arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۲ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۰

مهلت یک هفته ای برای عزل بقایی

براي بركناري حميد بقايي از سمت هايش در پاستور - معاونت اجرايي و سرپرستي نهاد رياست جمهوري - محمود احمدي نژاد يك هفته مهلت دارد. تحركات انتخاباتي جريان موسوم به انحرافي باز هم نام وابستگانش در پاستور- اسفنديار رحيم مشايي و حميد بقايي - را بر سر زبان ها انداخته و سبب شده است كه بحث برخورد با آنها كه چند صباحي فروكش كرده بود، باز هم در دستور كار قرار گيرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
براي بركناري حميد بقايي از سمت هايش در پاستور - معاونت اجرايي و سرپرستي نهاد رياست جمهوري - محمود احمدي نژاد يك هفته مهلت دارد. تحركات انتخاباتي جريان موسوم به انحرافي باز هم نام وابستگانش در پاستور- اسفنديار رحيم مشايي و حميد بقايي - را بر سر زبان ها انداخته و سبب شده است كه بحث برخورد با آنها كه چند صباحي فروكش كرده بود، باز هم در دستور كار قرار گيرد.

به گزارش انتخاب به نقل از اعتماد، خبر رسيده كه به رييس جمهور اعلام شده است تا اوايل هفته آينده فرصت دارد بقايي را بركنار كند تا عزل وي فاكتوري باشد براي پايان دادن به شائبات ريز و درشت برنامه هاي انتخاباتي نزديكان وي و هم عاملي باشد براي رفع بسياري از ابهامات مطرح شده در كارنامه كاري سال هاي اخير دولت. اين مهلت درحالي به احمدي نژاد اعلام شده است كه اين روزها قريب به اتفاق اصولگرايان منتقد دولت و حتي نمايندگان در اظهارنظرهايشان از حمايت هاي مالي جريان انحرافي از برخي كانديداهاي مجلس در شهرستان ها خبر مي دهند، همچنان كه نماينده تاكستان اخيرا خبر داد جريان انحرافي در قزوين فعال است و براي كانديداهايش هزينه هاي بسياري مي كند. امير طاهرخاني به تابناك گفت: طبق خبرهايي كه مي رسد اين گروه براي تمام مناطق استان برنامه ريزي كرده و از روزهاي آغاز سال مراسم و جلسات اين جريان آغاز شده و ميهماني هايي نيز برگزار مي كنند.

مصداق ديگر اين مدعا انتقادات اخير طائب، فرمانده قرارگاه عمار است كه نسبت به فعاليت هاي جريان مذكور هشدار داد و گفت: جريان انحرافي براي به دست آوردن پست ها، كرسي هاي حكومتي و دولتي پول هاي كلاني خرج مي كند و به دنبال مشهورسازي عده يي در اين مسير است. البته همزمان با اين ابراز نگراني ها به نظر مي رسد عيان شدن اختلاس هاي صورت گرفته توسط برخي دولتمردان از پرونده بانك صادرات گرفته تا مناطق آزاد و حتي بعضي استانداري ها نيز به محركي براي ارايه اين اولتيماتوم تبديل شده است چراكه چندي است اصولگرايان منتقد جريان انحرافي زمزمه وار وابستگان جريان مذكور در پاستور را عامل اين امور معرفي مي كنند. مويد اين امر نيز واكنش اين روزهاي منتقدان دولت از اعضاي كميسيون اصل نود مجلس گرفته تا مصطفي پورمحمدي، رييس سازمان بازرسي به ماجراي مذكور و اشاره آنها به نقش جريان انحرافي در اين پرونده است
    
    تازه ترين واكاوي نقش جريان خاص در پرونده هاي مالي نيز در يادداشت ديروز حسين شريعتمداري صورت گرفته است. وي با بي سابقه خواندن ماجراي اختلاس سه هزار ميليارد توماني از بانك صادرات نوشت: «... در اين بازي، حلقه هاي پيدا و پنهان گروه انحرافي در مركزيت سيستم پولي و مالي كشور هستند... اين اختلاس بدون زد و بند غارتگران با برخي از مسوولان و دست اندركاران- هرچند در سطوح مديران مياني- صورت پذيرفته باشد و سوال اين است كه مديران زد و بند كننده چه كساني بوده اند؟!... موسس بانك «آريا» را چه كسي يا چه كساني براي دريافت وام هاي كلان و نجومي معرفي كرده اند؟ افراد معرفي كننده از چه جايگاه و مسووليتي برخوردار بوده اند كه برخي جرات مخالفت با دستور آنها را نداشته اند؟!»در كنار واكنش هاي مذكور و اولتيماتوم به احمدي نژاد براي عزل بقايي، موضوع قابل توجه ديگر در اين امر حمايت هاي تمام قد رييس جمهور از مشايي و بقايي و بالطبع نزديكان آنهاست كه به جريان انحرافي شهره شده اند. خرداد ماه گذشته بود كه احمدي نژاد در واكنش به متهم شدن بقايي به اينكه پروژه 400 ميليارد توماني احداث هتل و تالارهاي بين المللي در جزيره كيش را «با ترك تشريفات و بدون هيچ گونه ضمانت معتبر بانكي» به يك شركت نزديك به خود واگذار كرده است، منتقدان وي را «جاهل و عقب افتاده» خواند و گفت: «به فردي براي ساخت هتل مجوز داده اند، كه اين موضوع سند جرم شده در حالي كه در همه جاي دنيا براي ساخت هتل و تاسيسات زيربنايي تسهيلات داده و حمايت مي كنند تا گردشگري گسترش يابد، اما عده يي عقب افتاده اين را جرم تلقي مي كنند كه اگر جرم است، ما به آن افتخار مي كنيم.» احمدي نژاد همچنين تيرماه گذشته پس از بازداشت برخي دولتمردان - محمدشريف ملك زاده، عليرضا مقيمي، علي اصغر پرهيزكار و آزاده اردكاني، دبير شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور، روساي مناطق آزاد اروند و ارس و رييس موزه ملي- در واكنش به انتقادات هاي مكرري كه از مشايي و بقايي صورت مي گرفت و شايعه بازداشت شدن آنها مطرح شده بود كابينه را خط قرمزش خواند و هشدار داد كه هرگونه دست اندازي به كابينه با واكنش او مواجه خواهد شد. در اين ميان كه اخبار حكايت از احياي طرح برخورد با جريان انحرافي و وابستگانش در دولت مي كند بايد ديد واكنش احمدي نژاد به اين اولتيماتوم چه خواهد بود و آيا اختلاس هاي آشكار شده به تعامل پنهاني وي با نهادهاي امنيتي و بركناري بقايي منجر خواهد شد؟ و آيا وي به عزل بقايي كه مقدمه برخورد با اسفنديار رحيم مشايي خواهد بود تن مي دهد؟
نظرات بینندگان