arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۱ - ۰۲ آذر ۱۳۹۶

سوچی: بحران روهینگیا یک شبه رفع نمی‌شود

برخلاف انتظارات جامعه بین الملل از 'آنگ سان سوچی' رهبر میانمار، وی در تازه ترین اظهارات خود بیان کرد که بحران روهینگیا یک شبه رفع نمی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخلاف انتظارات جامعه بین الملل از 'آنگ سان سوچی' رهبر میانمار، وی در تازه ترین اظهارات خود بیان کرد که بحران روهینگیا یک شبه رفع نمی شود.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبر آسیا، 'آنگ سان سوچی' مشاور عالی دولت میانمار و وزیر امور خارجه این کشور در عین حال ابراز امیدواری کرد که مذاکرات با بنگلادش امکان بازگشت داوطلبانه و ایمن مسلمانان روهینگیا را فراهم سازد.
اکنون بیش از 800 هزار روهینگیایی که برای نجات خود از میانمار فرار کرده اند، در ارودگاههای مرزی بنگلادش به سر می برند که وضعیت آنها هشدار بروز بحران انسانی را در پی داشته است.
'آنگ سان سوچی' که امسال میزبان سیزدهمین نشست مشترک وزیران امور خارجه آسیا و اروپا با حضور 51 نفر از وزیران امور خارجه آسیا و اروپایی و هیات های عالی رتبه دیپلماتیک در روزهای 20 و 21 نوامبر (29 و 30) آبان در نایپیدائو، پایتخت میانمار بود، مسئله روهینگیا را به طور مستقیم مورد اشاره قرار نداد.
در این نشست که مباحثی همچون امنیت سایبری و مقابله با تروریسم در آن مطرح شد، از بحران روهینگیا سخنی به میان نیامد و 'سوچی' نیز تنها خواستار بازگشت صلح و ثبات به راخین و همچنین سایر استان های این کشور شد.
در حاشیه این نشست همچنین بنگلادش و میانمار یک جلسه دو روزه برگزار کردند، تا در خصوص بازگرداندن روهینگیا بحث و گفتگو کنند.
در نشست آسیا – اروپا که به میزبانی میانمار در ناپیندائو پایتخت این کشور برگزار شد، برخی از شرکت کنندگان بر ضرورت ابزار دیپلماتیک به عنوان راه حلی برای بحران روهینگیا اشاره کردند.
نشست آسیا – اروپا (ASEM) یک مجمع گفتگوی سیاسی آسیایی – اروپایی است که با هدف افزایش روابط و اشکال گوناگون همکاری بین کشورها از سال 1996 شکل گرفته است.
نخستین گردهمایی این گروه در سال 1996 به میزبانی تایلند در بانکوک، پایتخت این کشور، برگزار شد.
سه موضوع اصلی که در این نشست همواره مورد توجه قرار داشته مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، آموزشی و فرهنگی بوده است.
نشست بعدی آسیا – اروپا در سال 2019 در اسپانیا برگزار می شود.
اگرچه میانمار در اواسط هفته جای میزبان دهها نفر از سران ارشد کشورهای مختلف جهان بود و برخی گروههای حقوق بشری این گردهمایی را اهرمی برای کمک به روهینگیا می پنداشتند، اما به نظر می رسد که دولت میانمار خود را متعهد به خواسته جامعه بین الملل نمی داند.

نظرات بینندگان