arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۶ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۰

پسر الیور استون: چندین قسمت از مختارنامه را دیده ام

شاون استون در آمريكا هفت فيلم مستند ساخته كه تهيه كنندگي پنج فيلم نيز از اين مجموعه را بر عهده داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق نوشت: جلسه مطبوعاتي او با حضور خبرنگاران رسانه هاي مختلف با يك روز تاخير در دفتر علي شاه حاتمي برگزار شد. مترجم او نادر طالب زاده بود.

شاون استون در آمريكا هفت فيلم مستند ساخته كه تهيه كنندگي پنج فيلم نيز از اين مجموعه را بر عهده داشته است.

فيلم آخر او «gray stone» درباره تعدادي از فيلمسازان است كه براي تحقيق سري به يك آسايشگاه رواني مي روند كه در آن بسياري از كارهاي خشن، آزاد است و جزو روال معمول شده است. اما آنها درمي يابند كه در اين مكان تنها نيستند. يكي از بازيگران اين فيلم مستند سال 2011 پدرش اليور استون است.

    حضور او در ايران مي تواند مقدمه اي براي ساخت فيلم رومي درباره زنگي مولانا باشد، در عين حال او مشغول خواندن سناريوهاي ايراني ديگري است كه به شركت-Real Night -توسط چند مسلمان از كشورهاي ايران و پاكستان ساخته شده است – ارايه شده است. يكي از اين فيلمنامه ها «امپراتور عشق» درباره بلال حبشي است كه بهزاد بهزادپور آن را نوشته است.
    او كه پيشتر اعلام كرده بود مقدمات دعوت از پدرش فراهم شده است در اين نشست اعلام كرد: ما در آمريكا فقط ايراني ها را انگشت نگاري نمي كنيم، همه را انگشت نگاري مي كنيم و فقط عليه ايران نيستيم. پدر من درصدد آمدن به ايران نيست. اين اشتباهي در انتقال بود. او فعلانمي خواهد بيايد و اگر دعوت شود، مي آيد. من اينجا هستم چون شركتNight Real، من را دعوت كرد.
    استون در مورد نامه نگاري هاي صورت گرفته از دفتر استون با ايران براي ساخت فيلم در مورد محمود احمدي نژاد در سال 1386 و پاسخ هاي جواد شمقدري، مشاور هنري آن موقع گفت: «سفر من به ايران ارتباطي به آن نامه نگاري ها ندارد و وقتي شنيدم آن موقع پدرم مي خواهد به ايران بيايد، قصد داشتم من هم همراه او بيايم. از آن موقع به دنبال آمدن به ايران بودم.»
    بهرام حيدري، ميزبان شاون استون نيز در اين زمينه گفت: «مساله مستند رييس جمهور به اين ترتيب است كه خود آقاي رييس جمهور يا دولتي ها پيشنهاد ساخت اين مستند را قبول نكردند. اينكه گفته شده توليد چنين مستندي منتفي شد، نبايد به معناي بدي تعبير شود. چون دولت ايران گفته بود اين اثر نبايد ساخته شود. به همين خاطر پروژه منتفي شده است. استون پيشنهاد داده بود، دولت ايران مخالفت كرد و به جاي اين فيلم، پدر وي فيلم جرج بوش را ساخت.»
    استون درباره شرايط فيلمسازي در آمريكا گفته است: «ما براي فيلمسازي در آمريكا فقط به دوربين نياز داريم و حتي گاهي به پول هم نيازي نيست. فيلمسازي در ايران مانند چين است. من از هر دو نوع فيلم هاي منفي كه عليه ايران در آمريكا به نمايش در مي آيد، آگاه هستم، چون مطبوعات آمريكايي به اين نوع فيلم ها علاقه مند هستند. مطبوعات آمريكايي فقط زماني دوست دارد در مورد ايران حرف بزند كه كسي دستگير شده باشد.»
    
    در بخش اول اين گفت و گو درباره دلايل حضورش در ايران اعتقادات سياسي اش و چند نکته ديگر صحبت شد. گفت وگو با شاون استون بيشتر از آنكه تحت تاثير حضورش در ايران باشد، تحت تاثير نام پدرش و ساخت فيلمي مستند درباره احمدي نژاد قرار دارد و اين نكته كه آيا سرانجام او به ايران مي آيد يا خير؟ حضور اين سينماگر جوان كه سازنده پشت صحنه آثار سينمايي پدرش است و همچنان بازيگر فيلم هاي او كمتر از بعد سينمايي مورد توجه قرار گرفت. به خصوص كه او حتي كارگردانان ايراني نظير فرهادي و كيارستمي را نمي شناخت. دعوت از فيلمسازان معترض آمريكايي چندي پيش هم مطرح بود. جواد شمقدري، معاون سينمايي خبر داده بود كه براي جشنواره سينما حقيقت از مايكل مور، كارگردان هميشه معترض آمريكايي دعوت مي كنند. اين دعوت به گزارش عصر ايران با بازتابي در رسانه هاي آمريكايي روبه رو شد تا او را از حضور در ايران منع كنند. بايد منتظر ماند و ديد آيا اين حضور اتفاق مي افتد يا مانند آمدن اليور استون اول تاييد و بعد تعديل مي شود.
    
     انگار در اين مدت كوتاه شما شناخت زيادي نسبت به كشور ما پيدا كرديد به كدام شهرهاي ديگر قرار است، براي بازديد برويد؟
    مكان هاي تاريخي مانند شيراز، اصفهان و... همچنين انجام تحقيقاتي درباره جن در برنامه ريزي ها هست. فيلم قبلي من با نام Graystone كه در مرحله (post-production) است در همين زمينه است. خيلي علاقه دارم اين فيلم را در ايران نشان دهم. چون از نظر سانسور يا مسايل ديگر مورد قبول اينجاست. اميدوارم اين اولين فيلم آمريكايي بعد از انقلاب باشد كه در ايران قرار است اكران شود.
    
     اين تحقيقات درباره جن ها در ديدار با چه كساني انجام مي شود؟
    با روحانيون نه جن گيرها.
    بهنام حيدري: ما احترام زيادي براي قوانين ايران مي گذاريم، بنابراين دوست داريم طبق اين قواعد پيش برويم.
    
     در اين مدت بيشتر به مكان ها توريستي رفته ايد. آيا در جريان مسايل و اتفاقات سياسي هم قرار گرفته ايد؟
    پرسش سختي است. من دوست دارم با مردم صحبت كنم، اين اتفاق هر جايي كه مي روم، پيش مي آيد اما من دوست دارم با افراد سياسي و دولتمردان صحبت كنم.
    
     چرا براي اين ديدارها برنامه ريزي نمي كنيد؟
    وقت كم است.
    بهنام حيدري: او و پدرشان از مخالفان سياست هاي آمريكا هستند و اين علاقه را دارند اما اين بار نه موقعيتش بوده و نه در برنامه ريزي هاي ما بوده است.
    
     اين اتفاق حتي درباره مسوولان سينمايي هم نمي افتد؟
    پنجشنبه شب چنين ديداري با هنرمندان و مسوولان سينمايي تدارك ديده شده است.
    
     چقدر در جريان مسايل سياسي ايران هستيد؟
    اگر بخواهم صادق باشم، زياد درباره سينماي ايران نمي دانم و نيازمند اين هستم كه وقت بگذارم و مطالعه كنم تا هم بتوانم فيلم در ايران بسازم و هم با سينماگران ايران آَشنا شوم. ولي چند قسمت از مختار را ديده ام و همين طور شهرك سينمايي را. بيشتر فيلم هايي كه از ايران به كشور ما مي آيند، تصوير منفي از كشور شما را نشان مي دهند. تصويري كه چهره واقعي ايران نيست. من مي دانم ايران بزرگ ترين كشور تهيه كننده فيلم هاي سينمايي در خاورميانه است. من درباره فيلمسازان خوب ايراني هم شنيده ام و من آمده ام تا درها براي حضور فيلمسازان ديگر كشورها باز شود و آنان براي ساختن فيلم به ايران بيايند و ساخت توليدات مشترك آغاز شود.
    
     كدام يك از فيلمسازان ايران كه در جهان شناخته شده تر هستند را مي شناسيد؟ كيارستمي، فرهادي.
    نه، هيچ كدام.
    
     چرا اين رسانه بيشتر مي توانست شما را در شناختن ايران كمك كند.
    از كجا بايد اين فيلم ها را مي ديدم؟ من در جشنواره هاي كمي شركت كرده ام و در اولين فرصت هم به ايران آمدم. من وقتي جوان تر بودم به چين، تايلند يا كشورهاي ديگر مي رفتم و در آنجا با فيلم هايشان آشنا مي شدم. اينجا هم كه آمدم قرار است اين اتفاق بيفتد و انرژي سينماي ايران را هم حفظ كنم. ديدن فيلم از فرهنگي كه با آن آشنايي نداريد، خيلي سخت است. وقتي با فرهنگ كشور و مردمي آشنا مي شويد، راحت تر با فيلم ارتباط برقرار مي كنيد.
    
     اين ديدن فيلم هاي ايراني قرار است كي اتفاق بيفتد؟
    الان داريم برنامه ريزي مي كنيم كه فيلم هاي ايراني را ببينيم.
    
     شما در فيلم هاي پدرتان حضور داشته ايد از متولد چهارم جولاي تا همين اواخر به روايت اي .ام.دي.بي در 12فيلم پدرتان بازي كرديد. در فيلمسازي هم به روش پدرتان مي خواهيد عمل كنيد؟
    پدرم قطب و مرشد من در سينماست. در جرج بوش، الكساندرو... براي او بازي كردم و در اين فيلم آخر هم او براي من بازي كرد.
    
     نگاه سياسي پدرتان را قبول داريد؟ و به همين منوال مي خواهيد فيلم بسازيد؟
    نگاه سياسي من از نگاه سياسي پدرم آغاز شده، نكته هاي زيادي را از او ياد گرفتم. ولي من عقايد خاص سياسي خودم را دارم. همچنين من تجربيات، تحقيقات، دانش و آگاهي هاي خودم را دارم و دنبال مي كنم.
    
     و اين عقايد سياسي چيست؟
    من به دسيسه و توطئه اعتقاد زيادي دارم.
    
     به زودي از ايران مي رويد فارغ از زيبايي هايي كه مي گوييد در تهران ديده ايد، ايران را چطور معرفي مي كنيد؟
    من تحت تاثير هنر ايراني قرار گرفتم. هنري با جزييات زياد كه در ساختن تابلوهاي نقاشي و حتي موزاييك ها مي توان آن را ديد يا تذهيب قرآن كه مملو از جزييات هنري است. اين جزييات را مي توان كاملادر سينماي ايران نيز دنبال كرد.
    
     از هنر مدرن نيز ديدن كرديد؟
    سينما، هنر مدرن است. اين تابلوهاي ديوار هم هنر مدرن است. ايراني ها از نظر من مردمان رمانتيكي هستند كه عاشقانه و شاعرانه به دنيا نگاه مي كنند.
نظرات بینندگان