arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۰

"اختلاس‌كننده 3 هزار میلیاردی از کارخانه دارهای فعال کشور بود"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به حضور اختلاس‌کننده 3 هزار میلیارد تومانی در واگذاری چندشرکت و دلیل عدم بررسی اهلیت وی گفت: نامبرده در زمان خرید سهام این شرکت ها از جمله کارخانه دارهای فعال کشور بوده است.

به گزارش انتخاب، سازمان خصوصی سازی درحالی تاکنون 597 شرکت را از طروق مخلتف واگذار کرده که در این میان موضوع اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی فردی از بانک صادرات به سازمان خصوصی سازی هم کشیده شده است. چرا که طبق آمارهای موجود وی حداقل سهام عمده شرکت های گروه ملی صنعتی فولاد ایران ، فولاد اکسین خوزستان و تراورس را در دو سه سال گذشته خریداری کرده و حتی بعد از انصراف جابریان از خرید بلوک 34 درصدی فولاد خوزستان ، وی با سفارش هایی به عنوان خریدار جدید این بلوک مطرح شد اما با مخالفت هایی نتوانست در ترکیب سهامداری و هیئت مدیره این شرکت مشمول اصل 44 وارد شود.
 
به هر حال برخی از کارشناسان و مسئولان که انتقادات عدیده ای را متوجه دستگاه های مرتبط با این اختلاس بی سابقه کرده اند ، سازمان خصوصی سازی را هم مقصر می دانند که چرا اهلیت خریداران این چنینی را بررسی نکرده است. در این رابطه غلامرضا حیدری کردزنگنه رئیس سابق سازمان خصوصی سازی که تا شهریور سال پیش عهده دار این سمت بود در گفت و گو با فارس توضیحات خود را ارایه کرد.
 
برخی از سازمان خصوصی سازی انتقاد می کنند که چرا اختلاس کننده از بانک صادرات بدون بررسی اهلیت اقدام به خرید شرکت های واگذار شده از سوی شما کرده است. در این رابطه چه پاسخی دارید؟
 
کردزنگنه: نامبرده در زمان خرید سهام این شرکت ها از جمله کارخانه دارهای فعال کشور بوده که از لحاظ مالی مشکلی هم در پرداخت وجه نقد و اقساط نداشت. کما اینکه تا زمان من همه اقساط به موقع پرداخت می شد.
حتی وی با خرید شرکتی مانندگروه ملی صنعتی فولاد ایران که 500 میلیارد تومان بدهی داشت موجب فعالیت دوباره آن شد و حتی 250 میلیارد تومان از بدهی را هم پرداخت کرد.
از طرف دیگر تا زمان من بیش از 400 شرکت واگذار شده بود و امکان نداشت که برای واگذاری هر شرکتی اهلیت خریداران را بررسی کنیم.
 
اما به هرحال در واگذاری شرکت هایی مانند مخابرات و تاید واتر و سپس خودور سازان اهلیت خریداران مطرح بود؟
 
کردزنگنه: بله . این شرکت ها به دلایل جایگاه وِیژه و حساسیتی که داشتند به بررسی های اهلیت امنیتی و مالی خریداران نیاز داشتند اما واقعیت این است که امکان بررسی اهلیت همه خریداران وجود نداشت. از همه مهمتر در آن زمان مصوبه ای برای بررسی اهلیت خریدران و آیین نامه ای وجود نداشت.
 
آیا سازمان خصوصی سازی نمی توانست اقدام به بررسی های وضعیت مالی خریدارانی مثل این این فرد کند؟
 
کردزنگنه : خیر. چون در این جایگاه نبود. چنین مواردی باید توسط دستگاه قضایی انجام شود.
 
آیا درست است که بعد از انصراف آقای جابریان از خرید بلوک 34 درصدی فولاد خوزستان ، عده ای با فشار به دستگاه ها می خواستند این بلوک به این فرد برسد؟
 
کردزنگنه: بین می خواستن تا شدن راه زیادی است . بله . اما به هرحال نشد.
 
در آخر نکته ایی و سخنی دارید؟
 
کردزنگنه: به نظرم برخی با طرح چنین مسائلی می خواهند قضیه واگذاری ها را لوث و اصل موضوع را منحرف کنند.
نظرات بینندگان