arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۰۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۰۱ آذر ۱۳۹۶

بحث تعطیلی ۸ ربیع‌الاول به مجلس کشید/ احتمال لغو تعطیلی هفته آینده؛ یک فوریت بررسی مجدد طرح تصویب شد/ علی مطهری: در اين روز مردم بايد شادی كنند يا عزاداری؟

پیگیری‌های علی مطهری برای حذف تعطیلی ۸ ربیع‌الاول، به جلسه علنی امروز کشیده شد و سرانجام نائب رئیس مجلس توانست، نظر مساعد نمایندگان برای تصویب یک فوریت اصلاح تعطیلی این روز را که مقارن با روز دوشنبه هفته بعد است، کسب کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بحث تعطیلی ۸ ربیع‌الاول به مجلس کشید/ احتمال لغو تعطیلی هفته آینده/ علی مطهری: در اين روز مردم بايد شادي كنند يا عزاداري؟

نائب رئيس مجلس كه اين تعطيلي را مترادف با وهن مجلس مي‌داند، در توضيح «فوريت اصلاح تعطيلات رسمي کشور»، گفت: اولا بنا بود اين طرح به صورت دو فوريتي مطرح شود كه به هر حال فرصت نشد. ما مي‎خواستيم به اين تعطيلي امسال در هشتم ربيع الاول برسد. اين طرح را با يك فوريت مطرح مي‌كنيم. موضوع تعطيلي هشتم ربيع الاول- سالروز شهادت حضرت امام حسن عسگري و آغاز امامت حضرت وليعصر- ابتدا در مجلس نهم مطرح شد و سپس در لايحه احكام دائمي توسعه كشور گنجانده شد.

به گزارش «انتخاب»، مطهري در ادامه توضيح داد: بدون هيچ تناسبي میان این موضوع با برنامه هاي توسعه،‌ اين تعطیلی در احكام بودجه گنجانده شد. شوراي نگهبان هم ابتدا مخالفت كرد و اين مصوبه را حائز بار مالي دانست. سرانجام اين لايحه به مجلس دهم رسيد،‌ در اين مجلس هم دوستان مي‎خواستند موافق و مخالف صحبت كنند، اما گفتند چون موضوع براي گذشته است، نياز به صحبت نيست و اين لايحه تصويب شد.

نائب رئيس مجلس معتقد است: «طرح لغو این تعطیلی به هيچ وجه جنبه سياسي و فراكسيوني ندارد و از همه فراكسيون ها فوريت آن را امضا كرده اند. ما به مصلحت كشور و جايگاه مجلس انديشيده‌ايم. اين موضوع موجب وهن مجلس شده است. اولا روشن نيست در اين روز مردم بايد شادي كنند يا عزاداري؟ علاوه بر اين فلسفه تعطيلي يك روز، اين است كه اين مناسبت بزرگ داشته شود. آيا با تعطيلي مي‎توانيم اين مناسبت را بزرگ كنيم يا اگر ادارات و رسانه ها فعال باشند، اين مناسبت بزرگ مي‌شود؟ هدف ما از اين تعطيلي چيست؟

او به تأثير منفي چنین تعطيلاتي بر اقتصاد كشور اشاره‌ داشت و اظهار كرد: اثر منفي اقتصادي يك روز تعطيلي را همه مي دانند. با يك روز تعطيلي، درآمد دولت كاهش پيدا مي كند. به هيچ وجه كار درستي نيست كه يك روز به تعطيلات كشور اضافه كنيم. مطلب ديگر اين است كه اين روز مجاور با نهم ربيع الاول است.‌ به صورت سربسته مي گويم كه برخي در اين روز مراسم هايي ايجاد مي كنند كه مخل وحدت اسلامي است، تعطيلي اين زمينه را فراهم مي كند كه به سمت اين داستان ها بروند.

مطهري در نهايت با تأكيد بر مصلحت كشور و آبروي مجلس،‌ خطاب به همکارانش گفت: تلاش كنيد اين تعطيلي لغو شود،‌ شايد اين مصوبه به تعطيلي پيش رو در هفته آینده نرسد، اما انشاءالله برای سالهای بعد لغو شود.

پس از صحبت‌هاي مطهري نوبت به يك نماینده موافق و مخالف رسيد تا نظر خود را در اين رابطه بيان كنند. علي اصغر يوسف نژاد در مخالفت با فوريت لغو این تعطیلی گفت: اگر اين طرح فوريتش تصويب شود، يكشنبه آينده بايد در كميسيون مطرح شود، بعد به مجلس بيايد و به شوراي نگهبان برود. از آنجا که روز دوشنبه تعطيل است،‌ پس این طرح به امسال نمي رسد. اما لازم است که تعطيلات را ساماندهي كنيم.

يوسف‌نژاد، با اشاره به اين موضوع، تأثير منفي اقتصادي نبود ساماندهي تعطيلات آخرهفته در ميان استان هاي كشور و همچنين متوالی شدن تعطیلات وسط هفته در ایران با تعطیلات روزهای شنبه و یکشنبه خارج از كشور را برشمرد و گفت: بياييد براي كليه تعطيلات بررسي لازم را انجام دهيم. بر فرض مي‎خواهيم در مورد تعطيلي هشتم ربيع الاول حرف بزنيم،‌ تبعا قانوني داريم اما اينكه بخواهيم براي هر مسئله اي قانون تصويب كنيم با تورم قانون مواجه مي شويم. چون اين طرح به امسال نمي‌رسد پس ضرورت بررسی فوري ندارد.

نصرالله پژمانفر هم در قامت موافق این طرح به بيان تاريخچه تصويب تعطيلي هشتم ربيع الاول در مجلس نهم پرداخت با بيان اين نكته كه «در نهايت در دولت آقاي روحاني، به دليل مكاتباتي كه انجام شد،‌ ايشان گفتند كه بارمالي اين تعطيل را مي پذيرند»، افزود: شرايط كشور را بايد در نظر گرفت كه تعطيل شدن كشور چقدر بارمالي تحميل مي كند.

سرانجام با نظر مثبت نمايندگان يك فوريت اين طرح تصويب شد تا تعطیلی روز ۸ ربیع‌الاول بار دیگر در مجلس مورد بازبینی قرار بگیرد.

نظرات بینندگان