arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۶

توافق روحانی، پوتین و اردوغان در سوچی / دستیابی به راه حل سیاسی برای سوریه از طریق کنگره گفتگوی ملی / ایران، روسیه و ترکیه در خصوص شرکت‌کنندگان در کنگره توافق خواهند کرد

روسای‌جمهوری ایران، روسیه و ترکیه با انتشار بیانیه‌ای بر عزم خود برای ادامه همکاری فعالانه در راستای برقراری صلح و ثبات در سوریه تأکید کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روسای‌جمهوری ایران، روسیه و ترکیه با انتشار بیانیه‌ای بر عزم خود برای ادامه همکاری فعالانه در راستای برقراری صلح و ثبات در سوریه تأکید کردند.

به گزارش «انتخاب»، در این بیانیه آمده است: حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در یک نشست سه‌جانبه که در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷ در سوچی برگزار شد، بر عزم خود برای ادامه همکاری فعالانه بین سه کشور به منظور برقراری صلح و ثبات در سوریه مطابق با آنچه در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد در نظر گرفته شده است، تأکید کردند.

روحانی، پوتین و اردوغان از سطح هماهنگی سه‌جانبه کنونی جهت حفظ و تقویت رژیم آتش‌بس در سوریه که کشورهای ایران، روسیه و ترکیه ضامن آن هستند، ابراز رضایت کردند.

آنان تصریح کردند، متعاقب سال‌ها تلاش بین‌المللی برای شکست گروه‌های تروریستی تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل در سوریه، موفقیت‌های حاصل شده طی یازده ماه پس از شکل گیری رژیم آتش‌بس در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۶ باعث کمک به نابودی داعش، جبهه النصره و سایر سازمان‌های تروریستی تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل شده است. ایشان همچنین توافق کردند، ایران، روسیه و ترکیه تا شکست نهایی این گروه‌ها به همکاری با یکدیگر ادامه دهند.

روحانی، پوتین و اردوغان تأکید کردند، ایجاد نواحی کاهش تنش در سوریه از طریق فرایند آستانه بسیار کارآمد بوده و کمک چشمگیری به کاهش خشونت، تسکین آلام انسانی، محدود ساختن روند پناهندگان و آغاز تلاش برای تأمین شرایط برای بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی نموده است.

روحانی، پوتین و اردوغان تصدیق کردند که چارچوب آستانه و دستاوردهای آن تبدیل به ابزاری موثر برای کمک به صلح و ثبات در سوریه شده است.

آنها تصمیم گرفتند که ایران، روسیه و ترکیه همچنان به تلاش های هماهنگ خود ادامه دهند تا از پیشرفت در کاهش خشونت و عدم بازگشت آن اطمینان حاصل کنند. آنها توافق کردند به سوری‌ها در برگرداندن وحدت کشور و دستیابی به یک راه حل سیاسی برای این بحران ازطریق یک فرایند سوری-سوری فراگیر، آزاد، منصفانه و شفاف که منجر به تدوین قانون اساسی با حمایت مردم سوریه و انتخابات آزاد و منصفانه با مشارکت تمامی مردم واجد شرایط در سوریه تحت نظارت مناسب سازمان ملل شود، کمک کنند.

روسای سه کشور تعهد خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه را مورد تاکید مجدد قرار دادند و تصریح کردند، تحت هیچ شرایطی ایجاد نواحی کاهش تنش فوق‌الذکر و هر گونه ابتکار سیاسی برای حل بحران سوریه نباید حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را تضعیف کند.

روحانی، پوتین و اردوغان از نمایندگان دولت جمهوری عربی سوریه و مخالفانی که خود را به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی و تجزیه ناپذیری سوریه متعهد می‌دانند، درخواست کردند، در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه که در آینده نزدیک در سوچی برگزار می‌شود، به طور سازنده مشارکت کنند. آنها همچنین توافق کردند فعالانه به موفقیت این کنگره کمک کنند. ایران، روسیه و ترکیه در خصوص شرکت‌کنندگان در این کنگره مشورت و توافق خواهند کرد.

آنها بر نیاز به دسترسی سریع، ایمن و بدون مانع برای کمک های بشردوستانه و نیز نیاز به انجام اقدامات اطمینان‌ساز از سوی طرف‌های سوری از جمله آزادی بازداشت‌شدگان و ربوده‌شدگان و تحویل اجساد و نیز شناسایی مفقودین به منظور ایجاد شرایط بهتر برای فرایند سیاسی و دوام آتش‌بس تأکید کردند. آنها از اعضای علاقمند جامعه بین‌المللی خواستند از فرایند کاهش تنش و برقراری ثبات در سوریه از جمله با ارسال کمک‌های بیشتر برای مردم سوریه و نیز تسهیل مین‌زدایی، حفاظت از میراث تاریخی و بازسازی امکانات زیرساختی اساسی از جمله اقتصادی و اجتماعی حمایت کنند.

روحانی، پوتین و اردوغان ابراز امیدواری کردند، پیشرفت در حل بحران سوریه از طریق همکاری بین ایران، روسیه و ترکیه تاثیر مثبتی بر بهبود شرایط کلی در منطقه داشته باشد و خطر اختلافات قومی و فرقه‌ای را کاهش دهد. آنها تصمیم گرفتند در صورت لزوم بار دیگر ملاقات کنند.

روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه از ولادیمیر پوتین برای میزبانی این اجلاس سه‌جانبه در سوچی تقدیر و تشکر کردند.

نظرات بینندگان