arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۳۶۸
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۶

گفتگوی تلفنی روحانی و رئیس جمهور افغانستان+جزئیات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ضرورت هوشمندی دولت ها و ملت های منطقه در برابر توطئه ها و تفرقه افکنی دشمنان، بر توسعه مناسبات و همکاری های همه جانبه تهران ـ کابل تأکید کرد.

به گزارش انتخاب، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر پنج شنبه در گفتگوی تلفنی "اشرف غنی احمدزی" رییس جمهور افغانستان با وی، ضمن تقدیر از ابراز همدردی دولت و ملت افغانستان با مردم ایران در حادثه زلزله کرمانشاه، گفت: این همدلی ها، همدردی ها و برادری ها همواره میان دو ملت برقرار بوده و ما باید همیشه در کنار هم باشیم.

 رییس جمهور وقوع حوادث تروریستی و کشته شدن مردم در افغانستان را تأسف بار و ناراحت کننده دانست و اظهار داشت: خوشبختانه دولت افغانستان مواضع هوشمندانه­ای در راستای حفظ وحدت و خنثی کردن توطئه­هایی که برای تفرقه افکنی در منطقه وجود دارد، اتخاذ کرده است.

روحانی با اشاره به لزوم مبارزه همه جانبه با تولید و قاچاق مواد مخدر، افزود: امروز مواد مخدر نسل جوان را در کشورهای منطقه و جهان تهدید می کند که باید با همکاری گسترده با این پدیده شوم مقابله کنیم.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران خواستار صلح، ثبات و امنیت پایدار در افغانستان است و آن را در راستای توسعه امنیت خود و به نفع صلح و ثبات منطقه قلمداد می کند.

روحانی همچنین توسعه همکاری ها و روابط تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان را حائز اهمیت دانست و با اشاره به بهره برداری از طرح های توسعه بندر چابهار در آینده نزدیک گفت: اتصال خط آهن افغانستان به ایران و سپس به کریدور شمال ـ جنوب تحول مثبتی را در مراودات تجاری و اقتصادی کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد.

"اشرف غنی احمدزی" رییس جمهور افغانستان نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن ابراز تسلیت و همدردی دولت و ملت افغانستان با مردم ایران به خاطر وقوع حادثه زلزله درکرمانشاه، اظهار داشت: دو ملت همواره در کنار یکدیگر و یار و برادر هم هستند.

رییس جمهور افغانستان با اشاره به اینکه تقویت وحدت و برادری شیعه و سنی از اصول اساسی دراین کشور به شمار می­رود، تأکید کرد: هرگز به دشمنان اجازه تفرقه افکنی نخواهیم داد.

وی بر اهتمام و جدیت دولت افغانستان در مسیر مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر تأکید کرد و خواستار توسعه مناسبات و همکاری های همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران شد.

نظرات بینندگان