arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۱ - ۰۱ آذر ۱۳۹۶

پروژه هارپ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طی دهه های اخیر پروژه های جاه طلبانه متعددی توسط کشورهای مختلف طراحی و اجرا 'گشته که اغلب به منظور پیشبرد اهداف نظامی در برنامه دولت ها گنجانده شده اند. پروژه «هارپ» نیز یکی از همین موارد بوده که اتفاقاً تا کنون نظرات مختلفی درباره اهداف توسعه آن مطرح شده است. اما واقعاً هارپ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پروژه «HAARP» با عنوان کامل «High-frequency Active Auroral Research Program» یا «برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا» یک پروژه نظامی بود که در سال 1993 توسط ارتش ایالات متحده آمریکا به منظور انجام تحقیقات روی اتمسفر زمین آغاز و تأسیسات آن در آلاسکا احداث شد.

بر اساس اطلاعاتی که در وبسایت رسمی هارپ وجود دارد، این پروژه در حال حاضر برای انجام مطالعات مربوط به یونوسفر با استفاده از تجهیزات زمینی مورد بهره برداری بوده و از 11 آگوست 2015 نیز تمام تأسیسات آن در اختیار دانشگاه Fairbanks آلاسکا قرار گرفته است.

طبق اظهارات دانشگاه مورد بحث، هارپ قدرتمندترین ارسال کننده امواج با فرکانس بالا در دنیاست که هدف اصلی آن توسعه پژوهش هایی در بالاترین سطح استاندارد جهانی است که بدین منظور، از تجهیزاتی تحت عنوان «IRI» یا «ابزار پژوهش یونوسفری» استفاده می کند.

تجهیزات IRI شامل 180 آنتن فرستنده امواج با فرکانس بالا است که در زمینی به مساحت تقریبی 15 هکتار قرار گرفته و می تواند موقتاً بخشی از لایه یونوسفر را برای انجام پژوهش های علمی تحریک کند. فرآیند مذکور به نوعی تأثیر پرتوهای خورشیدی بر جو زمین را شبیه سازی کرده و به دانشمندان اجازه می دهد با بهره گیری از مجموعه ای از ابزارهای پایش اتمسفر، تغییرات مربوطه را مطالعه کنند.
لازم به اشاره است که آنتن های IRI توانایی ارسال امواج بین فرکانس های 2.7 تا 10 مگاهرتز را داشته و در زمان فعالیت، امواج مذکور را در ارتفاعی بین 70 تا 350 کیلومتر از سطح زمین متمرکز می کنند که در لایه ای به وسعت چند ده کیلومتر و ضخامت چند متر جذب خواهند شد.
از زمان تأسیس هارپ تا کنون شایعات زیادی در رابطه با امکان ایجاد تغییرات آب و هوایی توسط آن مطرح شده است

جالب است بدانید که پس از آغاز به کار هارپ در سال 1993 و اطلاع عموم از وجود چنین تأسیساتی، به دلیل ماهیت محرمانه پروژه و اطلاعات اندکی که ارتش از آن منتشر کرده بود، مباحث مختلفی از سوی نظریه پردازان تئوری توطئه مبنی بر توانایی کنترل آب و هوای زمین با استفاده از تجهیزات پروژه هارپ و ایجاد طوفان های سهمگین و زلزله های مخرب در نقاط مختلف دنیا مطرح شد، که تا کنون هیچ منبع موثقی این ادعاها را تأیید نکرده است.

«سو میچل» مدیر اطلاعات مؤسسه هارپ، که خصوصاً پس از طوفان های ایرما و هاروی در آمریکا توسط برخی افراد به عنوان عامل اصلی بحران معرفی شده بود، درباره عملکرد اصلی پروژه هارپ اظهار داشته:

صادقانه بگویم، هارپ به هیچ عنوان توانایی انجام کارهایی که نظریه پردازان تئوری توطئه مطرح می کنند ندارد. این سیستم نمی تواند عامل ایجاد طوفان، خواندن ذهن افراد، برعکس راه رفتن گوزن ها و یا هر مسئله دیگری از این دست باشد. هارپ یک مؤسسه پژوهشی کاملاً بی خطر است.

 

بنا بر اظهارات «باب مک کوی» مدیر دپارتمان ژئوفیزیک دانشگاه آلاسکا، هارپ در واقع یک فرستنده امواج رادیویی پرقدرت برای وزارت دفاع آمریکا بود که پس از ورود فناوری های جدید و بی استفاده شدن برای ارتش، به منظور انجام پژوهش های علمی در اختیار دانشگاه Fairbanks قرار گرفت.
دانشگاه آلاسکا در ابتدا طی مراسمی از عموم علاقه مندان دعوت کرد برای بازدید تجهیزات هارپ به این مؤسسه مراجعه کنند

لازم به ذکر است که مؤسسه هارپ معمولاً ادعاهای مختلف مبنی بر امکان کنترل آب و هوا در هر نقطه از زمین توسط تجهیزات موجود را نادیده می گیرد؛ اما در ابتدای تحویل تأسیسات به دانشگاه آلاسکا، این مرکز با برگزاری مراسمی از عموم علاقه مندان دعوت کرد برای بازدید تجهیزات هارپ به این مؤسسه مراجعه کنند که به گفته مسئولین هارپ، برخی از محققان امور غیر طبیعی با حضور در این مراسم و دریافت پاسخ های قانع کننده از سوی متخصصین، با رضایت خاطر هارپ را ترک نمودند.

گفتنی است برخی از مخالفان تندروی پروژه هارپ در مواردی این مؤسسه را تهدید به نابودی کرده اند و حتی بعضی از آنها مدعی شده اند که چنین اقدامی را برای آزادی روح افرادی که در هارپ به دام افتاده اند، انجام خواهند داد.

نظرات بینندگان