتحان سال دوم و سوم دبیرستان و دوره پیش دانشگاهی به صورت نهایی و سراسری در کشور برگزار و پذیرش دانشجو بر این اساس صورت می گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 دکتر رحیمی ؛ رئیس اسبق سازمان سنجش با تکیه بر دانش و تجربه 15 ساله خود دراین سازمان از جمله مسوولانی است که از نزدیک با تمام مشکلات وحساسیتهای کنکور و نظام پذیرش دانشجو آشناست.این مهم ما را واداشت تادر گفتگویی با وی به بررسی چالشهای حذف کنکور بپردازیم که ماحصل آن تقدیم تان می گردد.

*آقای دکتر فکر می کنید طرح حذف کنکور چقدر ضرورت دارد؟
**مساله حذف کنکور بیش از 20 سال است که در کشور مطرح است ومسأله جدیدی نیست.تمام افرادی که مساله حذف کنکور را مطرح کردند، از جمله آنچه در مجلس شورای اسلامی بوده است، همه از روی دلسوزی وخیر خواهی می باشد و شاید هدف اجمالی این باشد که داوطلبان آزمون مذکور دغدغه کنکور و تنش های ناشی ازشرکت در آن را نداشته باشند .
البته اگر چنین امکانی فراهم شود که هر فردی به هر رشته ودانشگاهی که علاقه مند است وارد دانشگاه شود،ایده آل به نظر می رسد و دلیلی برای وجود کنکور نیست.
اما در شرایط فعلی ظرفیت پایین دانشگاه ها وتعداد زیاد داوطلبان، وجود ابزاری برای گزینش وغربال داوطلبان را ضروری می سازد تا به وسیله آن بتوان مشخص کرد چه کسانی باید وارد دانشگاه شوند، ضمن اینکه علاقه داوطلبان به رشته ها ودانشگاه ها متفاوت است، یعنی اگر 400 هزار نفر در گروه تجربی شرکت می کنند، بیش از نیمی از آنها علاقه مند تحصیل در رشته های پزشکی ودندانپزشکی هستند.در حالی که در بهترین شرایط (البته در شرایط فعلی) شاید مجموع ظرفیت رشته های مذکور در کل کشور کمتر از 5هزار نفر باشد،گرچه ممکن است ظرفیت مجموع دانشگاه های کشور اعم از روزانه ،شبانه ،پیام نور،آزاد و... به اندازه داوطلبان باشد ،اما به طور حتم علاقه مندی و اولویت اغلب داوطلبان دانشگاه دولتی و روزانه است.
*به نظر شمااحتمال حذف کنکور طی دو سال آینده امکان پذیر است؟
**خیر. به نظر می رسد در شرایط موجود و حداقل تا چند سال آینده امکان حذف چنین نظام پذیرشی وجود نداشته باشد.ضمن اینکه تجربه اولیه هم نشان می دهد از زمانی که قانون حذف کنکور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است ،(طی سه سال گذشته ) تاکنون هیچ تغییری ایجاد نشده است وتنها معدل امتحانات جامع ونهایی پیش دانشگاهی و سال آخردبیرستان در مجموع امتیازات کنکور دیده شده است لحاظ می گردد.که البته این مساله در نظام قدیم کنکور هم مطرح بود با این تفاوت که در نظام مذکور دقیق تر و کارشناسی تر از وضع موجود اعمال می شد و تاثیر مثبت داشت ،به طوری که تنها در صورتی که موجب افزایش امتیاز کنکور می شد لحاظ می گردید و یک اثر تشویقی داشت،علت آن هم این بود که « امتحانات نهایی »، «کنکور»محسوب نمی شد و ازدقت ،پایایی ویکنواختی در سطح کشوربرخوردار نبود.
بنابراین بر اساس بررسی های انجام شده وجود یک نظام سنجش، برای پذیرش دانشجویان الزامی است و بعید به نظر می رسد که حداقل تا 6 سال آینده بتوان کنکور را حذف کرد.
*یعنی طبق صحبتهای شما کنکور باید به همین صورت ادامه یابد؟
**خیر.طرح حذف کنکور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است وباید اجرا شود،من نیز در زمان مسؤولیتی که در سازمان سنجش داشتم، طرحی کارشناسی شده را با همکاری کارشناسان سازمان سنجش طراحی و به صورت غیر رسمی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده بودم ، به این صورت که ابتدا با دو بخشی کردن کنکور سراسری ، کنکور را سبک تر کنیم، سپس بتدریج این کنکور سبک شده را به امتحان تبدیل کنیم تا کنکور نقش راهنما وهدایت کننده برای داوطلبان داشته باشد و ملاکی برای پذیرش دانشجو درمراکز وموسسات آموزش عالی باشد،که به نظر می رسد اگر طرح مذکور پیگیری می شد وضعیت کنکور از شرایط فعلی سبک تر شده بود وداوطلبان از تنش کمتری برخوردار بودند، ضمن اینکه راحت تر می شد در راستای تبدیل کنکور به عامل هدایت کننده گام برداشت.
* آقای دکترطی سالهای اخیر زمزمه هایی در خصوص انتقال کنکور به آموزش وپرورش شنیده می شود، نظر شما در این خصوص چیست؟
**اگر زمانی کنکور به آموزش وپرورش انتقال یابد، تمام آموزش متوسطه را متاثر از کنکور می سازد، گرچه در حال حاضر نیز بخشی از مقطع مذکور تحت تاثیر کنکور قرار دارد اما در آن صورت صد در صد آموزش متوسطه متاثر از کنکور خواهد شد.به این معنا که مقطع مزبور در خدمت آزمونهای ورودی دانشگاه می شود ،که به طور حتم جنبه مطلوبی نخواهد داشت، مگر اینکه تمهیداتی اندیشیده شود، تا اثر گذاری آن کاهش یابد که عملا به کنکور فعلی نزدیک خواهند شد( البته بدون اینکه از مزایای کنکور فعلی برخوردار باشد).
*آیا پیشنهاد مناسب تری به جای حذف کنکور می توان ارایه داد؟
**سازمان سنجش وآموزش وپرورش می توانند پیشنهادهای خوبی را برای اصلاح کنکور به مجلس ارایه کنند تابه گونه واقعی وعملی بخش منفی وتنش زای کنکور حذف گردد.زیرا کنکور فعلی در حال حاضر وسیله سنجش مطلوبی نیست و امکان اصلاح آن بر اساس طرحهای ارایه شده وجود دارد بنابراین می توان از طریق اصلاح کنکور فعلی بیش از 60 درصد پیامدهای منفی آن راحذف کرد ،ضمن آنکه عملکردعلمی داوطلبان در دوره متوسطه نیز باید برای ورود به دانشگاه ارزیابی شود اما تبدیل آن به برنامه کمی نیازمند کارشناسی های دقیق علمی است.
*اگر سوابق تحصیلی مطرح شود، به نظر می رسد دانش آموزانی که سالها قبل دیپلم گرفته اند برای ورود به دانشگاه با مشکل مواجه شوند ،تکلیف داوطلبان مذکور چیست؟
**به طور حتم مسایل فنی متعددی از این دست به وجود خواهد آمد،اما کارشناسان مربوطه تمام این موارد را لحاظ خواهند کرد و تمهیداتی برای رفع آنها اندیشیده خواهد شد.
*به نظر شما مناسب ترین مقطع برای حذف کنکور کدام مقطع است؟
**نکته جالبی که کمی هم طنزبه نظر می رسد، این است که مجلس شورای اسلامی حذف کنکور بااین وسعت ،تنوع وضوابط پیچیده ای که باید برای پذیرش دانشجو اعمال شود را تصویب می کند ،اما از آن طرف برای دوره دکتری که باید" استاد راهنما" نقش محوری در پذیرش دانشجو داشته باشد، آزمون متمرکز برگزار می کند.
اگر آزمون متمرکز برای مقطع دکترا توجیهی داشته باشد ،بدیهی است برای دوره کارشناسی آزمون متمرکز توجیهی به مراتب بیشتر خواهد داشت.واین پرسش مطرح می شود به چه دلیل آزمون دکترا متمرکز می شود و به چه دلیل آزمون کارشناسی ارشد به صورت متمرکز برگزار می شود و با چه هدفی در صدد حذف کنکور برای مقطع کارشناسی ارشد هستیم...؟


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
3
50
اگه کنکور حذف شود افرای که معدل پایینی دارند چه جوری گزینش میشود؟
نظرات بینندگان