arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۲۰۰
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۶

آلمان در انتظار تصمیم اشتاین‌مایر برای برون‌رفت از بحران سیاسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک شبکه خبری آلمانی در گزارشی در مورد وضعیت سیاسی آلمان به نقش رئیس‌جمهور این کشور در حل بحران به وجود آمده پرداخت.

شبکه خبری «دویچه وله» در گزارشی درباره آینده وضعیت کنونی این کشور نوشت که به نظر می‌رسد که باید گره وضعیت موجود به دست «فرانک والتر اشتاین‌مایر» رئیس‌جمهور آلمان باز شود.

در این گزارش آمده است که در حالت عادی، صدراعظم قدرتمندترین چهره عرصه سیاسی آلمان است و رئیس‌جمهور هم مقامی تشریفاتی محسوب می‌شود. اگر چه این سمت تا حد زیادی تشریفاتی است اما دارای اختیاراتی است که در مواقع بحرانی برای برون رفت کشور از بحران و بن‌بست سیاسی به کار می‌آید و وضعیتی که هم‌اکنون در ارتباط با احزاب به وجود آمده ، یکی از همان موارد است و درست به همین دلیل است که «فرانک والتر اشتاین‌مایر» رئیس‌جمهور آلمان پیش از آنکه فراخوان برگزاری انتخابات بدهد، تلاش می‌کند تا احزاب را برای توافق در زمینه تشکیل دولت متقاعد کند.

ساختار سیاسی در آلمان به گونه‌ای است که باید طبق آرای مردمی به ویژه خواست رای‌دهندگان در پی برگزاری انتخابات پارلمانی عمل شود. اشتاین‌مایر نخست و قبل از برگزاری هر انتخاباتی تلاش می کند تا میان احزاب همگرایی ایجاد کند و از حزب سوسیال‌دموکرات که اعلام کرده بود می‌خواهد به عنوان حزب مخالف فعالیت کند هم بخواهد که در موضع خود تجدید‌نظر کند. وی روز گذشته با مقامات احزاب سبز و دموکراتیک آزاد (لیبرال‌ها) صحبت کرد. رئیس‌جمهور قرار ملاقاتی هم با «مارتین شولتس» از سیاستمداران حزب سوسیال‌دموکرات و رقیب «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در انتخابات پارلمانی گذشته دارد.

البته انتظار نمی‌رود که این مذاکرات به نتیجه‌ای منتهی شوند چرا که حزب لیبرال که بیشتر از همه مسئول شکست مذاکرات است بر مواضع اقتصادی خود تاکید دارد و سوسیال‌دموکرات‌ها هم بارها اعلام کرده اند که تمایلی برای شرکت در دولت آینده ندارند.

با این حال اشتاین‌مایر به عنوان یکی از افراد با نفوذ در عرصه سیاسی آلمان که پیش از این معاون صدراعظم بوده و 2 دور هم در سمت وزیر خارجه فعالیت داشته است، تلاش خود را برای تغییر شرایط حاکم به کار گرفته است. این سیاستمدار 61 ساله که زمانی به دلیل جایگاه حزبش در مخالف با مرکل فعالیت می‌کرد. پس از ریاست‌جمهوری عضویت در حزب سوسیال دموکرات را تعلیق کرد. وی یکی از مهمترین افرادی است که تلاش می‌کند تا مرکل را در مسند قدرت نگه دارد.

موضوع مذاکره با شولتس، مسئله‌ای است که به نظر می‌رسد اقدامی دشوار برای اشتاین‌مایر باشد. شولتس از جمله منتقدان سرسخت مرکل بوده و همواره از برگزاری انتخابات جدید حمایت کرده است. از این رو به نظر می‌رسد که تمایلی برای همکاری و متقاعد کردن حزبش در زمینه تشکیل دولت ائتلافی نداشته باشد. با این حال اشتاین‌مایر با تکیه بر مخالفت خود با تکرار انتخابات تلاش می‌کند تا هم‌حزبی سابق سرسخت خود را برای همکاری در زمینه تشکیل دولت متقاعد کند. با در نظر گرفتن همه این موارد نباید فراموش کنیم که احزاب اصلی آلمان علاقه‌ای ندارند که بنابر خواست اشتاین‌مایر عمل کنند اما در واقع چاره‌ای ندارند که در ظاهر نشان دهند که به موضع اشتاین‌مایر توجه دارند.

دویچه‌وله نوشت که امکان بسیار کمی وجود دارد که اشتاین‌مایر با همه تلاش‌ها بتواند دولتی متشکل از احزاب ائتلاف جامائیکا و یا ائتلاف کنونی تشکیل دهد. در واقع وی در معرض انتخاب سختی قرار دارد که بر آینده سیاسی آلمان تائیر مهمی خواهد داشت. نکته مهم این است که اگر هیچ توافقی برای تشکیل ائتلاف نهایی نشود در این صورت اشتاین‌مایر باید هر چه زودتر کسی را برای تصدی صدراعظمی انتخاب کند. البته شکی نیست که مرکل انتخاب قطعی اشتاین‌مایر است. در هر حال هر کسی که انتخاب شود را باید پارلمان تائید کند و بعد از همه اینها فرد انتخاب شده به حمایت مقدماتی احزاب نیاز دارد که مرکل واجد چنین ویژگی است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان